AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #1 Skrevet 25. august 2012 Jeg vil ikke bli sykepleier, men jeg begynte på andre året sykepleie nå. fordi jeg klarer ikke slutte! Jeg vet ikke hva annet jeg vil studere, og jeg vil bare bli ferdig utdannet! Er ikke glad i å studere. Er så lat. Det eneste jeg vil er å bli kosmetisk sykepleier, men har hørt at det er vanskelig å komme igjennom...(hadde ikke vært lat på dette området, fordi det er noe som interesserer meg i høyeste grad) Men jeg hater virkelig sykepleiejobben. Alt det innebærer. Føler meg som en tjener! Og jeg er så lei av syke mennesker!!! Pleie, omsorg, stell. Er sykepleieutdannelsen helt bortkastet på mine vegne? Noen som føler det på samme måte? Måtte ha ut litt frustrasjon. Vil bare bli ferdig! Anonym poster: 072a36b84ed106af8e0ca472f73f2c4e
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #2 Skrevet 25. august 2012 Det er overhode ikke synd på deg.. Anonym poster: ade9c32fd94dc06046bd1bd22ec8a099 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #3 Skrevet 25. august 2012 Hvorfor sier du det? Anonym poster: 6150ba628946a09cba012ea221be9ff4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #4 Skrevet 25. august 2012 Hvorfor sier du det? Anonym poster: 6150ba628946a09cba012ea221be9ff4 Det burde du skjønne selv? Du studerer noe du ikke vil bli, men gidder ikke slutte fordi du er lat. Du er lei av syke mennesker, du er lei av å vise omsorg. Du vil bare bli ferdig utdannet, og klager fordi du studerer noe du ikke vil bli, men som du ikke gidder å slutte å studere. Gjør alle en tjeneste å slutt på studiene. Andre skal ikke lide fordi du er lat og ikke gidder å bytte studier. Sykepleiere skal like yrket sitt, det verste en sykepleier kan gjøre er å være møkk lei og hate jobben sin. Tror du det er noe koselig for en som trenger pleie å møte på deg, som hater jobben din og som hater å hjelpe andre mennesker? Anonym poster: ade9c32fd94dc06046bd1bd22ec8a099 6
Gjest Fairydust Skrevet 25. august 2012 #5 Skrevet 25. august 2012 Hvis du hater alt med sykepleierjobben, er det vel ikke annet enn å slutte på studiet. Du har valget mellom det, eller å fortsette i noen år til med sykepleien og ende opp med en jobb du hater. Du bestemmer. Du har valget. 1
Gjest Fairydust Skrevet 25. august 2012 #6 Skrevet 25. august 2012 Hva ønsker du å jobbe med i fremtiden da?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #7 Skrevet 25. august 2012 Jeg ønsker å ha en jobb som ikke innebærer 100% menneskekontakt hele dagen, hver dag på jobb. Spesielt ikke trengende mennesker. Jeg hadde likt å jobbe på en lab. Det hadde vært perfekt for meg. Men jeg er svak i matte, og aldri vært borti kjemi. Gikk media på vgs. (Har en karaktersnitt på 5) TS Anonym poster: 6150ba628946a09cba012ea221be9ff4
Gjest Fairydust Skrevet 25. august 2012 #8 Skrevet 25. august 2012 Skulle hjulpet deg å komme opp med alternativer til utdanning, men jeg kan dessverre ingenting om utdanninger som fører til arbeid på lab. Kan du ikke snakke med en rådgiver på universitet/høgskole, og hør om de kan anbefale deg andre utdanninger som passer deg bedre?
