Gå til innhold

stoff i brudekjole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var og prøvde brudekjoler for en tid tilbake. Da ble jeg fortalt at jeg burde holde meg unna organza og chiffon pga jeg er frodig/stor. De mente jeg burde velge satin men sliter litt med og finne drømmekjolen i satin men fant en på nett nettopp i tafft som jeg likte godt. Hva er forskjellen på tafft og satin? er det stoffet ikke så egnet heller om man er stor? HVordan kjennes det på? Skal gifte meg et varmt sted så vil gjerne ikke ha en for varm kjole.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Taft er knitrende og skinnende, etter det jeg har hørt. Jeg ble anbefalt å styre unna det, for satin er mye finere visstnok.

Skrevet

Hmmm....har du prøvd kjoler? Jeg kan ikke se for meg at sateng som er ganske skinnende er et bedre valg enn noe mer matt stoff.

Skrevet (endret)

Kommer nok sikkert an på hvilken sateng og hvilken taft som brukes. Hvis det er en dyr kjole så er det nok greit med taft, men jeg tror de billigere kjolene av taft ser nettopp billige ut.

Ja, jeg har faktisk kjøpt en kjole i taft, og i ettertid har jeg da altså hørt at jeg burde styre unna det. Jeg visste ikke hvilket stoff det var før jeg prata med folk om det og ble fortalt dette. Jeg reagerte selv på at stoffet var stivt, knitrete og ulekkert i blitzlys. Når jeg kjøper ny kjole nå så blir det sateng uten tvil.

Endret av Grønnogskjønn
Gjest kiara_pusen
Skrevet

:kjempesinna: :kjempesinna: :kjempesinna: :kjempesinna: :kjempesinna:

Organza passer ikke til en som er frodig altså feks str46! ! !

Det har ingen sagt til meg!

Skrevet

Er ikke snittet på kjolen vel så viktig som stoffet?

• Liker 2
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Trodde snittet var viktigere.

Må slutte å lese disse trådene.

Skrevet

Organza er et stivt stoff som strutter og har en tendens til å forstørre damen inni kjolen, men snittet har også noe å si. Chiffon kan ha samme forstørrende effekt. Taft er stivt og i hvert fall stivere enn sateng, og draperer seg ikke sånn som sateng, men det finnes også sateng som ikke er helt myk. Det er komplekse greier, dette her.

Bestill stoffprøve før dere bestiller plagget. Jeg ville ikke kjøpt en kostbar brudekjole fra noen som ikke tilbød stoffprøver. Man får i hvert fall litt inntrykk av stivhet og fall fra prøvelappene.

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Organza er et stivt stoff som strutter og har en tendens til å forstørre damen inni kjolen, men snittet har også noe å si. Chiffon kan ha samme forstørrende effekt. Taft er stivt og i hvert fall stivere enn sateng, og draperer seg ikke sånn som sateng, men det finnes også sateng som ikke er helt myk. Det er komplekse greier, dette her.

Bestill stoffprøve før dere bestiller plagget. Jeg ville ikke kjøpt en kostbar brudekjole fra noen som ikke tilbød stoffprøver. Man får i hvert fall litt inntrykk av stivhet og fall fra prøvelappene.

Så hvis kjolen er en havfrue modell, og er veldig figursydd som vil ikke det gi den effekten som du sier om at man blir større???

Dette er ikke en billigmodell, heller tvert imot.

Skrevet

Så hvis kjolen er en havfrue modell, og er veldig figursydd som vil ikke det gi den effekten som du sier om at man blir større???

Dette er ikke en billigmodell, heller tvert imot.

Er organzaen bare nederst, kanskje, eller helt inntil innerstoffet? Vanskelig å si når jeg ikke har sett kjolen, men det MÅ ikke få damen til å se større ut. Saken er at siden organza og chiffon befinner seg utenpå et innerstoff kan det legge på mer volum. Denne kjolen (scroll ned til post nr. 140, lenka er rett til posten men alle bildene i tråden forskyver den litt) illustrerer poenget: hvis du ser på overdelen ligger det lag med organza eller chiffon eller et eller annet på den som øker omfanget på overkroppen hennes. Overdelen ser rett og slett ganske tykk ut, in my not so humble opinion.

Men jeg ville ikke kategorisk sagt at store damer må unngå organza og chiffon.

• Liker 1
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Er organzaen bare nederst, kanskje, eller helt inntil innerstoffet? Vanskelig å si når jeg ikke har sett kjolen, men det MÅ ikke få damen til å se større ut. Saken er at siden organza og chiffon befinner seg utenpå et innerstoff kan det legge på mer volum. Denne kjolen (scroll ned til post nr. 140, lenka er rett til posten men alle bildene i tråden forskyver den litt) illustrerer poenget: hvis du ser på overdelen ligger det lag med organza eller chiffon eller et eller annet på den som øker omfanget på overkroppen hennes. Overdelen ser rett og slett ganske tykk ut, in my not so humble opinion.

Men jeg ville ikke kategorisk sagt at store damer må unngå organza og chiffon.

Jeg har virkelig ikke godt av å lese slike tråder...

Dette er kjolen.

http://www.pronovias.us/wedding-gown/davinia2013.html

Får trøste meg med at jeg er mindre en damen på bildet, og at min 46 er en helt normal størrelse og ingenting å skamme seg over. :sukk:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har virkelig ikke godt av å lese slike tråder...

Dette er kjolen.

http://www.pronovias...avinia2013.html

Får trøste meg med at jeg er mindre en damen på bildet, og at min 46 er en helt normal størrelse og ingenting å skamme seg over. :sukk:

Den ser da tait og fin ut! Jeg begynte å bli redd for at du hadde kjøpt deg noe som så ut som en velvoksen sky :fnise:

Det ser ut som om den sitter godt og ikke er rullet inn i lag av organza som står ut fra overkroppen, som er det som ikke er så heldig om man ikke har lyst til å se større ut enn man er. Damen på bildet jeg lenka til har på seg en kjole hvor overdelen rett og slett ser ut som om den er tommetykk på grunn av alt stoffet, og det er ikke pent på noen, spør du meg. Litt rustningsaktig... Men din legger ikke masse ekstra volum rundt skrotten, og det er nettopp derfor jeg ikke ville kategorisk frarådet organza.

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Den ser da tait og fin ut! Jeg begynte å bli redd for at du hadde kjøpt deg noe som så ut som en velvoksen sky :fnise:

Det ser ut som om den sitter godt og ikke er rullet inn i lag av organza som står ut fra overkroppen, som er det som ikke er så heldig om man ikke har lyst til å se større ut enn man er. Damen på bildet jeg lenka til har på seg en kjole hvor overdelen rett og slett ser ut som om den er tommetykk på grunn av alt stoffet, og det er ikke pent på noen, spør du meg. Litt rustningsaktig... Men din legger ikke masse ekstra volum rundt skrotten, og det er nettopp derfor jeg ikke ville kategorisk frarådet organza.

Tusen takk! *panikk avblåst* - men jeg moret meg skikkelig over den tråden du linket til.

Jeg er så usikker og nervøs på egne vegne pga den kjolen at det skal minimalt til før jeg konstruerer kjole-helvetet oppi hodet mitt..

Kan rett og slett ikke vente til Januar når jeg er på min første prøvning og har den på. Og kan spørre om de kan ta på stropper...

Skrevet

Tusen takk! *panikk avblåst* - men jeg moret meg skikkelig over den tråden du linket til.

Jeg er så usikker og nervøs på egne vegne pga den kjolen at det skal minimalt til før jeg konstruerer kjole-helvetet oppi hodet mitt..

Kan rett og slett ikke vente til Januar når jeg er på min første prøvning og har den på. Og kan spørre om de kan ta på stropper...

Jeg moret meg over den tråden helt til noen postet en kjole jeg syntes var NYDELIG. :kjefte: Vettunåhva.

Jeg fikk total panikk over min egen kjole to dager før vi giftet oss. Og da snakker vi om at bare mannen og jeg var til stede, og jeg hadde ikke bekymret meg i det hele tatt fordi det bare var oss og vi skulle bare pynte oss litt. TOTAL PANIKK altså, HELT FEIL KJOLE og ALT ER ØDELAGT-stemning. Det gikk over...

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Veninna mi er frodig, men var helt nydelig i sin chiffon-kjole. Hvis du tar en titt på finn.no og ser på alle kjolene som er til salgs der i alle slags mulige stoffer og størrelser vil du kanskje få et bilde av hva som kan passe deg? Ville uansett ha dratt i butikken og prøvd jeg, både det som er anbefalt og det som kanskje teoretisk ikke skulle passe deg om det er noe du liker.

Anonym poster: 1b2314405e1860a65d8aa87b295960f6

Skrevet

men er tafft stoff veldig varmt? former det seg ikke etter kroppen? føles det tungt?

Tror jeg må få prøvd en kjole i taft før jeg kjøper den på nett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...