AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #1 Skrevet 27. august 2012 Etter en utrolig uheldig vår hvor jeg ikke klarte å levere inn to store sluttoppgaver i forskjellige fag og heller ikke etter gjentaks-fristen i sommer som var sist uke, presterte jeg å stryke i disse fagene og dermed miste "retten" til å fortsette inn i mitt 3. og siste år i bacheloren nå til høsten. Universitetet jeg går på har gitt meg et alternativ til å fortsette/fullføre utdannelsen min gjennom dem: Å bruke høsten til å ta opp disse to fagene og dermed ha bestått 2. året til jul. Deretter kan jeg begynne på 3. året fpr å fullføre utdannelsen - men ikke før neste høst, når jeg "egentlig skulle ha vært i ny jobb". Dette er mildt sagt en kjip situasjon. Uansett hva jeg gjør nå, så får jeg ikke fullføre studuene mine sammen med alle vennene mine som jeg har gått parallelt med her i London. Vi hadde gledet oss sånn, og jeg er mildt sagt flau og svært lei meg over å ha havnet i denne situasjonen - når jeg ellers i skolegangen har klart meg ganske bra. Det var bare forskjellige faktorer som spilte inn i at jeg ikke ble ferdig med disse 2 oppgavene og dermed fagene - selv etter nye tidsfrister. Men så er det dette med å ta et år "abroad", som det heter, midt i skolegangen. Jeg har f.eks ei venninne som overførte fra London til Bond University i Australisa for å begynne på 2. året sitt der. Hun mener jeg derimot skiftet helt retning, og begynte på 1. året sitt på ny der nede. Men det jeg egentlig lurer på nå, er vel om noen har vært i lignende situasjon. Kan jeg fullføre 2. året til jul, ta "pause" frem til høsten igjen, og heller bli overført til Norge for å ta 3. året her, f.eks? Er dette vanlig? Med pause midt i studiene, mener jeg, for så å fortsette/fullføre i hjemlandet. Må jeg starte en spesiell kommunikasjon/samarbeid med mitt nåværende studiested og det jeg vil overføres til, pga studiepoeng og fag som er mest relevante for at jeg skal få fullføre? Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal gå frem her. Dette ble kanskje litt dårlig forklart, og spørsmålet litt uklart, men jeg håper altså noen har noen kloke ord eller erfaringer å dele med meg ang pause og overførsel midt i studiene. Fra utland til hjemland. Må jeg søke på ett og ett universitet her i Norge? I så fall, kan dette gjøres via/i sammarbeid med studiestedet mitt nå - slik at jeg ikke "mister" disse to årene jeg har gått i London, og dermed de oppsamlede studiepoengene? Anonym poster: fbc3f35b175d20acde6c0c871e51d933
Gjest vester Skrevet 2. september 2012 #2 Skrevet 2. september 2012 Når det gjelder permisjon midt i studieløpet, opererer flere norske universiteter med at det er fullt mulig uten begrunnelse så lenge man har avlagt minst 60stp. på studieløpet, og siden du gjerne vil "slutte" etter jul, er nok dette noe du bør ta opp med ledelsen der hvor du er nå. Aller helst vil jeg råde deg til å godta den alternative utdanningsplanen de har gitt deg før du gjør noe som helst, for så å komme i en tett dialog med ulike skoler her til lands. Jeg sier følgende på grunnlag av hva jeg har hørt, og må derfor tas med et lite forbehold, men det stemmer nok ganske godt. Bachelorstudier ulike steder i Norge kan ha ganske så ulik oppbygging, ettersom dette er noe skolene selv bestemmer. På grunn av dette, kan det være noe vanskelig å bytte mellom universiteter i Norge, og hvordan det da er å bytte fra et utenlandsk studie til et norsk, høres ikke så mye lettere ut. Det finnes selvsagt unntak. Men ang. hvor mange av studiepoengene du allerede har samlet opp som du får lov til å ta med videre i et norsk studie, avhenger av hvor mange av emnene du har tatt som det nye studiestedet anser som en likeverdig variant av sine egne. Det kan jo være alt i fra 0 til 120. Et alternativ som er litt for sent nå, er om du meldte deg opp i frie emner og tok de emnene som du eventuelt mangler på en overføring. Da ville vel denne prosessen blitt en del lettere, men som sagt.. Si ja til utdanningsplanen og kom i kontakt med norske utdanningssteder før du gjør noe så drastisk som å slutte etter to år på en treårig bachelor. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå