Gjest Katinka Skrevet 26. august 2012 #1 Skrevet 26. august 2012 Jeg tenkte i starten at ettersom vi nå får jente, og har gutt fra før, må vi nå kjøpe alt av klær på nytt til den nye babyen. Dere som har to av hver, hva har dere gjort, har dere latt noen klær gå i arv, selv om det blir litt "guttete" eller "jentete"? Eller har dere kjøpt alt nytt?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #2 Skrevet 26. august 2012 det gjør ingenting. å ha litt guttete klær til en jente. bare kjøp litt jente tøy også. Anonym poster: f4cab1e16be19a087ba46c8947cedc78 2
super-s Skrevet 26. august 2012 #3 Skrevet 26. august 2012 Jeg ville brukt det som ikke er skikkelig guttete. Hvite bodyer og slikt går til begge kjønn..Samme med enkelte andre farger også! 1
Gjest pysepusen Skrevet 26. august 2012 #4 Skrevet 26. august 2012 Nå har vi ikke fått nr. to enda, men om det blir ei jente kommer vi til å bruke det som er passe kjønnsnøytralt og kjøpe resten nytt. Dette er jo slikt man bestemmer helt selv. En baby bryr seg nok lite hvilken farge den har på seg Hos oss er det foreldrene som bryr seg om slikt 2
ViljaH Skrevet 26. august 2012 #5 Skrevet 26. august 2012 Arv ville jeg gjort i hovedsak, spesielt på uteklær. Lagt bort de ultra-gutte tingene eller bare brukt dem hjemme, lagt til litt jenteting for å balansere. Du gjør kanskje lurt i å kjøpe litt unisex til storebror fra nå av, grønt og brunt osv. Det har jeg gjort hele veien i tilfelle døsken ble jente. 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #6 Skrevet 26. august 2012 Vi har gutt og jente med 21 måneders mellomrom, og vi har brukt alle babyklærne som ikke var for slitt på jenta vår også. Men vi kjøpte i utgangspunktet kjønnsnøytrale klær til gutten vår, først og fremst fordi vi ikke visste kjønnet før han ble født Men jenta vår har også brukt f.eks. gensere med traktor og dinosaurer på i blått og grønt og andre typiske "gutteplagg". Nesten det eneste vi kjøpte til henne nytt var kjoler o.l. Anonym poster: e98a1b9e2fb1cd7a9577c01562d07945 2
Zoë Castillo Skrevet 26. august 2012 #7 Skrevet 26. august 2012 (endret) Jeg har bare jenter, men vi har arvet mye av en gutt. Jeg har brukt alle plagg som har hatt guttefarger, med mindre det har vært altfor utpreget gutt (dødningehoder, Cars osv), og så har jeg kombinert et "gutteplagg" med et "jenteplagg". (Feks mørkeblå joggebukse til cerise body). Til den eldste jenta mi kjøpte jeg dessuten bare blått og grått utetøy, med tanke på å evt få en gutt en gang. (Fordi at jente-utetøy er VELDIG jentete, synes jeg, mens guttetøyet gjerne er mer nøytralt uten for mye guttestæsj). Jeg kjøpte gode Reima-dresser, dyre votter og luer i blå/grå/sort/grønt, og disse har jeg brukt til alle jentene mine. Noen ganger har jeg kombinert det med feks en rosa refleks eller et rosa skjerf, bare sånn at jentene ikke skal protestere på antrekket (det kommer tidlig!) En viktig fordel med slikt mørkt "guttetøy" er dessuten at flekker osv blir mindre synlig, så spesielt utetøyet holder seg fint lenger. Nå gir jeg bort mye jentetøy til en venninne som har gutt, og hun har farget en del tøy. Hun fikk bla mye sokker og ulltøy, og det har hun farget i mørke farger. Endret 26. august 2012 av Zoë Castillo
Anciol Skrevet 27. august 2012 #8 Skrevet 27. august 2012 Jeg lar min datter arve klær etter sønnen min (16 mnd i mellom de) 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #9 Skrevet 27. august 2012 Hvorfor er det sånn at jenter og gutter må ha forskjellige farger på klærne? Jo, fordi produsentene av barneklær tjener dobbelt så mye når de kan selge et klessplagg med akkurat samme nytten to ganger fordi det må være i ulike farger. Anonym poster: 0d2ea75269adc108f9c8108902031eff 10
Rararara Skrevet 27. august 2012 #10 Skrevet 27. august 2012 Selvfølgelig kan det gå i arv. Synes det er langt lettere for jente å arve etter gutt enn å la gutt arve etter jente men har selv gjort begge deler til våre barn. Jeg har riktignok farget endel av det rosa ulltøyet, men å kjøpe alt nytt blir sløsing synes jeg! 1
Sulosi Skrevet 27. august 2012 #11 Skrevet 27. august 2012 Mine barn har til og med arvet tøy etter både meg og mine søsken. De beste sparkebuksene var faktisk de som min storebror hadde, 30 år game bukser. Tøy etter søsteren arvet de og så langt det var mulig.
Sota Skrevet 28. august 2012 #12 Skrevet 28. august 2012 Man må passe på så gutter ikke går i rosa og jenter ikke går i for mye blått, ellers blir de nok kjønnsforvirra! 1
Furstina Skrevet 28. august 2012 #13 Skrevet 28. august 2012 Ja självklart kan de ärva kläder av varandra. Min dotter är överlycklig över alla ärvda kläder hon får både av storebror och söskenbarn. Det kombineras rejält. Svarta jeans och rödrutig klänning/kjole över i dag. En dödskalletröja, och rosa hårklämmor, och en volangkjol/skjört. Framförallt när hon var baby ärvde hon kläder. Vi köpte mest klänningar/kjoler för att det skulle bli blandat men alla bodys, alla sparkbyxor, tröjor, vinterdresser med mera var ärvda. Blå-beige vinterdress, och en rosa-röd mössa på det. Sen har sonen älskat rött och gärna velat ha röda regnkläder. Jag försöker även i dag, när han är 8-9 år, att inte bara köpa svart, mörkblått och grått till honom utan hitta en grön tröja, en vit tröja, eller röda jeans (väldigt coola).
absinthia Skrevet 28. august 2012 #14 Skrevet 28. august 2012 Går fint an å la de arve det meste, om man synes at det blir mye blått er det bare å sy sløyfer og blomster på for å " jente det opp" litt.
ViljaH Skrevet 28. august 2012 #15 Skrevet 28. august 2012 Trendfarge i høst for gutter er GRÅTT. Noe så trist å kle barn i. Mye ulltøy i grått i butikkene nå, så en helgrå reima vinterdress uten noe pynt eller detaljering. Joha ha bomull nyfødtklær til gutter i GRÅ. Jeg fatter ikke hva de tenker på. Barn skal da ha glade farger og mønstre??
Sol79 Skrevet 29. august 2012 #16 Skrevet 29. august 2012 Jeg syns de grå Joha-klærne er kjempefine, og har de faktisk i flere størrelser. De kan også fint brukes til jenter. Mange av oss liker bedre rolige farger og mønstre framfor det som skriker til spedbarn.
Furstina Skrevet 29. august 2012 #17 Skrevet 29. august 2012 Grå är en väldigt bra basfärg, ett par gråa byxor eller tights går väldigt bra till både rosa, grön-blått, silver, svart, lila eller vad det nu må vara. Mina barn har också haft en fin grå hettegenser med mörkgrått tryck och orange detaljer kring glidlås, fickor och luva. Men grå-grå-grå går att göra väldigt trist också.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå