Gå til innhold

Bryllupskjole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sittet å sett en del på denne delen av forumet i det siste, og undrer meg egentlig: hva er det som får kvinner til å bruke masse penger på en kjole de kun skal bruke én dag i?

Lot meg inspirere av Sex and the City, hvor Carrie ender opp med å gifte seg i en ukjent liten hvit kjole, men hvor tilbehøret er mer fint. Dette er ett ideal som jeg håper jeg fortsatt står ved når jeg selv en dag skal gifte meg. Nettopp fordi jeg ikke ser vitsen med denne sløsingen av penger, materalistisk kan jeg være på enkelte områder ja, men ikke på slikt. For min egen del kan jeg fint rettferdiggjøre det å kjøpe en dyr veske, nettopp fordi jeg vet at kvaliteten er god og den vil vare lenge. Men en kjole, du skal bruke ÉN dag, den får jeg meg ikke til å skjønne. Da ville jeg heller spandert på meg en fin veske og fine sko i stedet for, også evt leid en kjole.

Sex-City-City-hall-Carrie-suit_l.jpg

Hva er deres meninger omkring dette emnet, og hvor stor del av budsjettet har deres kjoler?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men en kjole, du skal bruke ÉN dag, den får jeg meg ikke til å skjønne. Da ville jeg heller spandert på meg en fin veske og fine sko i stedet for, også evt leid en kjole.

Hva er deres meninger omkring dette emnet, og hvor stor del av budsjettet har deres kjoler?

Vel, for min del så betyr kjolen en hel del, det skal jeg ikke legge skjul på. Den skal være perfekt, men ikevel skal den ikke koste skjorta.

Jeg kjøpte først en kjole som etter min mening var perfekt, og den kostet ikke mer enn 2000 kroner på finn. Et eller annet mindre kjent merke. Uansett, pynten detter av den, så jeg tør rett og slett ikke å bruke den på den store dagen. Jeg har derfor funnet en ny kjole til 4000 som jeg har tenkt å kjøpe.

Til sammen vil det si at jeg har brukt 6000 kroner på disse to brudekjolene til sammen. Jeg synes det er for mye, for jeg skal holde et lavbudsjettsbryllup og trenger å spare på de pengene jeg har, men det er likevel lite hvis man ser på hva gjennomsnittet betaler for én brudekjole. Nå har det også blitt mote å kjøpe to brudekjoler, og bruke den ene i kirka og den andre på festen. Ser for meg at det er mange "sprø damer" der ute som bruker langt over 20 000 til sammen for to kjoler.

Ut over dette kan jeg meddele at jeg tenker likt med tilbehøret. Jeg kommer ikke til å kjøpe dyrt tilbehør, men lete etter både brudesko, tiara, slør og smykker på ebay. De har masse fint der, og jeg bruker sjelden høyhelte sko og bling så jeg ser ikke noen grunn til å ta av der heller.

Jeg tenker at det dyreste jeg kommer til å kjøpe er de nye gifteringene vi skal ha, og det er helt greit for de skal vi faktisk beholde på resten av livet. :)

Skrevet

Jeg kjøpte en kjole til 10'000 rett og slett fordi det for meg var en investering i forhold til bilder og minner fra den dagen. Jeg har litt ekstra, og det å da ha på meg en billig kjole var ikke et alternativ en gang, da jeg for meg selv var nødt til å vite at den kom til å sitte som et skudd hele dagen. Og jeg har ikke angret et sekund. Ja, de pengene kunne sikkert vært brukt på noe annet, men jeg er storfornøyd med at jeg kjøpte den kjolen jeg gjorde.

Bildene fra dagen jeg har sett i ettertid ser bra ut, uansett vinkel. Ingenting som tyter, ikke noe dekor som falt av og det synes jeg er verdt å betale litt ekstra for.

Men jeg skal skjønne at folk synes det er mye penger. For all del. Vi er jo forskjellige, og det er jeg glad for! For meg var 10'000 maksgrensa, og jeg er glad for at jeg ikke oversteg den. Det hadde blitt for mye. Men det er jo en del bryllupsfotografer som sier at en dyrere kjole er en investering i forhold til bildene. For samme faen hva folk sier om kopi-kjolene, de holder aldri samme kvaliteten. Det er ikke mulig. Ja, man kan få en innmari fin kjole, men det er ikke garantert i det hele tatt.

Jeg hadde ikke veske, forresten, og skoene skal jeg farge om (Rainbow Club kan farges til nesten hvilken som helst farge i ettertid! Gøy!) :fnise:

Skrevet

Jeg tror at jeg kommer til å ende opp med en kjole som koster litt mer enn 2000 kr. Jeg har drivet å kikket og slikt. (Dog, jeg ikke har tenkt å gifte meg enda..) Og jeg finner mange som jeg liker kjempe godt, men de er ikke perfekte.

På bryllupsdagen min skal jeg være perfekt. Jeg skal ikke se halvveis ut, fordi jeg føler at jeg må spare.

Kjolen min kommer til å være noe av det viktigste, og hvis jeg finner drømmekjolen min til 2000,- så er det flott det! Men ettersom jeg har sett rundt så virker det veldig urealistisk. Jeg tror nok jeg må opp i 10 000,-

Skrevet

Jeg har gitt meg selv et romslig budsjett på inntil 15.000,- på brudekjole, og ja, jeg synes selv det er fryktelig mye penger, og jeg håper at jeg finner drømmekjolen til en brøkdel av budsjettet mitt. Men hvorfor jeg skal forsvare hvorfor jeg velger å muligens bruke så mye penger på en kjole bare for en dag, det skjønner jeg ikke. Det må være opp til hver enkelt hva man velger å bruke pengene sine på.

Personlig så skjønner ikke jeg at folk bruker bort i mot 10.000,- på blomster på bryllupsdagen sin, fordi bare visner og dør uansett. Evt en bryllupskake til 6000,- når du kan få en vanlig fin kake til 600,- (satt på spissen)Men å lage en tråd for å si at "du tar dumme valg" "jeg er lurere som ikke bruker penger på slikt"kunne ikke falt meg inn. For om folk velger å bruke pengene sine på klær, blomster, mat osv får være opp til de, det ene er ikke verre enn det andre, selv om du ville prioritert annerledes.

Å bruke en tv-karakter som er kjent for sitt ENORME forbruk av dyre designerklær som forbilde for å velge enklere brudeklær er litt snålt, og mtp karakteren så var vel ikke den drakten billig selv om den ikke var like "over the top" designmessig som den kjolen hun opprinnelig hadde valgt.

• Liker 3
Skrevet

Hva er egentlig poenget med å lange en tråd som dette? :klo: Ja, folk bruker enormt mye penger på bryllup. Ja, det er en luksusting. Og du verden så mye meninger folk har om det - uansett hva man gjør. Selv kunne jeg ikke tenke meg en kjole til 15.000,- men jeg har full forståelse for de som prioriterer det. Vi kommer til å bruke mye større andel av budsjettet på skikkelig god mat og drikke - det er sikkert noen som ikke skjønner og som dømmer oss nedenom og hjem for det (kjolen varer i det minste hele dagen - middagen bare i et par timer). Om vi skulle tatt hensyn til alle mulige negative meninger, så kunne vi bare droppet å gifte oss. Bortsett fra at noen sikkert ville ment noe negativt om det og.

Anonym poster: d40edc2c7d25fa3f11d98b75009588db

• Liker 3
Skrevet

Jeg var nyskjerrig på hva folk mente. Jeg sa heller ikke noe om at Carrie er mitt forbilde, nettopp fordi jeg heller vil leie en kjole enn å eie den. For min egen del vil jeg heller investere i en veske og ett par sko som kan brukes ved en rekke anledninger enn en kjole du skal ha på én dag. Tråden var ikke ment for å støte noen, men det må da være lov å lure på slikt uten at folk skal bli sure av den grunn?

Skrevet

Jeg kjøpte kjole til 8000kr som jeg skal sy om (har bare ikke gjort det enda) og om jeg får gjort det, skal den farges. Hvis ikke, skal den pyntes med farger på en eller annen måte så den ikke ser så brudekjole ut :)

Kjøpte veske og stor hårbøyle jeg bruker med andre klær, og fikk sko av søs. Smykker lånt av mamma og hadde ikke slør. Så brukte ikke så mye på brudeutstyr.

Utenom det, er jeg enig med deg. Det er like greit å legge penger i noe man kan bruke igjen senere, og ikke bare ha hengende i skapet og ta plass. :)

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Jeg har gitt meg selv et romslig budsjett på inntil 15.000,- på brudekjole, og ja, jeg synes selv det er fryktelig mye penger, og jeg håper at jeg finner drømmekjolen til en brøkdel av budsjettet mitt. Men hvorfor jeg skal forsvare hvorfor jeg velger å muligens bruke så mye penger på en kjole bare for en dag, det skjønner jeg ikke. Det må være opp til hver enkelt hva man velger å bruke pengene sine på.

Personlig så skjønner ikke jeg at folk bruker bort i mot 10.000,- på blomster på bryllupsdagen sin, fordi bare visner og dør uansett. Evt en bryllupskake til 6000,- når du kan få en vanlig fin kake til 600,- (satt på spissen)Men å lage en tråd for å si at "du tar dumme valg" "jeg er lurere som ikke bruker penger på slikt"kunne ikke falt meg inn. For om folk velger å bruke pengene sine på klær, blomster, mat osv får være opp til de, det ene er ikke verre enn det andre, selv om du ville prioritert annerledes.

Å bruke en tv-karakter som er kjent for sitt ENORME forbruk av dyre designerklær som forbilde for å velge enklere brudeklær er litt snålt, og mtp karakteren så var vel ikke den drakten billig selv om den ikke var like "over the top" designmessig som den kjolen hun opprinnelig hadde valgt.

Helt enig!

Når det er sagt har jeg brukt altfor mye penger på en kjole, men jeg mener fortsatt at det er verdt det. Jeg betaler den selv, og da må jeg få lov til å bruke hva jeg vil. Jeg ønsket å gjøre dette til en opplevelse å det har det virkelig blitt! Budsjettet var max 5, det ble ikke det når kjolen ble bestilt.

Skrevet

Jeg kjøpte kjole til 8000kr som jeg skal sy om (har bare ikke gjort det enda) og om jeg får gjort det, skal den farges. Hvis ikke, skal den pyntes med farger på en eller annen måte så den ikke ser så brudekjole ut :)

Kjøpte veske og stor hårbøyle jeg bruker med andre klær, og fikk sko av søs. Smykker lånt av mamma og hadde ikke slør. Så brukte ikke så mye på brudeutstyr.

Utenom det, er jeg enig med deg. Det er like greit å legge penger i noe man kan bruke igjen senere, og ikke bare ha hengende i skapet og ta plass. :)

I Love thee! For en fantastisk idé til hva en kan gjøre med en kjøpt kjole!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...