Gå til innhold

Sjalu og misunnelig?

Anbefalte innlegg

Gjest anneline
Skrevet

Ofte er det jo slik at hvis man er kritisk til noe, så blir man møtt med kvasi-argumentet 'det sier du bare fordi du er sjalu og misunnelig'.

Personlig mener jeg at dette er en slags hersketeknikk som ofte er brukt fordi mange kanskje ikke takler motgang. Husker en bb deltaker som i egne øyne var veldig pen, og som tolket all motgang dithen at andre damer var sjalu på henne. Det er jo en grei måte å beskytte seg selv på, men ofte har det jo ikke så mye med realiteten å gjøre. Selv er jeg ikke så engstelig for å bli oppfattet som sjalu og misunnelig, men sier det jeg mener, men jeg vet at det kan være et problem for mange da de ikke føler at de helt kan kritisere 'pene og vellykkede' mennesker uten å få dette i retur både direkte og indirekte, uansett hvor velfundert og berettiget uenigheten/kritikken er. I mine øyne blir det rett og slett litt for lettvint å gjemme seg bak slike usakligheter til stadighet. I yrkeslivet blir det jo helt håpløst å forholde seg til slike ting hvis man f.eks er i en overordnet posisjon hvor man er ofte nødt til å rettlede og evaluere andre. Menn er heller ikke så utsatte for 'sjalusi-argumentet', men de er sikkert aldri sjalu og misunnelige, men kommer med såkalt 'saklig' kritikk.

En mann som ikke liker Robbie W tolkes sjelden dithen at han er sjalu, mens en dame som ikke liker J.Lo gjerne tolkes dithen at hun ikke tåler at andre damer er pene og lykkes? Noen andre som har tanker rundt dette? Tåler ikke mennesker som er pene og vellykkede i egne øyne å ta kritikk uten at de skriker og hyler om sjalusi og janteloven?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror vi hadde denne diskusjonen om j.lo, men jeg tror hver enkelt får stå for seg selv. Om man ikke kommer med saklig kritikk kan det lett virke som om man er sjalu, men det er ikke alltid det er det som er saken, men hender jo at det kan være det :wink: Men poenget er at man ikke vet det så det er allikevel dumt å slenge noe slikt ut i luften. Ikke alle klarer å formulere seg godt nok, og ikke alle sier hva de egentlig tenker. Er lett å hive seg på bølgen når den først er igang. Jeg skulle gjerne sett ut som J.Lo, hatt pengene og tatt opp livsstilen, men jeg har ikke noe imot henne og jeg er fornøyd med mitt eget liv så da er alt bra :kul:

Skrevet

Synes førstemann skrev et godt innlegg :klappe:

Det er jevnlig brukt her på KG har jeg merket. Er liksom ikke "lov" å kritisere noen som er "pene og vellykkede". For da er man bare misunnelig. Jeg må bare :ler: jeg...

Om folk vil tro det, så får de bare gjøre det.

Jeg ville i allefall passet meg for å si noe så fjernt. Synes det er en lite intelligent ting å spy ut.

Det kan jo være tilfelle for noen at det er slik, men jeg tror ikke man skal skjære alle over en kam. Synes det må være lov til å kritisere folk, uten at man blir beskyldt for å være grønn av sjalusi og misunnelse.

Er ikke alle som synes at Pamela, Britney og J.Lo er pene heller, selv om det er "allment" vedtatt og opplest :tunge1:

Skrevet

Veldig bra åpningsinnlegg, og jeg er hjertens enig. Jeg blir så usigelig lei av at hvis man ikke er enig, så er man enten misunnelig eller prippen. Det er rett og slett hersketeknikk.

Gjest Moonshadow
Skrevet
Veldig bra åpningsinnlegg' date=' og jeg er hjertens enig. Jeg blir så usigelig lei av at hvis man ikke er enig, så er man enten misunnelig eller prippen. Det er rett og slett hersketeknikk.[/quote']

Helt enig :-)

Gjest anneline
Skrevet

J.Lo var vel egentlig helt tilfeldig valgt siden hun er mye i media. Bytt henne gjerne ut med en annen kjendis i samme kategori.

Personlig så ser jeg vel mer på J.Lo som er produkt enn som et menneske, men om jeg sier at musikken hennes er grunn og platt så er det faktisk fordi jeg synes akkurat det, og ikke fordi J.Lo er pen og rik. Det eneste jeg liker av det hun selger er vel klesmerket hennes . Mye stilig der! Men over til saken igjen; ville du f.eks automatisk tatt det som sjalusi hvis en tykk og kanskje stygg dame hadde sagt at hun ikke likte din nye kåpe? Skal ikke f.eks tykke ha anledning til å mene noe, uten at de blir møtt med sjausi-argumentet? Jeg er kanskje litt ekstra obs på dette fordi jeg har to meget gode venninner hvor den ene i manges øyne kan settes i kategorien meget overvektig, og den andre i kategorien 'J.Lo gå å vogg'. Jeg ser stadig hvor forskjellig samme utsagn fra dem tolkes, ettersom de faktisk er svært like når det gjelder estetisk sans og meninger generelt. Vi har det faktisk litt gøy med dette oss imellom. Litt morsomt å observere at mange andre tar 'kritikk' fra den smellvakre uten å mukke, mens de absolutt ikke vil høre på hva den overvektige har å si når det gjelder akkurat samme ting. Selvfølgelig skulle jeg ønske at jeg var like billedskjønn som den pene noen ganger når absolutt alt er feil når jeg ser meg i speilet (hun har faktisk også slike dager), men det betyr faktisk ikke at jeg ikke 'har lov' til å si i fra om jeg synes hun har oppført seg dumt i enkelte situasjoner. Jeg gir komplimenter også når jeg føler det er på sin plass, bare for å ha det sagt :) Noen ganger er man faktisk litt misunnelig, andre ganger ikke, men man har da absolutt anledning til å mene noe uansett.

Gjest sexysadie
Skrevet

Selv om folk er pene og vellykede så må det være lov å kritisere dem for det. Vel og merke hvis det er grunnlag for det ellers.

Skrevet

har sett andre eksepler på at man blir beskyldt for å være misunnelig.. det er ikke bare dersom man kritiserer de "vellykkede"

dersom man ikke er gravid, så må man naturligvis være misunnelig på de som er det

dersom man ikke har blitt fridd til av sin kjære, så må man selvfølgelig være misunnelig på de som har blitt det..

dette på tross av at man er skjeleglad for ikke å være gravid, og aldri har ønsket seg et "frieri"

dette var bare et par eksempler på "du er missunnelig" stempling jeg har opplevd her inne (ikke nødvendigvis rettet mot meg... )

jeg håper vi kan være mer åpne for at folk har ulike oppfatninger om hva de ønsker seg.. hva som er riktig.. hva som er "misunnelsesverdig" osv

Skrevet

Om en tykk eller tynn dame sier at hun ikke liker kåpen min så vil jeg gjerne vite hvorfor. Man trenger ikke alltid mene det samme, men det må jo være et grunnlag for meningene. :roll:

Gjest sexysadie
Skrevet

Nemlig, det er ingen vits i å kritisere folk bare for å kritisere dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...