Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men må få det ut ett sted. For tre uker siden fikk jeg en positiv graviditetstest. Det var veldig overraskende da jeg går på p-piller, men jeg tok en test fordi jeg hadde hatt mensensmerter flere uker før forventet mens (sukkerpillene), og fordi jeg hadde småblødd lyserosa i en uke. Tenkte sistenevnte kom fra en rift da det var så lite blod...

Tingen er at jeg tok fire tester etter denne ene positive, og de alle var negative. Den positive var en RFSU-test kjøpt i Norge, og to av de negative var danske merker jeg aldri har hørt om før. Den tredje negative var en Clearblue digital som var utgått på dato. Var altså på ferie i Danmark da jeg tok disse testene. Den fjerde og siste testen var en urintest utført hos et legekontor i Danmark.

Jeg ser jo oddsene her, og skjønner at jeg helt klart har fått en falsk positiv, evt en kjemisk graviditet eller veldig tidlig abort. Men burde ikke den andre testen vært positiv også, da? Hcg-nivået kan vel ikke forsvinne ut fra kroppen så fort?

Så folkens, hva tenker dere? Jeg trenger litt innspill, selv om jeg vet at dette er det ingen som kan si med hundre prosent sikkerhet. Er bare så merkelig om jeg av alle har fått en falsk positiv test. Det skjer jo veldig sjeldent? Merkelig er det også om jeg faktisk har vært gravid, tenker da i forhold til at jeg går på p-piller. Off, ble langt og rotete dette.

Anonym poster: e1473c3fb95fb7e2b82beebf4a7aa433

Skrevet

Falsk positiv eksisterer egentlig ikke, da testene ene og alene slår ut på hcg.

Imidlertid er ikke alle tester like gode. Det er også mange brukerfeil man kan gjøre. For at en test skal være positiv må streken være bred og farget. En synålsstrek (tynn strek med farge) teller ikke, det gjør heller ikke en grå strek. Testen er heller ikke gyldig om du har sett på den etter avlesningstidspunktet som er angitt i bruksanvisningen. Blant annet blir billigstrimler ofte (falskt) positive etter fem minutter, de må derfor leses av innen fem minutter. Dersom man dypper testen for langt ned i urinen, eller søler urin over maksstreken, vil også de fleste tester få et fargegjennomslag som ligner veldig på positiv test.

I og med at du har testet flere ganger er det nesten garantert noe som har gått galt i det du tok den første testen. Forsøk å slå deg til ro med at det var en test som gikk litt skeis, og at du aldri har vært gravid.

Skrevet

Tok du alle rett etter hverandre? fordi hcg-nivået for positiv test er over et sted mellom 25-50(måleenheter). Til sammenligning lå jeg i uke 12 på 75000. De første åtte ukene ca dobles hormonnivået annenhver dag, evt halveres annenhver dag hvis man har abortert. Det kan godt være at du hadde rett over grensa ved første testen, men en dag eller to seinere så har det halvert seg og dermed negativ test...

Om hcg:

http://krakle.com/ventenett/hcg.html

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen.

Jeg tok to tester første dagen, en positiv og en negativ. Dagen etter tok jeg den utgåtte ClearBluen med morgenurin. Denne var også negativ. Da ringte jeg legen min i Norge, og han ba meg finne et legekontor i Danmark. Det var her jeg gjennomgikk en gynekologisk undersøkelse, hvor han kunne se litt blod på livmoren min. Her tok jeg også den negative testen (urinprøve).

Jeg har nok vært en av de "uheldige" som har fått en falsk positiv. Selv om det var veldig skremmende, føltes det litt fint også. Kanskje derfor jeg tenker på det enda.

Anonym poster: e1473c3fb95fb7e2b82beebf4a7aa433

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...