Bamsemums Skrevet 27. august 2012 #1 Skrevet 27. august 2012 Hei! Jeg og samboeren min har lyst å kjøpe huset til min svigerfar for han har flyttet til sin nye kjæreste og har ikke bruk for huset lenger. (Svigermor døde for 10 år siden). Nå har vi lyst å kjøpe huset, men er litt usikker på hvilke regler som gjelder i og med han sitter i uskiftet bo. Vi har fått takst på 1,2 mill og svigerfar var veldig ivrig på å selge huset helt til han hørte hva taksten kom på. Han vil ikke selge for mindre enn 1,6 og truer med å legge ut huset til salgs offentlig. Hva har kjæresten min og hennes 4 søsken krav på ved et evt. hussalg? Har hørt både at svigerfar kan betale ned gjelden sin først, og deretter kan de fem søskenene dele halvparten av det som er igjen, eller at de har krav på halvparten av det som svigermor eide/var medeier i før hun døde. Har nylig fått beskjed av svigerfar at vi kan få kjøpe huset til taksten, men da må kjæresten min si fra seg morsarven. Er ikke dette helt feil å gjøre?? Håper det er noen her som har mer peiling enn meg :)
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #2 Skrevet 27. august 2012 Si fra seg morsarven? hvem skal ha hans de da? Anonym poster: 819e0e3adec8dbf5ba205bd7332da96f
Bamsemums Skrevet 27. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 27. august 2012 Si fra seg morsarven? hvem skal ha hans de da? Anonym poster: 819e0e3adec8dbf5ba205bd7332da96f Da blir de resterende pengene bare delt på fire istedenfor fem, og vi får huset til takst, men ingen penger slik som de andre søskenene får.
flickan Skrevet 31. august 2012 #4 Skrevet 31. august 2012 Her er det tydelig at det er uenighet om hva som er reell markedsverdi. Når du sier at svigerfar "truer" med å legge den ut for salg på det private markedet, betyr det at dere tror at taksten dere har fått er kunstig lav? Når man sitter i uskiftet bo som din svigerfar gjør råder han i prinsippet over hele boet og kan disponere det som han vil. Det innebærer at han kan selge boligen og bruke alle pengene på seg selv om han vil, dog på en edruelig måte. Det er ingen klar rettspraksis på hva som anses som edruelig, men antagelig vil det å spille bort pengene f eks ikke bli ansett som edruelig bruk. Det betyr faktisk at hverken samboeren din eller søsknene har krav på noe etter huset så lenge svigerfaren din lever, så lenge han bruker pengene på seg selv. Dette innebærer at han ikke kan gi bort gaver som utgjør en større del av boet. Han kan heller ikke gi til kun én arving og ikke til de andre. Ved salg til arvinger SKAL taksten gjenspeile reell markedsverdi, ellers vil det bli ansett som gavesalg, dvs arv. Dermed har han faktisk ikke anledning til å selge til underpris til dere uten at de andre arvingene godtar dette. Har hørt både at svigerfar kan betale ned gjelden sin først, og deretter kan de fem søskenene dele halvparten av det som er igjen FEIL: Han kan ta alle pengene selv, så lenge han ikke gir de bort, spiler de bort eller bruker de på fyll og narkotika. Det å sitte i uskifte innebærer nettopp at man ikke skifter med arvingene før man selv dør. eller at de har krav på halvparten av det som svigermor eide/var medeier i før hun døde. FEIL: Så lenge han var gift med moren til samboer og søsknene har han rett til å sitte i uskifte, og dere kan dermed ikke kreve skifte gjennomført. Unntaket i begge disse situasjonene er dersom han gifter seg med den nye kjæresten sin. Har nylig fått beskjed av svigerfar at vi kan få kjøpe huset til taksten, men da må kjæresten min si fra seg morsarven. Tja. Dersom taksten dere har fått ikke er reell markedspris (som er 1,6mill?), betyr det at dere har fått 400 000 i arv fra moren, dette vil normalt føres i fradrag senere når resten av arven skal fordeles. Iom at det er så mange arvinger kan det i praksis bety at samboeren din sier fra seg retten til senere arv (gitt at de samlede verdiene i boet ikke er større enn at alle de andre arvingene også får minst 400 000 hver.) 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #5 Skrevet 31. august 2012 § 19. Attlevande ektemake som sit i uskift bu, må ikkje utan samtykke frå arvingane gi bort fast eigedom, eller gi andre gåver som står i mishøve til formuen i buet. Har ektemaken gitt slik gåve utan samtykke, kan kvar av arvingane få gåva omstøytt ved dom dersom gåvemottakaren skjøna eller burde ha skjøna at ektemaken ikkje hadde rett til å gi gåva. Søksmål må reisast innan eitt år etter at arvingen fekk kunnskap om gåva. Blir kravet om omstøyting gjort gjeldande medan buet er under offentleg skifte, kan det avgjerast av tingretten i samsvar med lov om skifte § 11 andre ledd. Kravet må være sendt inn til tingretten innan eitt år etter at arvingen fekk kunnskap om gåva. Det som framanfor er fastsett om gåver, gjeld og for sal eller anna som inneheld ei gåve. Anonym poster: d06542f0775d9f0deeb1f6f4fc4088b2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #6 Skrevet 31. august 2012 Flott at du tar deg bryet med å komme med et så langt og informativt innlegg, flickan (jeg er ikke TS forresten) Anonym poster: 357641a91efa5eaefbca52cd5cf8e677
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå