Gå til innhold

Hvordan organiserer du notater og annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å finne et ordentlig system for å lagre forelesningsnotater og andre evt ark som blir utdelt. Og det ender alltid opp med å bli rot. Hvordan gjør du det?

Anonym poster: 14ab2422d8ed8704a2cadaa1fdf7d7f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stifter sammen tilhøde ark slik at de ikke forsviner fra hverandre, og så permer med sånne kategoridelere, en kategori for hvert fag/gruppe papirer. Har også brukt strikkmapper med plastlommer i, en strikkmappe pr fag, og en plastlomme pr kategori (forelsning, oppgaver, info, osv). Det viktigste er ihvertfall å organisere papirene med en gang man kommer hjem, utsetter man det blir det garantert rot!

Skrevet

Jeg er helt medium kontrollfreak, så jeg brukte

En ringperm til forelesninger / forelesningsnotater

Med skilleark med ukene inndelt.

Forelesningskopier først - med forelesningsnotatene festet bak med binders.

En ringperm til notater fra bøker/artikler til emnet

Med skilleark med bøkene / artiklene i endten alfabetisk rekkefalge

eller i prioritert leserekkefølge

Underveis noterte jeg hvilket pensum som hørte til hvilke tema/forelesninger.

Det eneste jeg angrer på i ettertid, var at jeg ikke laget én perm med alle oppgavene jeg skrev underveis.

Det hadde vært kjekt i ettertid

Skrevet

En perm til hvert fag, f.eks Matte 2, Generell kjemi og Ex.Phil. Har skilleark inni hver perm, med omtrent disse kategoriene (avh. av fag):

- Øvinger/Oppgaver

- Notater fra forelesning

- Egne notater

- Powerpoints foreleser har lagt ut

- Artikler

Skrevet

En perm til hvert fag.

Et skilleark til hver del. En til forelesningsnotater, en til oppgaver, en til eksamensoppgaver, en til obligatoriske oppgaver ol.

Og mest mulig maskinskrevne notater. Løse ark eksisterer ikke!

Det varierer litt fra fag til fag hvordan inndelingen etterhvert blir. Noen ganger er case i egen "avdeling", mens andre ganger må det være midt i forelesningsnotatene.

Noen fag er enkle å ordne, andre er et evig mareritt (gjerne forklart av et surrehue av en foreleser...).

Anonym poster: 0871cea65515b5dba040fe7457d7c2c4

Gjest Fairydust
Skrevet

Har alle papirer utlevert i ei mappe. Det er sånne forskjellige rom inni mappene inndelt i de forskjellige emnene og fagene. Der legger jeg papirene.

Jeg har notatbøker der jeg skriver notater på alle forelesningene. Et i hvert emne/fag. Når jeg kommer hjem skriver jeg også inn notatene på PC-en og lagrer. Så jeg har alltid to kopier.

Skrevet

Jeg starter alltid skoleåret med å kjøpe inn permer til hvert fag jeg har.

- Samler forelesningsnotater, power pointer, oppgaver og andre ting i perm til det faget.

- Relevant informasjon som fagplan, studieplan, eksamensdatoer/kriterier/form i egen perm.

- Skriver helst notater for hånd på skolen (for konsentrasjonens skyld) så renskriver jeg dette inn i et word dokument senere.

- Når det er eksamen, så begynner jeg å lese i god tid. Lager så notater, leser gjennom de og plukker ut det som er mest relevant. Lager så plakater med stikkord som jeg pugger. Tar vare på disse tilfelle jeg trenger noe av dette senere.

Anonym poster: 53bbc94359bc80eeb4b1e2e8a6dd59c0

Skrevet

Flere tips? :)

Anonym poster: 14ab2422d8ed8704a2cadaa1fdf7d7f6

Skrevet

En perm for hvert fag. Jeg forsøker å samle alt fra samme forelesning sammen, altså slides, notater og evt. artikler. Forelesningene sorteres i kronologisk rekkefølge, oppgaver ligger enten for seg eller sammen med forelesningstingene (hvis det er oppgaver hver uke) og eksamensrelaterte ting bakerst. Forelesningsplaner, pensumliste osv. helt foran i permen. Gidder ikke renskrive forelesningsnotatene mine noe særlig, jeg har én notatbok av gangen og noterer fagkode, dato og evt. forelesningtema øverst i venstre hjørne på arket. Når permen er tom (bruker fire-fem i semesteret) tømmer jeg den, sorterer per fag, stifter sammen ark fra samme forelesning og setter inn i permen ved riktig forelesning. Dermed har jeg som oftest også notater fra de siste forelesningene med meg hvis foreleser fortsetter på noe fra forrige gang, siden det ikke er sortert ennå :)

Når jeg leser til eksamen oppsummerer jeg forelesningsnotatene på nye ark, som blir mer komprimerte.

Anonym poster: 3451896c85bf948a201f1a71b9e3be7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...