karolinn Skrevet 25. august 2012 #1 Skrevet 25. august 2012 Nå har jeg fått avslag på søknaden om studielån fra laanekassen. Og må bare mellom tårene, få ut litt fortvilelse, selv om det ene og alene er min feil. Jeg har nemlig ligget etter 60 studie poeng, men 45 av disse er fag jeg tar opp igjen nå i høst for å komme ajour. De 15 studiepoengene til som mangler, er et fag jeg har vært meldt opp i, som jeg ikke hadde tenkt å ta.. men dessverre har glemt å meldt meg av. På papiret ser det derfor ut som om jeg ikke har møtt til eksamen på det. Dette faget gjør at jeg ikke får studielån. Jeg har boliglån med fellestgift jeg skal forsørge, og kun en liten ekstrajobb. Fatter ikke hvordan jeg skal klare et år med utdanning uten støtte. Er det noe vits å klage til laanekassen? Finnes det noen som har fått medhold? Og hvordan skal jeg formulere en slik klage?
juliane Skrevet 25. august 2012 #2 Skrevet 25. august 2012 (endret) Jeg er litt usikker på hva du egentlig mener. Hvis du ligger 60 studiepoeng bak skal du fremdeles ha rett på støtte. Ligger du 61 studiepoeng bak (eller mer) har du ikke rett på støtte. Tar du opp igjen fag i høst slik at du etter bestått eksamen ikke lenger ligger mer enn 60 studiepoeng bak får du rett til studiestøtte igjen fra neste semester. Og om du har strøket/ikke møtt opp i et fag eller om du hadde trukket deg på forhånd spiller ingen rolle så lenge du ikke har fått de aktuelle studiepoengene. edit: leste innlegget ditt enda en gang. Ligger du 75 poeng bak, altså 60 poeng pluss de 15 du nevner senere? Endret 25. august 2012 av juliane 1
karolinn Skrevet 25. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 25. august 2012 Litt usikker på hvor mange studiepoeng jeg ligger bak faktisk, de fagene som er obligaoriske på bacjelorgraden min, som jeg ikke har tatt, regner jeg sammen til akkurat 60.. men mulig noe jeg har strøket på et årsstudium for noen år siden teller med? Har ikke fått oversikten fra laanekassen ennå.
Gjest Punch Skrevet 25. august 2012 #4 Skrevet 25. august 2012 poeng fra tidligere telles med også. 2
juliane Skrevet 25. august 2012 #5 Skrevet 25. august 2012 Hvis du fikk støtte fra Lånekassen da du tok årsstudiumet også regnes dette selvfølgelig med, og da er det disse poengene som gjør at du ikke får studiepoeng dette semesteret. Det betyr at du må ta tilsvarende antall studiepoeng som du ligger bak (utover de 60) for å få støtte igjen fra januar. 2
karolinn Skrevet 25. august 2012 Forfatter #6 Skrevet 25. august 2012 Hvis du fikk støtte fra Lånekassen da du tok årsstudiumet også regnes dette selvfølgelig med, og da er det disse poengene som gjør at du ikke får studiepoeng dette semesteret. Det betyr at du må ta tilsvarende antall studiepoeng som du ligger bak (utover de 60) for å få støtte igjen fra januar. Dette kan jo være bare 7,5 st.p for mye.. er de virkelig så firkantet? Huff, man får igjen for å ikke henge med skjønner jeg
juliane Skrevet 25. august 2012 #7 Skrevet 25. august 2012 Ja, en regel er en regel, de kan ikke begynne å spesialbehandle folk. I praksis har du jo fått ca 100.000 kr fra lånekassa uten å klare å produsere et eneste studiepoeng, hvor mye mer mener du du skulle få uten å faktisk gjøre det som forventes av deg når du får dette lånet? På den positive siden, hvis det bare er snakk om 7,5 poeng er det jo null stress å komme under 60-poengsgrensa igjen i løpet av høsten, slik at du får penger igjen fra januar. 3
juliane Skrevet 25. august 2012 #8 Skrevet 25. august 2012 (endret) Dobbeltpost. Endret 25. august 2012 av juliane
Gjest Tekola Skrevet 26. august 2012 #9 Skrevet 26. august 2012 Dette kan jo være bare 7,5 st.p for mye.. er de virkelig så firkantet? Huff, man får igjen for å ikke henge med skjønner jeg "Så firkantet"? Det er faktisk (dessverre) ganske mange studielån, og så lenge du ikke har noen legeattest eller lignende for de fagene, så er det et helt år du har fått studiestøtte uten å produsere et eneste studiepoeng, som det blir påpekt her. Om det er de 7,5 som gjør at du ikke får støtte, så, ja, du kan klage, eller du kan stå på som søren dette halvåret og så få studielån til våren.
JohnS Skrevet 26. august 2012 #10 Skrevet 26. august 2012 De 15 studiepoengene til som mangler, er et fag jeg har vært meldt opp i, som jeg ikke hadde tenkt å ta.. men dessverre har glemt å meldt meg av. På papiret ser det derfor ut som om jeg ikke har møtt til eksamen på det. Dette faget gjør at jeg ikke får studielån. Skjønner ikke hva du mener med "på papiret". Du har meldt deg opp i et fag og fått støtte for dette, for så å ikke bestå eksamen i det. Dette er jo en veldig enkel sak. Du kan kun klage dersom Lånekassen faktisk har gjort en feil, og jeg kan ikke se at de har gjort det her. Det skulle tatt seg ut om man bare kunne slippe unna med å ringe og si at man ikke egentlig hadde lyst til å ta faget. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #11 Skrevet 26. august 2012 Her er det nok bare å bite i det sure eplet og innse at du har tabbet deg ut. Men bruk dette til å få kontroll over studiene dine og hva du faktisk forplikter deg til når du tar imot penger. Legg en plan nå for hvordan du forholder deg til dette, så får du studielån igjen neste semester. Finn ut hvor mange studiepoeng du ligger bak og hvor mange du mangler på å få støtte, og finn ut hvilke fag du kan ta ekstra for å få tatt dem dette semesteret. Da kan du søke om studielån igjen neste semester, og selv om du nok må vente litt til Lånekassen har fått resultatene dine, vil du ihvertfall ikke være uten studiestøtte i mye mer enn et halvt år. Anonym poster: 47faec12769437c02a4c4e8bc1742aba
Missandei Skrevet 26. august 2012 #12 Skrevet 26. august 2012 De 15 studiepoengene til som mangler, er et fag jeg har vært meldt opp i, som jeg ikke hadde tenkt å ta.. men dessverre har glemt å meldt meg av. På papiret ser det derfor ut som om jeg ikke har møtt til eksamen på det. Dette faget gjør at jeg ikke får studielån. Om du hadde tenkt til å ikke ta det/ikke møtte til eksamen eller hva teller ikke her. Om du hadde meldt deg av, uten å melde deg opp i noe annet fag, vil du fortsatt ligge bak i forhold til studiepoengene, og det er bare det som teller, ikke hvorvidt du ikke har møtt til eksamen. For eksempel så valgte jeg det ene semesteret mitt å ikke møte på eksamen. Men det semesteret tok jeg 40 stp, og siden jeg fortsatt fullførte de tre andre utgjorde det ingen forskjell for lånekassen. Det eneste de ser på er hvor mye studiepoeng du har tatt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #13 Skrevet 26. august 2012 Om du ikke har fastrente i banken kan du både hoppe over noen terminer og få avdragsfrihet, de vil jo også at du skal klare å betale. Du kan eventuelt bare melde deg opp i noen fag som gjør at du akkurat kommer under grensen for hvor mange poeng du kan heng etter med, og jobbe ekstra mye for å ha penger nok. Anonym poster: 990c60cd08288844bd3f93db84cfd413
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #14 Skrevet 27. august 2012 Jeg var i litt samme situasjon som deg. Jeg søkte deltid hos lånekassen og fikk da 2/3 studielån, selv om jeg ikke hadde rett på 100% lån. Anonym poster: 2085c17eef934ce22b05bc638d9850c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå