Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt ny bolig og skal straks selge den vi har. Jeg blir snart nervevrak, tror jeg ;)

Jeg er av den trygghetssøkende sorten, og hadde foretrukket å selge først og kjøpe etterpå. Men med et barn i hus og et annet underveis ble det for uforutsigbart for oss denne gangen.

Vi fikk en ramme for boliglån etter samtale i banken. Den var basert på meglers verdivurdering av leiligheten vi allerede har. Jeg innhentet tre forskjellige verdivurderinger der to lå på det samme, en lå 100 000 over. Har tatt utgangspunkt i den laveste for sikkerhets skyld. Banken er av det konservative slaget og har gitt oss et moderat lån, heldigvis, med flere buffere. Blant annet har de kalkulert med at megleren vil koste mer enn hun faktisk gjør, at vi får litt mindre enn prisantydning etc.

Boligen vi kjøpte ble litt billigere enn maksrammen fra banken. Vi har begge bufferkonti. Vi har familie som stiller med økonomisk hjelp om vi skulle slite.

Likevel sitter jeg her, trygghetssøkende som sagt, og frykter at leiligheten ikke skal bli solgt, eller at den skal gå type 300 000 under takst. Enda det er en leilighet som er i god stand og som ligger svært sentralt i Oslo.

Noen som kan berolige meg litt? Hva er oddsen for at meglers verdivurdering er helt på bærtur?

Huff. Jeg skal bli ti kilo lettere når dette er over...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med å få kjøpt bolig, først og fremst!

Jeg skjønner godt hvordan du har det, for jeg har det sånn selv. Men det er jo bare idiotisk. For det første er det ingenting du kan gjøre nå, så bekymringen er bare bortkastet.

For det andre er det utrolig usannsynlig at boligen skal gå så lavt som du frykter. For det tredje kommer dere til å klare dere, uansett (jeg vurderer det slik ut fra det du beskriver).

Lykke til! Og jeg vil gjerne ha en oppdatering etter hvert :)

Skrevet

Vi solgte på Kalbakken (Oslo Nord) som visstnok er et utflytningsområde. Selv uten budrunde ble leiligheten solgt for 50.000 over takst da det var set vi krevde. Siden deres ligger sentralt i Oslo er det nok null problem, og sannsynligvis vil den gå over takst

Skrevet

Helenaa, du har jo selvfølgelig helt rett. Det nytter ikke å bekymre seg nå uansett. Og takk for oppmuntrende ord, Doh :)

Skal oppdatere her om en stund. Det hadde vært deilig å gjøre et godt salg. Og heldigvis skal vi ikke flytte på maaaange år etter dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...