JohnS Skrevet 26. august 2012 #10 Skrevet 26. august 2012 Hvis det bare er innsatsen det har stått på og ikke det at du overhodet ikke er i stand til å forstå matte og kjemi, er bioingeniør utdanningen som fører til arbeid på lab. Når du først sier at det eneste du vil bli kosmetisk sykepleier (som det ikke er noe som heter, men men) og i neste øyeblikk at du hadde likt å jobbe på lab og at dette hadde vært perfekt for deg, blir jeg litt usikker. Dette er to veldig forskjellige yrker. Bioingeniør er en kjemiutdannelse. Det er ikke bare et helsefag som sykepleie med et par timer ekstra kjemi her og der på toppen. Det er i praksis det samme som kjemiingeniør, bortsett fra at bioingeniør har medisinske fag der kjemiingeniør gjerne har prosess- og teknologifag. At du ikke har hatt kjemi før er ikke kritisk så lenge du legger ned litt innsats. Det er ikke mye avansert matte. Bioingeniører har ikke ingeniørmatte og ikke fysikk. Uansett må du ha realfag for å komme inn på bioingeniør. Du må ha matte R1 eller S1+S2 samt enten kjemi 1, biologi 1 eller fysikk 1. Velg kjemi, da det er mest nyttig (og egentlig burde vært et opptakskrav). Skal du bytte vil det altså si at du må bruke det neste året på å ta matte og kjemi for så å søke neste år. Det bli altså to år "bortkastet", men vil du ikke bli sykepleier så vil du ikke det. Jeg tror ikke du kan få godskrevet noen fag fra sykepleie, men kunnskapen kan vel kanskje hjelpe litt likevel.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #11 Skrevet 26. august 2012 Hvis det bare er innsatsen det har stått på og ikke det at du overhodet ikke er i stand til å forstå matte og kjemi, er bioingeniør utdanningen som fører til arbeid på lab. Når du først sier at det eneste du vil bli kosmetisk sykepleier (som det ikke er noe som heter, men men) og i neste øyeblikk at du hadde likt å jobbe på lab og at dette hadde vært perfekt for deg, blir jeg litt usikker. Dette er to veldig forskjellige yrker. Bioingeniør er en kjemiutdannelse. Det er ikke bare et helsefag som sykepleie med et par timer ekstra kjemi her og der på toppen. Det er i praksis det samme som kjemiingeniør, bortsett fra at bioingeniør har medisinske fag der kjemiingeniør gjerne har prosess- og teknologifag. At du ikke har hatt kjemi før er ikke kritisk så lenge du legger ned litt innsats. Det er ikke mye avansert matte. Bioingeniører har ikke ingeniørmatte og ikke fysikk. Uansett må du ha realfag for å komme inn på bioingeniør. Du må ha matte R1 eller S1+S2 samt enten kjemi 1, biologi 1 eller fysikk 1. Velg kjemi, da det er mest nyttig (og egentlig burde vært et opptakskrav). Skal du bytte vil det altså si at du må bruke det neste året på å ta matte og kjemi for så å søke neste år. Det bli altså to år "bortkastet", men vil du ikke bli sykepleier så vil du ikke det. Jeg tror ikke du kan få godskrevet noen fag fra sykepleie, men kunnskapen kan vel kanskje hjelpe litt likevel. Jeg skjønner at enkelte kan bli provosert av innlegget mitt, så jeg vil gjerne takke deg for "konstruktiv kritikk" og et saklig svar. Jeg har da heller aldri sagt at det er noe mer synd på meg enn andre.. Jeg sa jeg var frustrert. Jeg er klar over at kosmetisk sykepleier ikke er en dekket tittel, men at man gjerne kaller seg det når man jobber på en kosmetisk avdeling/klinikk og har de kursene kan trenger for å utføre de kosmetiske behandlingene. Det jeg mener er at jeg HELST kan tenke meg en jobb hvor jeg ikke jobber direkte med mennesker. Men jeg synes det blir noe annet (mer avstand), når dette ikke gjelder nødvendigvis fysisk eller psykisk syke mennesker som jeg skal pleie, stelle og gi omsorg til. (Ja, jeg er fullt klar over at folk med hudproblemer/sykdommer ofte sliter psykisk også pga dette) Men jeg håper jeg gjør meg forstått nå. Når det gjelder bioingeniørstudiet, er ikke kjemien tung altså? Og hva med matte s1+s2? Må man ta dette over 2 semestre? Igjen-takk for et hjelpende svar! Anonym poster: 6150ba628946a09cba012ea221be9ff4
JohnS Skrevet 26. august 2012 #12 Skrevet 26. august 2012 Når det gjelder bioingeniørstudiet, er ikke kjemien tung altså? Jo, den er tung og det er masse av den. Hele studiet er krevende. Det betyr derimot ikke at man ikke kommer seg gjennom det med litt innsats (selv om jeg mener strykprosenten i i hvert fall ett av kjemifagene var over 40% i Bergen). Poenget mitt er at det er viktig å vite at det faktisk er veldig mye kjemi og at man bør ha interesse og motivasjon for dette og biologi. Det er ikke et studium med masse humanistiske fag. Og hva med matte s1+s2? Må man ta dette over 2 semestre? Tidligere ble eksamenene holdt på samme dag slik at man ikke kunne ta begge samme semester, men jeg vet ikke om de har endret på dette. Det er også mulig å ta kun R1, selv om dette er et krevende fag (i VGS-sammenheng i hvert fall). S1+S2 på ett semester er vel kanskje også krevende.
