Gå til innhold

Klamydia!!??

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er litt shaky her nå...Har fått vite at en jeg hadde sex med for 10 mnd siden har klamydia...

Skikkelig dumt uten prevansjon,vet jo det,men sånn ble det nå...

Jeg har ikke hatt noen symptomer,men de fleste har jo ikke det..

Det jeg nå er redd for er om jeg kan ha blitt steril!! Vet noen noe om hvor vanlig det er at man blir det, og hvor lenge man kan gå med det før man blir steril?

Skal bestille legetime i morgen,men det tar jo litt tid å få svar på testen også...

-Hilsen nervøs,angrende jente som ikke trenger noen moralpreken om ubeskyttet sex... :-(

Videoannonse
Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet

Du trenger ikke svar på testen om en du har ligget med har fått det påvist. Du trenger bare å be om resept med en gang. Ta kuren også vente litt før du drar på etterkontroll. Det er sjelden du blir steril.. Veldig sjelden sa legen til meg. Det er litt skremselspropaganda det der. Du kan jo bli det men da må du gå med det veeeeeldig lenge og du trenger alikevel ikke bli det. Men be om resept med en gang du.

Skrevet
Er litt shaky her nå...Har fått vite at en jeg hadde sex med for 10 mnd siden har klamydia...

Skikkelig dumt uten prevansjon,vet jo det,men sånn ble det nå...

Jeg har ikke hatt noen symptomer,men de fleste har jo ikke det..

Det jeg nå er redd for er om jeg kan ha blitt steril!! Vet noen noe om hvor vanlig det er at man blir det, og hvor lenge man kan gå med det før man blir steril?

Skal bestille legetime i morgen,men det tar jo litt tid å få svar på testen også...

-Hilsen nervøs,angrende jente som ikke trenger noen moralpreken om ubeskyttet sex... :-(

Dette er ikke noe moralpreken, bare et sprøsmål fordi jeg er veldig nysgjerrig. Hvordan kan du gå 10 måneder etter ubeskyttet sex uten å teste deg? :o

Gjest Anonymous
Skrevet
Du trenger ikke svar på testen om en du har ligget med har fått det påvist. Du trenger bare å be om resept med en gang. Ta kuren også vente litt før du drar på etterkontroll. Det er sjelden du blir steril.. Veldig sjelden sa legen til meg. Det er litt skremselspropaganda det der. Du kan jo bli det men da må du gå med det veeeeeldig lenge og du trenger alikevel ikke bli det. Men be om resept med en gang du.

Litt dumt å ta unødvendig antibiotika, da... Har en først gått 10 mnd kan en vel vente til prøvesvaret er kommet?

Gjest Moonshadow
Skrevet

Litt dumt å ta unødvendig antibiotika, da... Har en først gått 10 mnd kan en vel vente til prøvesvaret er kommet?

Det er vanlig at du får kuren med en gang om en du har ligget med får det påvist. Legen sa det ikke gjorde noe, kuren er såppas kort at det ikke har noe å si. Klamydia er såppas smittsomt at sjansen er stor for at du får det om du har sex med en som har det så flere leger sier det er like godt å ta den med en gang, selv om du ikke er sikker på om du har det.

Skrevet

noen som vet om man kan unngå å bli smittet selvom man har hatt sex med noen med chlamydia??

tror ikke man blir steril så fort nei, og heldigvis er det jo kjempeenkelt å bli kvitt det igjen :)

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg mener å ha lest at det er ca 60% sjanse for at du blir smittet

Skrevet
noen som vet om man kan unngå å bli smittet selvom man har hatt sex med noen med chlamydia??

tror ikke man blir steril så fort nei, og heldigvis er det jo kjempeenkelt å bli kvitt det igjen :)

Jo, men man trenger ikke ta så lett på det. Synes det er ganske skremmende at folk har ubeskyttet sex med andre enn partnerne sine.

Skrevet

Jo, men man trenger ikke ta så lett på det. Synes det er ganske skremmende at folk har ubeskyttet sex med andre enn partnerne sine.

Helt enig! Hvorfor i alle dager er folk så sløve med kondomer?

Skrevet

jeg er enig jeg også! jeg tar ikke lett på det bare for å få sagt det.

det var bare et spørsmål, og ment som en oppmuntring til de som måtte være så uheldige å få chlamydia at det heldigvis er lett å bli kvitt.

ikke ment som en oppfordring akkurat.. :roll:

Skrevet

Det finnes tre måter å redusere smitterisikoen på:

Du kan la være å ha samleie.

Du kan bruke kondom eller femidom.

Du kan holde deg til en partner.

Hvordan smitter klamydia?

Smitteoverføringen skjer ved direkte kontakt mellom dine og partnerens slimhinner under samleie. Du kan dessuten smitte deg selv ved å ta på kjønnsorganer og deretter gni deg i øynene.

Er klamydia farlig?

Klamydia-bakterien er farlig fordi den kan redusere fruktbarhetsevnen (evnen til å få barn) både hos kvinner og menn. Pga. denne risikoen, er det viktig å få behandling i tide. Behandlingen av klamydia er enkel. Det er å oppdage sykdommen som er vanskelig.

PS! 50-60% kvinner og 90% menn merker ikke at de har klamydia.

www.helsetilsynet.no

www.lommelegen.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...