Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å studere et årsstudium som jeg trodde kom til å bli interessant. Flyttet til ny by og skrev under leiekontrakt for 1 år.

Saken er den at jeg trives ikke med studiumet jeg har valgt - det er for vanskelig og for mye press. Akkurat nå har jeg bare lyst å reise hjem igjen. Men synst det blir så flaut å fortelle det til folk :( Også er jeg bekymret for den 1.års kontrakten. Tror dere det er mulig på noen måte å komme ut av den? Dette er i Bergen, og har hørt at mange er på leting etter et sted å bo, men vet ikke om man fortsatt kan slutte en kontrakt?

Vet ikke hva jeg skal gjøre :(

- jente 20

Anonym poster: 2fa109fabd7c5100c468bad285fb37f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gi opp enda! Det er tøft i starten for alle. Hold ut til jul. Det er lettere for deg, lettere i forhold til lånekassa og alt! Gi det et forsøk :)

Du kan også snakke med en studieveileder der du går og høre hvilke alternativer du har. På NTNU kan du endre fag frem til 15. september. Kanskje det vil være en løsning? Bytte et fag, for eksempel?

Skrevet

Hold ut litt til! :)

Hvor lenge har du prøvd? Studiet mitt virket veldig skremmende med en gang, men når jeg kom litt inni det gikk det veldig greit. Er fort gjort å bli overveldet i begynnelsen.

Angående leia så har du vel oppsigelsestid på den? Jeg må feks gi beskjed 3 mnd før jeg evt. hadde flyttet ut, og måtte da betalt leia i de 3 mnd.

Men det er ingen skam å snu, hvis du virkelig har prøvd. Hvis det etter en mnd og to fortsatt føles helt feil så er det en ærlig sak. Lykke til! :)

• Liker 1
Skrevet

Hvilken studium har du valgt? :) Kanskje noen her har gått det samme og kan hjelpe deg eller berolige deg litt.

Skrevet

Nei, er ikkje oppsigelsestid på 3.mnd. Men har leid for et helt år. Men visst han finner noen andre så burde det vel være ok om jeg forklarer situasjonen?

Psykologi!

Anonym poster: 04fd50c9c345aa7220bd682202facc97

Skrevet

Jeg tror at hvis du finner noen som kan overta, så kan du flytte. Men snakk med husleier først! Eller så kan du jo få deg en jobb i Bergen?

• Liker 1
Skrevet

siden du bare er 20, så tipper jeg at dette er første gangen du har prøvd å studere. Det er et lite sjokk. Jeg var helt lost nesten hele det første semesteret. Det går seg som regel til etterhvert. Det er også mye bedre å stoppe etter et fullført semester enn å droppe ut før en får tatt eksamen:) Dette går nok bra:)

Skrevet

Takk for rådene. Egentlig vil jeg bare hjem :( Kjenner på den vonde klompen i halsen og føler at jeg allerede vet at dette er helt feil. Ser jo at det er mest gunstig å fullføre i hvertfall semesteret og helst året, siden det "bare" er et årsstudium, men det blir fort et langt år om jeg ikke liker det.

Anonym poster: 04fd50c9c345aa7220bd682202facc97

Skrevet

Bit tennene sammen og fullfør semesteret. Du har jo så vidt begynt! Meld deg på studentidrettslag og nyt til fulle friheten ved å være student! Hjemlengsel og å bli overveldet av fag er helt normalt.

Skrevet

Sitter her og tenker, i alle dager hva gjør jeg her og for ei linje jeg har tatt!!

Angrer som F og vil bare hjem! Men jeg kan ikke, altfor langt unna og kontrakt og penger hindrer!

Vi må bare bite i det sure eplet og komme oss i alle fall til jul!!

Kom igjen det vil jeg og du og alle som sliter greie!

Selv om jeg grein idag rett før jeg skulle inn i klassen!!

Anonym poster: 7a06b86e11357e4b2324232e25cf67b8

Skrevet

Hei TS!

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. 20 år gammel, flyttet til Bergen for å gå årsstudium i psykologi, og trives IKKE. Ta gjerne kontakt med meg, så kan vi snakkes :)

Skrevet

Ikke gi opp så fort! Jeg har vært der, jeg også. Flyttet til en annen by for å studere, og plutselig fikk kalde føtter. Det var også pga av studiet som jeg skulle egentlig begynne på ble avlyst, og jeg ble flyttet til et annet studie. Jeg var så deprimert, alt var vanskelig, en av forelesere snakket dansk og jeg forsto ham ikke, det var den siste dråpen. Jeg ringte mamma og gråt. Og mamma sa, det går fint, bare gå det ene året, så flytter vi deg på et annet studie til neste år, man kan kanskje godkjenne poeng til og med (jeg ville flytte fra et teknisk studie til et annet).

Og jeg gjorde det, jeg ble igjen. Ringte og sendte email til mamma hver dag, sånn holdt vi kontakt og det var lettere for meg. Jeg fikk meg venner, traff en gutt, vi ble kjærester :), begynte å jobbe i studentorganisasjon.. Det er altså videre bare solskinnshistorie, ikke bare jeg fullførte bachelor, jeg tok master også, og nå har jeg jobbet i 5 år, og trives fortsatt med studiet jeg tok, og joben. Ikke sikkert det skjer samme med deg også, men jeg er sikker på at du treffer ihvertfall nye venner, og hverdagen vil gjøre deg sterkere og mer voksen. Og neste år, etter å ha opplevd og lært, kan du kanskje gjøre et bedre studievalg (hvis du fortsatt vil bytte). :)

uansett, lykke til, det går nok bra, skal du se. Første måned er verst. :)<br /><br /> Anonym poster: 05ca80c79f55ed75ca6601d697a6d0b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...