Gjest O___o Skrevet 26. august 2012 #13 Skrevet 26. august 2012 Hva i schvartegamperæva fikk deg til å søke-begynnepå-og halvveis fullføre denne utdanningen?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #14 Skrevet 26. august 2012 Hva i schvartegamperæva fikk deg til å søke-begynnepå-og halvveis fullføre denne utdanningen? Uvitenhet, desperasjon (det var sistevalget mitt, og hadde tatt 2 friår etter vgs for å finne ut hva jeg skulle gjøre med meg selv), og at jeg rett og slett ikke fant ut/fortsatt ikke aner hva jeg skal gjøre med livet mitt. TS Anonym poster: 6150ba628946a09cba012ea221be9ff4
Lilje:) Skrevet 26. august 2012 #15 Skrevet 26. august 2012 (endret) Jo, den er tung og det er masse av den. Hele studiet er krevende. Det betyr derimot ikke at man ikke kommer seg gjennom det med litt innsats (selv om jeg mener strykprosenten i i hvert fall ett av kjemifagene var over 40% i Bergen). Poenget mitt er at det er viktig å vite at det faktisk er veldig mye kjemi og at man bør ha interesse og motivasjon for dette og biologi. Det er ikke et studium med masse humanistiske fag. Tidligere ble eksamenene holdt på samme dag slik at man ikke kunne ta begge samme semester, men jeg vet ikke om de har endret på dette. Det er også mulig å ta kun R1, selv om dette er et krevende fag (i VGS-sammenheng i hvert fall). S1+S2 på ett semester er vel kanskje også krevende. Feilpost Endret 26. august 2012 av Lilje:)
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #16 Skrevet 26. august 2012 Bioingeniør er langt fra "nesten det samme som kjemiingeniør". Det er et helsefag, som strengt tatt burde fått fjernet det misvisende ingeniør-navnet fra tittelen. Det er ikke spesielt realfagstungt. Litt tyngre enn realfagene på sykepleien, men det er marginalt. Det er i hovedsak et helsefag, dernest et laboratoriefag. Laboppgavene er stort sett rutineoppgaver: Preparering av prøver, sette inn i analysemaskin, lese av svaret. Ellers er det mye blodprøvetaking, blodtapping og -preparering, for de som jobber på steder de har slikt, enkle analyser manuelt enkelte steder. Ønsker du å bli laborant, så må du ta kjemiingeniør. Og det er forholdsvis realfagstungt. Eller du kan ta fagbrev på videregående. Men da blir det igjen bare rutineoppgaver. Anonym poster: 628e7e66a8cba1ba343cf8359cf06be1
JohnS Skrevet 26. august 2012 #17 Skrevet 26. august 2012 Bioingeniør er langt fra "nesten det samme som kjemiingeniør". Det er et helsefag, som strengt tatt burde fått fjernet det misvisende ingeniør-navnet fra tittelen. På hvilket grunnlag...? At man har 10 stp mindre matte? Det er ikke spesielt realfagstungt. Litt tyngre enn realfagene på sykepleien, men det er marginalt. Det er i hovedsak et helsefag, dernest et laboratoriefag. Unnskyld meg, men kjemifagene alene utgjør over 40 studiepoeng på bioingeniør. Humanistiske/SV-fag 10 stp. Det er et realfagsstudie og noe helt annet enn sykepleie.
Knirke Skrevet 26. august 2012 #18 Skrevet 26. august 2012 Men hva med labtekniker da? Jeg mener å ha sett jobbannonser der man ikke trenger mer utdannelse enn videregående. Å ha ett år med sykepleie vil jo være et stort pluss. Det er rene rutineoppgaver, ja, men TS sier jo at hun er lat og vil ha mindre menneskekontakt så det bør jo ikke være noe problem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå