AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #1 Skrevet 26. august 2012 Jeg er førstegangsmamma som er usikker på det med mat/drikke til et sykt barn. Gutten min er 1,5år og "ordentlig" syk for første gang, og matlysten er ikke-eksisterende. Jeg har prøvd å tilby brødskiver, favorittmiddager, diverse frukt og grønnsaker over 3 dager, men ingenting går ned. 1 munnfull og jeg får gråt, han har vondt i halsen tror jeg ganske sikkert. Det eneste jeg er glad for er at smoothier, jus, saft, oppvarmet vann med litt sukker i, leskedrikker som Kuli og vann går ned- en god del også. Og idag godtok han marie-kjeks i tillegg. Kornmo og andre "sunnere" kjekstyper har han heller ikke klart. Jeg begynner å bli skikkelig fortvilet, jeg! Er han ikke for liten for å få "sykmat" som jeg kaller det? Da jeg og mine søsken var små fikk vi cola og andre ting vi hadde lyst på som mat når vi var syke, men nå som jeg sitter selv med en liten sønn er jeg mye mer hysterisk enn min egen mor føler jeg. Vil jo at han skal få i seg litt ordentlig mat i tillegg til alt det søte, men idag føler jeg meg litt lettet over at han faktisk spiste litt marie-kjeks. Ble langt, dette. Men lurer mest på om det er så nøye om hva man gir barna når de er syke? Evt hva kan man tilby? Jeg har tilbudt det meste med blankt avslag, er bare redd for at han skal sulte. Anonym poster: 6874eaf7d976c32c17287755e60d2e58
absinthia Skrevet 26. august 2012 #2 Skrevet 26. august 2012 (endret) Fortsett med å gi han smoothier og juice og spe på med suppe. Fortsett med å tilby ham litt brødmat innimellom, men leg den bort når han sier nei. Cola er ikke bra sykemat med mindre man har diaré, man gir da iblant cola uten kullsyre fordi den både inneholder salter og sukker som gjør at tarmen kan ta opp væske, men da kan saft met bittelitt salt i. Edit: siste setning ble litt rar... Jeg skulle si at saft med bittelitt salt i kunne være vel så bra som brus ved oppkast og diaré. Endret 26. august 2012 av absinthia
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #3 Skrevet 26. august 2012 Takk for svar Suppe! Hadde jeg ikke tenkt på! Cola er ikke noe han får altså, det er noe jeg og mine søsken fikk når vi hadde oppkast når vi var små. Men ikke så små som min gutt er. Om jeg skulle gitt ham cola ville han uansett ikke hatt det, han fikk smake en slurk hos kjæresten min for noen uker siden og det var ikke noe han likte uansett. -ts / Anonym poster: 6874eaf7d976c32c17287755e60d2e58
Gjest Marmot Skrevet 26. august 2012 #4 Skrevet 26. august 2012 (endret) At cola hjelper mot diaré er bare en myte, ingen grunn til å gi syke barn cola. Gi heller Farris der du har ristet ut kullsyren først. Marie-kjeks er helt grei "sykemat" i min bok, det får opp blodsukkeret litt og kan dermed trigge mer matlyst. Smoothie er også fint, det er det sønnen min får når han er syk. Og husk at friske barn tåler fint noen dager uten mat, selv om det er fortvilende for foreldrene, så kommer ungene seg raskt på beina igjen når sykdomen er over. Men det du må være obs. på er dehydrering. Om han blir veldig slapp og fjern, oppsøk lege. Små barn blir lett dehydrerte og det kan være skummelt, men siden han får i seg smoothie og vann, trenger du sannsynligvis ikke bekymre deg for det. God bedring til sønnen din! Endret 26. august 2012 av Marmot 1
Leanne Skrevet 26. august 2012 #5 Skrevet 26. august 2012 Farris uten kullsyre (rister ut kullsyren) blandet med eplemost pleier å være en slager når mine er syke. Da får de i seg salt og søtt på en gang. Gi barnet den maten han vil ha mens han er syk, men fortsett med å tilby vanlig mat også. Suppe, potetmos med brunsaus glir lett ned i halsen så det er verdt et forsøk God bedring
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #6 Skrevet 26. august 2012 Har han vondt i halsen så skjønner jeg at brødmat mm ikke frister. Her går det i is, smoothies og youghurt når barnet er så sykt at det ikke orker mat. Da har jeg også tilbudt tynn saft som drikke. Så lenge du ser at barnet får i seg væske så er det det viktigste. Anonym poster: 50f20e44c7936be8124978e7be70572b
Ryvre Skrevet 26. august 2012 #7 Skrevet 26. august 2012 Han spiser vel fast mat nå, så kanskje du skal prøve å hå tilbake til babymat eller noe? Kanskje litt lettere å få ned most mat
LukaFrost Skrevet 26. august 2012 #8 Skrevet 26. august 2012 Hvorfor er det så viktig å få ut kullsyren av Farrisen? Gjelder dette bare for barn, eller for voksne også?
Gjest Marmot Skrevet 26. august 2012 #9 Skrevet 26. august 2012 Det er fordi kullsyre uroer magen, og fordi små barn ofte ikke drikker ting med kullsyre i.
LukaFrost Skrevet 26. august 2012 #10 Skrevet 26. august 2012 Når jeg er syk og har vondt i halsen foretrekker jeg "myk mat." Kanskje det er sånn for gutten til ts også.
ViljaH Skrevet 26. august 2012 #11 Skrevet 26. august 2012 (endret) Farris halvblandet med eplemost, gir væske + essensielle salter + næring. Mariekjeks og suppe, om han vil ha. Pinneis eller saftis. Youghurt (men melkeprodukter kan gi vondere hals så prøv deg frem). Eggerøre eller kokt egg. Myk loff. Endret 26. august 2012 av ViljaH
Marsipan Skrevet 26. august 2012 #12 Skrevet 26. august 2012 Farris halvblandet med eplemost, gir væske + essensielle salter + næring. Mariekjeks og suppe, om han vil ha. Pinneis eller saftis. Youghurt (men melkeprodukter kan gi vondere hals så prøv deg frem). Eggerøre eller kokt egg. Myk loff. Mange gode råd! Men kan melkeprodukter gjøre halsen vondere, altså? Jeg vet at de kan øke slimdannelsen i halsen, men har aldri hørt at det har noe med smerte å gjøre? Jeg tenker at dersom gutten har sår hals uten slim, vil yoghurt heller hjelpe til med å smøre, og dermed lindre litt. Her går det i smoothies til hals-syke barn (har en "mandel-unge") Iskaldt drikke fullt av næringsstoffer er gull verdt når halsen krangler.
ViljaH Skrevet 26. august 2012 #13 Skrevet 26. august 2012 Når jeg har vond hals, så blir det verre av melkeprodukter. Kjennes ut som det etser en stund etterpå. Melk er jo basisk så kanskje derfor? Jeg vet ikke årsak, og det er neppe likt for alle. Så prøv deg frem. For meg funker også varm væske bedre enn kald, men det er også bare personlig erfaring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå