Rainbow Skrevet 27. august 2012 #1 Skrevet 27. august 2012 Jeg lurte på om noen har noen råd til hvordan jeg skal få hesten min til å spise og drikke normalt igjen etter at hun har hatt kolikk. Vil gjerne understreke at jeg er i tett kontakt med veterinær, bare tenkte noen kanskje har erfaringer å komme med. Hesten min fikk kolikkanfall (forstoppelseskolikk) første gang forrige lørdag kveld. Da fikk hun "vanlig" runde med parafin og glaubersalt. Det roa seg, men hun drakk veldig lite og skulle også faste i følge veterinæren, så da ble hun satt på intravenøst med vann søndag formiddag, og fikk ti liter. Dette (intravenøst) har hun fått ved to anledninger til, og innimellom disse hadde hun nok et kolikkanfall. Så til sammen har hun på den siste uka hatt to anfall og fått 35 liter intravenøst. Min veterinær (brukte vet. høyskolen på helg og kveld) anbefalte at hun skulle settes på vanlig høyrasjon etter siste intravenøsbehandling. Så til problemet: Hun er særdeles lite interessert i høyet. Hun vil VELDIG gjerne ha gress, og gafler i seg det hun får, men tør ikke øke mer enn fem min gress hver dag i tilfelle det er for sterkt. Hun står ute hele dagen, på et jorde med bare noen få gresstrå, så gresset hun får er når jeg holder henne på tunet. Men på jordet vil hun ikke ha høyet hun får, og når jeg tar henne inn om kvelden er høyet uinteressant. Gulerøtter og gress er godt, høy bare ignorerer hun. Men når hun blir stående med det inne (uten å ha muligheten til å gå rundt og småspise gresstrå) spiser hun litt. Ikke alt hun har fått. Vann er også vanskelig å få i henne. Hun får jo væske via gresset, men ellers drikker hun kanskje en halv bøtte pr dag. Har prøvd å ha melasse og kruskakli oppi, men da bare slikker hun litt på bøttekanten og vannflaten. Hun har en bra allmenntilstand og har hatt det i hele helga. Blid og fornøyd, utålmodig og sær som hun pleier. Jeg går leieturer og da går hun bra fram. Så hun virker som seg selv, med unntak av at glupskheten for høyet er fraværende. I natt hadde hun spist mer høy enn de siste dagene, så det virker jo som det er på bedringens vei. Så til spørsmålene: - Tror dere hun regulerer dette selv, og tar til seg det hun orker etter at magen er sliten etter belastningen? Slik at det gradvis kommer til å øke "av seg selv"? - Har dere noen tips til å få henne til å spise høy og drikke vann? Hun er en gammel dame, fjording på 33 år. Så jeg regner jo med at det tar lengre tid å komme seg igjen enn for en unghest. Men hun er i generelt god helse, og har ikke hatt kolikk på 10 år før nå. (Så hun ser og oppfører seg vanligvis ikke som en gammel hest). Har tilbrakt utrolig mange timer i stallen i det siste, og er helt fra meg av bekymring med lite søvn og mye nerver, vil så gjerne gjøre alt godt for jenta mi. Nå virker hun jo glad og fornøyd, men jeg er likevel bekymra fordi hun ikke drikker nok og ikke er så gira på høyet. Møkk er det heller ikke like mye av som det pleier, men det kommer da noe, og mengden beror jo også på matinntaket Oj, dette ble langt. Skal ringe veterinæren etterpå, så dette er bare for å se om noen har råd de har god erfaring med selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå