frøkna Skrevet 26. august 2012 #1 Skrevet 26. august 2012 Har startet sosionomutdanning i Lillehammer. Jeg er så langt fornøyd med skolen og lærere men har dog kun gått der en uke. Lillehammer var andrevalget, men jeg visste på en måte at det ikke ble oslo siden karakterene ikke helt møtte kravene. Planen er å søke meg dit neste år, men klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er best. Er redd for å starte i Oslo neste år i et kull hvor man kanskje forventer at alle kan og kjenner til skolen? Eller om de har et litt annerledes system enn jeg blir vant til i Lillehammer. Mange ting som veier både for og i mot (trenger ikke ramse opp alle). Det jeg lurer på er om noen vet noe om dette eller har egen erfaring? Hadde egentlig bestemt meg fast på at jeg skal flytte tilbake til oslo til neste år og siden det er høyere snitt får jeg for meg at det er en bedre skole evt bedre forelesere. I tillegg har jeg hele mitt sosiale nettverk her og jeg kjenner byen. Men selv om skolen ikke har kommet ordentlig i gang i Lillehammer enda har jeg fått et veldig bra inntrykk av skolen og fagpersonellet der. Selv om skolen er veldig overfylt.
frøkna Skrevet 5. september 2012 Forfatter #2 Skrevet 5. september 2012 Ingen som har erfaring fra dette...?
Gjest vester Skrevet 5. september 2012 #3 Skrevet 5. september 2012 (endret) Som du sier er det flere ting som veier for og i mot, og derfor vil svarene du eventuelt kan komme til å få her være enten positive eller negative ettersom dette er noe svært individuelt. Det vil avhenge av deg som person, om du er utadvent og gjerne oppsøker kontakt med andre samt det årskullet du eventuelt kan havne i. Ved å komme som ny etter ett år, vil du antakeligvis møte mange etablerte grupper der noen antakeligvis ikke åpner seg for deg, mens andre kanskje gjør det. Dette sier jeg av erfaring etter å ha gått på et studie hvor de tillot overføringer. Noen hadde problemer med å bli tatt opp i kretser, mens andre skled rett inn. Med utgangspunkt i dette, vil det jo være opp til deg om du mener du kan bli en ny solskinnshistoriene. Hvis ikke, vil du da føle at ditt sosiale nettverk kan erstatte studienettverket? Jeg vil også påpeke det at du mener at høyere inntakskrav impliserer bedre forelesere. Dette behøver i aller høyeste grad ikke å være sant. Jeg gikk i fjor på et studie som krevde ca. 57p i førstegangskvote (NTNU vel å merke), og enkelte av foreleserne holdt ikke mål. (Det er én av grunnene til at jeg i år valgte å bytte studie). De var nok mest opptatt av å bli ferdig med sine "obligatoriske" forelesninger, før de så kunne fortsette med sitt (forskning o.l.). Så du må være forsiktig med å trekke den konklusjonen du har gjort. Når det gjelder selve overføringen. Har du vært i kontakt med lærestedet i Oslo? Jeg har inntrykk av at veldig mange studier i Norge har ulik oppbygging slik at du vil være helt avhengig av at studiet i Lillehammer har lik oppbygging som i Oslo. Hvis ikke, bør du komme i kontakt med lærestedet i Oslo for å kartlegge hvilke emner de krever at du har avlagt før en overføring finner sted. Endret 5. september 2012 av vester
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå