AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #1 Skrevet 25. august 2012 Hei alle dere som kjenner godt til hunder. Jeg og mannen skal kjøpe oss valp og valget har fallt på Eurasier:) Vi har et veldig fristende tilbud hær vi bor hos ei som har fått valper nå. Vi må ellers reise utrolig langt hvis vi skal kjøpe fra noen andre. Og prisen tilsammen med reise vil komme opp i rundt 20000. Men så til spørsmålet. På siden hennes ser jeg at mamma hunden har 0/1 grad av patella:( Ble med en gang i tvil om det er lurt og kjøpe valp av dem da. Er dette veldig arvelig? Hva vill dere gjort? Håper noen kan svare meg:)<br /><br /> Anonym poster: 51f6a14bf837af9c9a81d813c45da02d
Gjest Bobler Skrevet 25. august 2012 #2 Skrevet 25. august 2012 Patella Luksasjon er arvelig og jeg ville ikke kjøpt valpen. 1
Theya Skrevet 26. august 2012 #3 Skrevet 26. august 2012 Trodde ikke det fantes mye patella på så store hunder, er vel mer hofte eller albue problemer (ad eller hd) men uansett. Jeg ville ikke kjøpt valpen. Jeg har selv nå en skatt på 2 år som har store albueproblemer, og han hadde det ikke arvelig heller, da linjene hans er perfekte. Du vil ikke ha en hund der sannsynligheten er stor for at han kommer til å leve et liv i smerte.
matba Skrevet 26. august 2012 #4 Skrevet 26. august 2012 Kontakt raseklubben og hør hvilke krav de har til avl på hunder, og hvordan patella er på rasen. Det kan feks være sånn som med HD at både A og B er fri
_LD_ Skrevet 27. august 2012 #5 Skrevet 27. august 2012 Dette blir jo egentlig noe man bare må vurdere selv .. Først og fremst bør du sette deg inn i hva dette er og hva det egentlig innebærer. Og ikke minst hva det KAN innebære hvis hunden faktisk får en slik diagnose. Patella luksasjon er noe som man oftest ser på små hunderaser, men dette forekommer også på større hunderaser. Enkelte større hunderaser har mer av det. På noen hunderaser er det akseptabelt å avle på grad 1 patella lux, men på andre raser er det nei nei. Patella luksasjons grader kan utvikles fra grad 1 til grad 2 også. Noe man også må ha i bakhode som oppdretter. Arvelig er det, men arvegangen er ikke kjent og her er det flere faktorer som spiller inn. Du kan få en valp som utvikler det selv.. og du kan slippe det. Patella lux kommer også fra foreldre som er fri. Slik er "sjansen i bransjen". Det er vel foreløpig ikke krav fra forsikringsselskapet at begge foreldre har kjent patella lux grad før utbetaling hvis "din" valp får det slik det er på HD/AA. Men viktig at valpen forsikres før fylte 4 mnd og forsikringen må holdes i gang hele veien. Opphold i forsikringen = ingen utbetaling. Patella luksasjon er noe som kan opereres hvis man er uheldig. Personlig ville jeg nok vært litt skeptisk til å faktisk kjøpe valp.. det har med at man bør støtte oppdrett som faktisk avler på FRI hunder av diagnoser. Spesielt når det (tipper jeg) er lite på akkurat den rasen. Avlsmateriale er nok ikke såpass snevert vil jeg tro at man må bruke grad 1 i avl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå