Gå til innhold

Barnehagestart-skal det være slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på med tilvenning i barnehage for første gang og merker jeg er veldig missfornøyd med opplegget.MEN jeg har jo aldri gjort dette før så jeg vet ikke om det er slik det pleier å foregå.

Har vært i barnehagen 3 dager og barnet har en primærkontakt.Men når vi er der så blir vi overlatt veldig til oss selv,når jeg trekker meg bort å gir barnet rom så tar ingen av de voksne seg noe særlig av barnet eller prøver å skape en god kontakt og tilknytning.De har heller ikke noen konkret plan for hvordan dette skal foregå ift når jeg skal gå og hvor lenge jeg skal være borte.

Det jeg er misfornøyd med er at ingen av de voksne(spes. primærkontakt)tar seg spesielt av barnet når jeg trekker meg bort fra leken.

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget egentlig,annet enn å lufte frustrasjon.Har på ingen som helst måte lyst å gå i barnehagen i morgen da jeg føler hele opplevelsen så langt har vært negativ og utrygg for barnet.

Er det normalt at innkjøringene er slik?

Anonym poster: 6e5fcc4c80ffedeebafec5447097bdbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitter barnet i lek med andre barn når du går?

Skrevet

Jeg har gått når primærkontakten har gitt beskjed.

1/2 time andre dagen og 1 time tredje dagen.Sier klart og tydelig hadet til barnet.

Skrevet

Nei, dette høres ikke riktig ut, du skal jobbe sammen med de ansatte om å skape en så god og trygg tilvenning som mulig for barnet. Du skal være trygg selv også. Har de virkelig ingen plan om hvordan tilvenningen skal foregå? Har du ikke fått noe informasjon, skriftlig?

Skrevet

vi i barnehagen har fått streng beskjed at vi skal prate til barnet å være med å leke, men vi skal ikke "trenge" oss på barnet fordi de kan bli skremt. oppsøker barnet primærkontakten, eller er barnet tvilsom til h*n? for da skal ikke primærkontaktene trenge seg på

Skrevet

Nei, dette høres ikke riktig ut, du skal jobbe sammen med de ansatte om å skape en så god og trygg tilvenning som mulig for barnet. Du skal være trygg selv også. Har de virkelig ingen plan om hvordan tilvenningen skal foregå? Har du ikke fått noe informasjon, skriftlig?

Jo,har fått skriv om tilvenning med den vanlige planen som går over 3 dager,men det ser ikke ut til å fungerer i den barnehagen hun har begynt i. Jeg føler meg ikke trygg på å gå fra henne hele dagen i morgen når de ansatte tar så lite iniativ til å bli kjent med henne når jeg er tilstede(barnet er lett å komme i kontakt med når hun føler seg trygg så problemet er ikke at hun avviser dem,de tar rett og slett bare ikke kontakt med henne når jeg er der)

De stundene jeg har vært borte(1(2 time og 1 time)har hun grått hele tiden.Hun har fått trøst,men merkelig nok ikke av hun som er den primærkontakt for hun var opptatt med å skulle skifte bleier og legge andre barn.

Skrevet

vi i barnehagen har fått streng beskjed at vi skal prate til barnet å være med å leke, men vi skal ikke "trenge" oss på barnet fordi de kan bli skremt. oppsøker barnet primærkontakten, eller er barnet tvilsom til h*n? for da skal ikke primærkontaktene trenge seg på

Men noen voksne må jo ta seg av barnet når foreldrene skal gå.

Skrevet

Jeg skjønner den med at man ikke skal trenge seg på og virke overveldene på barnet.Men de voksne tar ikke iniativ til å bli kjent føler jeg.Barnet er ikke skeptisk til nye voksne,spesielt ikke i lek.

Skrevet

Dette hørtes litt rart ut. Har selv jobbet i barnehage og da var det rutiner på hvordan vi tok inn nye barn. hvis du er missfornøyd ville jeg prøvd å snakket med sjefen i barnehagen og hvis det ikke går hadde jeg prøvd å byttet barnehage.

• Liker 1
Skrevet

Jo,har fått skriv om tilvenning med den vanlige planen som går over 3 dager,men det ser ikke ut til å fungerer i den barnehagen hun har begynt i. Jeg føler meg ikke trygg på å gå fra henne hele dagen i morgen når de ansatte tar så lite iniativ til å bli kjent med henne når jeg er tilstede(barnet er lett å komme i kontakt med når hun føler seg trygg så problemet er ikke at hun avviser dem,de tar rett og slett bare ikke kontakt med henne når jeg er der)

De stundene jeg har vært borte(1(2 time og 1 time)har hun grått hele tiden.Hun har fått trøst,men merkelig nok ikke av hun som er den primærkontakt for hun var opptatt med å skulle skifte bleier og legge andre barn.

Her må du rett og slett be om en samtale med leder og forklare at du ikke føler deg trygg. Det er veldig viktig at du som forelder skal kunne føle deg trygg på at barnets behov blir ivaretatt, og det høres det ikke ut som at du er.

Høres veldig rart ut at barnet har grått hele tiden mens du var borte, og de ikke har ringt deg før etter 2 timer!

Skrevet

Men noen voksne må jo ta seg av barnet når foreldrene skal gå.

Ts her.

De tar seg av henne når jeg skal gå,men det er eneste gangen også.Og da har hun ikke rukket å bli trygg på noen av de voksne rett og slett fordi de er for opptatt med andre ting enn å gjøre barnet trygt før jeg skal gå.

Skrevet

De kan da ikke mene at det er riktig å legge ansvarer og iniativet til bli-kjent-prosessen på barnet? Det er jo helt klart de voksnes og ansattes ansvar at barnet blir kjent med og trygg på de voksne. Ikke alle barn vil initiere kontakt med fremmede selv, hva skal dere gjøre da?

Anonym poster: a1a6e221287385c687305cc31d97dd90

• Liker 1
Skrevet

Her må du rett og slett be om en samtale med leder og forklare at du ikke føler deg trygg. Det er veldig viktig at du som forelder skal kunne føle deg trygg på at barnets behov blir ivaretatt, og det høres det ikke ut som at du er.

Høres veldig rart ut at barnet har grått hele tiden mens du var borte, og de ikke har ringt deg før etter 2 timer!

Ts igjen.

Problemet er at det ikke er noe ped.leder på den avdelingen akkurat nå,fordi hun har ikke startet ennå(oppsigelse på annet arb.sted)

Det skulle stå 1/2 time og 1 time,ikke 2.Beklager skrivefeilen :)

Skrevet

Ts igjen.

Problemet er at det ikke er noe ped.leder på den avdelingen akkurat nå,fordi hun har ikke startet ennå(oppsigelse på annet arb.sted)

Det skulle stå 1/2 time og 1 time,ikke 2.Beklager skrivefeilen :)

Hm, det høres ut som barnehagen ikke er klare til å motta nye barn før ped. leder og alle rutiner er på plass. Det er veldig viktig med stabilitet når de nye skal begynne i barnehage, og det høres det ikke ut som at det er. Men kan du ikke prøve å snakke med ped. leder på en annen avdeling? Eller styrer for barnehagen?

• Liker 1
Skrevet

Hm, det høres ut som barnehagen ikke er klare til å motta nye barn før ped. leder og alle rutiner er på plass. Det er veldig viktig med stabilitet når de nye skal begynne i barnehage, og det høres det ikke ut som at det er. Men kan du ikke prøve å snakke med ped. leder på en annen avdeling? Eller styrer for barnehagen?

Jeg har vel landet på å ta en tlf. til barnehagestyrer i morgen tidlig og forklare situasjonen for henne og ta det derfra.Synes ikke det skal være slik at man går til barnehagen med klump i magen for det smitter over på barnet. Må legge til at jeg ikke har problemer med å gå fra henne gråtende så lenge jeg vet at hun føler seg trygg så fort jeg er "ute av syne",men det gjør hun tydeligvis ikke og jeg synes ikke de legger til rette for det heller.

Skrevet

Jeg hadde vært ukomfortabel med situasjonen du beskriver. Gå innom styrer imorgen istedet for telefon, og fortell dine betenkeligheter. Når de får nye barn, skal de spre dem utover så ikke alle starter samtidig, nettopp for å kunne gi hvert barn tid i starten. I vår bhg er de nøye med å ha litt en-til-en tid voksen og barn, så de blir kjent. På småbarn er de voksne på gulvet med barna hele dagen.

Skrevet

Hva er det du sier? Dummeste jeg har hørt. Selvfølgelig skal du som primærkontakt legge en innsats i å bli kjent med barnet og IKKE omvendt. Hallo i luken.

Skrevet

Så lenge vi hadde fått en primærkontakt, følte jeg at hovedoppgaven til denne personen var å bli kjent med barnet en-til-en, og forsøke å få barnet trygg på seg.

Det var sånn det fungerte hos oss.

Denne personen hadde hovedfokus på vårt barn. Og lot gjerne de andre ansatte ha resten av barna i et annet rom, mens jeg og barnet var alene med primærkontakten. Første dagen var jeg der hele tiden. Andre dagen gikk jeg da de skulle sove. (Overlot legging til primærkontakten.) Og ble oppringt da barnet våknet igjen. Og tredje dag gikk jeg litt tidlig og kom tilbake litt etter soving.

Fikk et barn som ble spesielt knyttet til primærkontakten i starten, og så etter hvert ble tryggere på de andre barna og de andre voksne.

Skrevet

Hm, dette hadde jeg ikke godtatt uten videre. Primærkontakten er jo som ordet forteller, primær og den som i første hånd skal bli kjent med barnet først. Det skal ikke være opp til barnet å bli kjent med primærkontakten!!

Må jo legge til at jeg har opplevd en del virkelig elendige barnehager pga at personalet ser ut til å gi blaffen, spesielt i Oslo.

Skrevet

Jeg synes det høres veldig rart ut. Da vår frøken begynte i barnehagen for ca 1 mnd siden var jeg med første dagen, jeg var i bakgrunnen hele tiden. Lekte med de andre barna de 3 timene mens vi var der. Formiddagsmaten hjelp jeg henne med, men det var mest fordi jeg også ble invitert til å spise der før vi gikk (egentlig skulle vi ikke spise der den dagen).

Dag nr to leverte jeg henne på morgenen og hentet henne når hun hadde hvilt og spist. Hun var der alene ca 5 timer, slik at de skulle få prøvd at det var uproblematisk å få henne til å sove der.

Dag nr tre leverte jeg på morgenen, så var hun der til tidlig ettermiddag.

Men jeg må si at jeg er veldig fornøyd med den oppfølgingen vi har fått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...