Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har store planer om å reise på andre siden av dammen (altså USA) for å gå et skoleår (2.klasse) der. Håper på å få det som tellende, og at jeg dermed vil få stipend av lånekassa. Likevel er det ganske mye som stipendet ikke kommer til å dekke, og derfor er jeg ute etter tips på hvordan jeg kan tjene og spare penger. Har jo ikke mange utgifter med tanke på at jeg fremdeles bor hjemme, og kommer derfor ikke helt på hva jeg kan gjøre for å spare penger, men kanskje noen andre gjør det? Har heller ikke noe særlig inntekter, siden jeg er 16, og det eneste jeg kan skaffe meg av jobb er sommerjobb - og dermed får jeg ikke tjent noe særlig før til sommeren...

Har dere tips til hva jeg kan gjøre for å tjene penger, og spare penger der det kan gjørest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helgejobb?

Anonym poster: 0bccc346041a8a6d474c2807eed77869

Gjest Raindrops
Skrevet

Si til slekta hva du planlegger, og ønsk deg penger til jul og bursdag som du kan spare.

Skrevet

Du kan alltids prøve å få jobb før sommeren. Skriv en liten søknad der du forteller litt om deg selv og hvorfor du har lyst til å jobbe og tjene penger, og gå rundt i det som er av matbutikker, klesbutikker o.l, så kan det godt hende du får en jobb. Det er i alle fall verdt et forsøk, og det er jo litt begrenset hvor mye du får spart hvis du ikke har noen inntekt.

Skrevet

Si fra til alle du pleier å få bursdagsgave og julegave av, at du ønsker deg penger istedet for ting

Gå med avisen

Finn på andre typer "strøjobber" du kan tenke deg å gjøre. F.eks. sitte barnevakt, passe kjæledyr, lufte hunder, klippe plen, måke snø, handle for eldre, osv. Heng opp lapper på oppslagstavler i butikker o.l. (skriv gjerne noe a la "hjelp meg å spare penger til utenlandsstudier! :) ", folk liker sånt, hehe). Spre ordet i nærmiljøet så alle vet at du er ute etter slike oppdrag, og spør alle du kjenner om de vet om noe.

Anonym poster: 4577d59f68ed7d5999d3bf79af626a87

Skrevet

Takk for alle forslagene :) Det har seg sånn at det ikke er så mange butikker og sånt her hvor jeg bor, så det er virkelig ganske umulig å få jobb utenom sommeren. Men strøjobber burde være mulig ja.

Kom gjerne med flere forslag :)

Skrevet

Hvis du er en utadvendt person som er god til å snakke for deg er det ekstremt mange telefonsalgjobber du kan søke på. Jeg personlig ville aldri jobbet med det som 16åring igjen, fordi jeg ble så mye lurt, men du kan jo gjøre et forsøk?

Skrevet

Hvis du er en utadvendt person som er god til å snakke for deg er det ekstremt mange telefonsalgjobber du kan søke på. Jeg personlig ville aldri jobbet med det som 16åring igjen, fordi jeg ble så mye lurt, men du kan jo gjøre et forsøk?

Det er heller ikke mulig å få til her hvor jeg bor :/

Skrevet

Har dere ting i loft og kjeller som dere ikke bruker? Ta med familien på råd og spør om det er noe de gjerne kan kvitte seg med og som du kan få pengene for. Så kan dere ha "garasjesalg" og/eller legg det ut på finn og lignende.

Anonym poster: 4577d59f68ed7d5999d3bf79af626a87

Skrevet

Vi har heller ikke mye som ikke brukes, vi rydda opp for en liten stund siden. Hehe, vanskelig dette.

Skrevet

Du kan sjekke ut cafeer (uten alkoholservering) og bakerier. De tar inn folk som ikke er 18 år.

Mitt beste tips utenom er barnevaktjobber. Jeg var fast barnevakt for en alenemamma som flere ganger i uka trengte en som kunne hente i barnehagen og å være sammen med barnet noen timer til hun kom hjem fra jobb. Ikke mye betalt, men siden det var jevnlig så ble det noen kroner.

Anonym poster: 273d0088d2d622c9f17bc0fe7e40daf8

Skrevet

Barnevaktjobb kunne nok fungert, takk :)

Skrevet

Hva med å høre i nabolaget om f.eks. snømåking i vinter?

Dersom dere har OK økonomi hjemme, så kan du jo avtale med foreldrene dine at du tar oppgaver i huset mot betaling. Vet broren min hadde slik avtale med foreldrene mine, han måkte snø, hentet ved, klipte plen, malte gjerde etc.

Jeg har aldri vært på utveksling selv, men mener å ha hørt at det finnes stipendordninger å søke på i tillegg til Lånekassen. Ville sjekket rundt om det.

Skrevet

Vaskejobber, barnevakt, avisbud (utrolig bra betalt så lenge du kommer deg opp tidlig om morran), levere uadressert reklame, butikkhjelp/tilkalling.

Husk å alltid møt opp personlig på dagtid og spør etter ansvarlig/daglig leder om du søker på jobber. Papirsøknader havner gjerne bare i en bunke om du ikke overleverer de personlig og gir et ansikt og en personlighet med på kjøpet.

Skrevet

Hva med å høre i nabolaget om f.eks. snømåking i vinter?

Dersom dere har OK økonomi hjemme, så kan du jo avtale med foreldrene dine at du tar oppgaver i huset mot betaling. Vet broren min hadde slik avtale med foreldrene mine, han måkte snø, hentet ved, klipte plen, malte gjerde etc.

Jeg har aldri vært på utveksling selv, men mener å ha hørt at det finnes stipendordninger å søke på i tillegg til Lånekassen. Ville sjekket rundt om det.

Tusen takk for tips! Vet du hvor jeg burde lete for å finne disse andre stipendordningene? Evt. hvem jeg bør snakke med?

Skrevet

Du vet ikke om noen med gård som kunne trenge litt hjelp da? Mye forskjellig de har som kanskje de kunne treng en ekstra person til ;)

Anonym poster: ba4be3f46aaec301cecdbf2024e60992

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...