Gå til innhold

Betaler alt av klær, utstyr og ferier, i tillegg til bidrag, noe som kan gjøres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Betaler alt av klær, utstyr:les-datamaskin, sykkel, filmer, spill etc, i tillegg betaler jeg ferier og opplevelser til mitt barn, og bidrag på 2300,kr i mnd. Har en lønn på trehundre og femti tusen i året.

Når barnet bodde hos meg, hadde jeg knappe hundretusen i året, far betalte 1000 kr i mnd, med en årslønn på femhundretusen.

Han har oppgitt at vi har vanlig samvær, det stemmer ikke. Barnet er hos meg mye mer enn oppført, har knapt hatt en frihelg på mange mnd, barnet får aktiviteter av meg i helgene, svømming, kino, museum etc men det koster, far betaler ingenting av dette.

Vil bevare fred og ro, samarbeide for det beste til vårt barn, er det egentlig noe å gjøre her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du og far må bli enige om hvilket utstyr barnet skal ha, som er av det kostbare slaget og derfor utenom bidrag. Hvis du jogger ivei og kjøper datamaskin uten at far er enig i innkjøpet, kan du da ikke kreve han. Klær skal i teorien kjøpes med bruk av bidrag. Så det skal ikke du behøve kjøpe. Om far bare lar være og venter på at du ikke orker se på barnet dårlig kledd, så ta det opp med ham og si enten får han handle, ellers så får du gjøre det og avkorte bidrag tilsvarende.

Om du er uenig i samværsprosent, så må du nesten ta det med NAV.

Hva du bruker av penger på barnet i dine helger hva gjelder opplevelser, er din business og har ingenting med far å gjøre.

Skrevet

Takk for svar.

Hvis det er noe ekstra så spør han gjerne om jeg kan betale mer.

I en periode kunne jeg ikke arbeide, hadde som nevnt kun 100tusen i året, far hadde 500 tusen, fikk en 1000 lapp i bidrag, mens han nå får det dobbelte av meg på mindre lønn. I tillegg har han og nye samboer spekulert på min lønn og gått på for å få mer.

Dvs de har to gode inntekter, skatteklasse 2, barnebidrag, grunn og hjelpstønad ( far tar den ) og barnetrygd, i tillegg betaler jeg ALT av ferier, blader, kostbart utstyr som sykkel, ski, datamaskin osv, har t,om gitt han en sykkel så de kan sykle sammen;)

Skrevet

Du kan ikke bestemme over fars lønn uansett hvor høy den er. Om han vil kjøpe ferie og ski, er faktisk opp til ham. Samme med blader og spill og slikt.

Skrevet

Send brev til NAV inkl dokumentasjon på lønn og faktisk samvær, og be om korreksjon?

Skrevet

Du kan ikke bestemme over fars lønn uansett hvor høy den er. Om han vil kjøpe ferie og ski, er faktisk opp til ham. Samme med blader og spill og slikt.

Selvfølgelig ikke, bare lurer på forskjellen her.. Jeg lønn på 100 tusen, får en 1000 lapp i mnd i bidrag av en som tjener 500 tusen i året. Nå har jeg lønn på 350 tusen i året og betaler dobbelt opp i bidrag, sikkert min egen feil- burde søkt om høyere bidrag den gangen, men men.

Takk for gode tips forresten, ha en fin kveld videre:)

Skrevet

Barn trenger gode opplevelser og minner i barndommen, de trenger også ett avbrekk i hverdagen og ferier de kan tenke tilbake på :) De trenger også utstyr, de vokser og siden vi bor i en landsdel som kan ha 4 årstider på en dag, er kvalitet viktig. Hvis foreldre ikke ser det, trengs det faktisk veiledning.

Skrevet

Joda, men ferie og sportsutstyr er faktisk ikke påkrevet for å ha en god (nok) barndom. Det er foreldrene som bestemmer. Ferie med anderledes opplevelser kan også være telttur i Rondane, behøver ikke være syden.

Skrevet

Du trenger ikke kjøpe filmer og spill til ham, det kan han vel spare til selv eller ønske seg til jul/bursdag, blader trenger du heller ikke kjøpe til ham. er det noe han er veldig interessert i abonnerer de kanskje på det bladet på biblioteket.

Anonym poster: 96aeb026e86bf02710d36e95e4548913

Gjest janne89
Skrevet

Hvorfor ikke bare skrive dere ut av nav så får han bruke penger når barnet er hos han og du når barnet er hos deg. Det er det de har gjort her hjemme. Blir alt for mye styr med dette med bidrag og hvor mye barnet skal være hvor. Syntes dere skal droppe bidragene og så setter du deg ned med faren og blir enige om faste dager som han skal ha barnet og når du skal ha barnet.

Skrevet

Familiekontoret. Svarer på alle spørsmål og mekler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...