Gå til innhold

4 dager etter IKM, fremdeles ikke mens eller positiv test

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg 4 dager på overtid, og enda har ikke mensen vist seg, og jeg har heller ikke fått positiv graviditetstest.

Jeg hadde sen eggløsning, så er vel 14 dpo i dag.

Jeg kjenner ingenting. Ingenting. Ikke noe tegn på mensen, ingenting. Har hatt litt ømme brystvorter bare, men det har jeg hatt før også, rundt både eggløsning eller mens. Men jeg pleier vanligvis å få menssmerter noen dager før mens...

Jeg vet dere ikke er synske, og at dere umulig kan vite noe for sikkert, men jeg trenger å lufte meg litt, og gjerne få erfaringer fra andre som har opplevd det samme.

Jeg har brukt wild yam krem siden eggløsning, men den er fra helsekost og skal visst ikke være så sterk. Kan denne likevel ha utsatt menstruasjonen så lenge? Jeg sluttet med kremen i går, siden jeg testet negativt, og tenkte at kanskje det er grunnen til at jeg er forsinket. Var dette dumt? Jeg har jo lest at om man slutter, og er gravid, så kan man spontanabortere, men det gjelder visst de kremene/pillene som har sterkere og mer påvist effekt.

Det står jo på graviditetstestene at de er 99% sikre fra IKM, men likevel gir et raskt google-søk meg indikasjoner på at flere ikke får positiv test før flere dager etterpå. Hvor vanlig er egentlig dette?

Er frustrert også fordi jeg skulle på g.u på onsdag, og hvis mensen kommer innen da, så må jeg jo utsette det også. Gah! *forvirret og frustrert*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hender at hormonene er litt på tur, og at eggløsning er forsinket. Det skjer absolutt alle innimellom. Senere eggløsning = senere mens, da lutealfasen er konstant. Er du sikker på når du hadde eggløsning? 14 dager etter eggløsning er en graviditetstest 99% sikker.

Skrevet

Ja, jeg er sikker, for jeg tok eggløsningstest i dagene før og etter. Men det er første mnd jeg bruker eggløsningstester, så jeg vet ikke når jeg vanligvis har eggløsning, om det er forandret.

Så det du sier er at dersom jeg tar en test i morgen tidlig, og den er negativ 15 dpo, så er jeg helt garantert ikke gravid? Hva skjer da med alle som ikke tester positivt før flere dager etter ikm, opptil en uke etter ikm som jeg leser om på diverse forum, har de da forskjøvet eggløsning? Og da skal jeg jo få mensen i morgen egentlig...

Nei... dette er forvirrende og frustrerende..

Skrevet

Ja, jeg er sikker, for jeg tok eggløsningstest i dagene før og etter. Men det er første mnd jeg bruker eggløsningstester, så jeg vet ikke når jeg vanligvis har eggløsning, om det er forandret.

Så det du sier er at dersom jeg tar en test i morgen tidlig, og den er negativ 15 dpo, så er jeg helt garantert ikke gravid? Hva skjer da med alle som ikke tester positivt før flere dager etter ikm, opptil en uke etter ikm som jeg leser om på diverse forum, har de da forskjøvet eggløsning? Og da skal jeg jo få mensen i morgen egentlig...

Nei... dette er forvirrende og frustrerende..

Du sier at du hadde sen eggløsning, så da har du en ide om når eggløsning vanligvis er? Selv om det er første gang du bruker eggløsingstest? Med sen eggløsning kan du vente senere mens enn du vanligvis har. Lutealfasen er 11-17 dager, 14 dager er kun et snitt. Så det kan godt være din er lengre.

Når det gjelder de som tester positivt etter IKM skyldes det nesten alltid forsinket eggløsning. Man kan ikke vite når man egentlig har eggløsning med mindre man temper. Selv eggløsningstester er usikre. En graviditetstest slår ut på hcg. Hcg doblingen starter i det egget fester seg. Dette skjer 7-11 dager etter eggløsning. 2-4 dager etter at egget fester seg vil en graviditetstest være positiv gitt at den har en sensibilitet på 20.

Husk også att eggløsningstesten er positiv 12-36 timer før eggløsning, så du er ikke nødvendigvis 14 DPO i dag ;)

Skrevet (endret)

Grunnen til at jeg sier den er sen er fordi at jeg har fulgt sånn eggløsningskalkulator/app tidligere, og i følge den skulle jeg ha eggløsning på dag 14 i syklusen, men jeg fikk ikke positiv eggløsningstest før dag 20 i syklusen, så regner jeg med at jeg hadde eggløsning på dag 21 i syklusen, testet helt klart negativt på eggløsningstest dag 22 i syklusen.

Vanligvis har jeg 30 dagers syklus, men nå er jeg på dag 36 i syklusen. Mensen pleier å være over på 4 dager, så jeg skulle egentlig vært godt inn i en ny periode nå.

Går bare og venter på at mensen skal komme her nå.. Synes det tar evig lang tid. Skal ta en ny graviditetstest i morgen, men regner med den også er negativ, siden den var negativ i går.

Takk for svar :) :)

Endret av Cindi
Skrevet

Kan man stole på en eggløsningskalkulator/app??

Skrevet

Kan man stole på en eggløsningskalkulator/app??

Nei, det kan man nok ikke. For den tar bare et gjennomsnitt, mens eggløsningstester eller temping måler jo noe fra kroppen din, som er helt individuelt.

Skrevet

Nei, det kan man nok ikke. For den tar bare et gjennomsnitt, mens eggløsningstester eller temping måler jo noe fra kroppen din, som er helt individuelt.

Og alikevel sier du at eggløsningen var sen??

Skrevet

Kanskje du skulle lese innlegget jeg skrev før ditt første spørsmål.

Skrevet

Tråden ryddet for spam.

Niennas, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...