Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff! Jeg ønsker ikke å være fordomsfull, men har fått høre at læreren i klassen som min 1. klassejente er begynt i, er kjent for å være "hurpete" og veldig veldig streng. Min 5-åring er sårbar og litt umoden, og jeg er litt engstelig for hvordan hun vil få det på skolen fremover. Læreren har vel utrolig mye å si for hvordan klimaet blir i klasserommet til disse små? Et vennepar har en sønn i samme klasse, han har ADHD, bekymrer meg for hvordan hun vil takle han også. Vet om noen som skifta skole pga denne læreren, som visstnok hadde mobbet sønnen deres som var svak på skolen. Prøver virkelig å ikke dømme på forhånd, men er skeptisk, har nå hørt fra flere hold at dette er en meget dårlig lærer pedagogisk sett... Er jeg dum som tenker sånn, hva ville dere ha tenkt? Trenger innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo allerede dømt på forhånd, har du ikke?

Det beste hadde nok vært å vente og se hvordan datteren din hadde det på skolen, og så tatt det derfra. For alt du vet, kan det hende at hun kommer kjempegodt overens med denne læreren, at læreren treffer ADHD-gutten godt, og at hun faktisk ER en god lærer. Det er en grunn til at rykter er nettopp rykter, det er ikke alltid de er sanne.

• Liker 7
Gjest pysepusen
Skrevet

Hva med å vente og se? Møt skolen med et åpent sinn, og også læreren. Rykter kan gå ut på så mangt og det kan være utallige grunner til at de er startet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var alltid en fan av hurpete og strene lærere da jeg gikk på skolen.

Hvem er det som sier hun er hurpete? Og hva begrunner de det med? Det er klart det kan være en sannhet i det, men som regel så kommer sånne rykter fra et ulikt syn på en sak. Og foreldre liker ikke å bli fortalt at man skal gjøre sånn og sånn. Eller at barnet kanskje får litt grenser på skolen.

Jeg har mange lærere i familien og jeg har ingen egne barn, så jeg har nok en tendens til å være på side med lærerene. Men jeg ble faktisk selv mobbet av læreren min på barneskolen og endte opp med å bytte skole da jeg var 9.

Det beste er vel å prøve å gjøre opp din egen mening og følge med på hva barnet ditt synes om læreren. Dessuten er det lurt å prøve å legge til side dine egne meninger om hvordan ting skal gjøres. Lærere har utdannelse og har ofte jobbet med barn i en årrekke. Det er faktisk en mulighet for at de vet hva de gjør. ;)

Skulle det vise seg at hun er en elendig lærer bør du ta det opp med skolestyrelsen. Det kan følses som de ikke gjør noe med det, men det er vanskelig å sparke lærere med det vanvittige nettverket i fagforeningen. Jeg hadde f.eks. en lærer som hadde gått inn i dusjen til jentene på ungdomsskolen og komentert på puppene deres. Han sluttet riktignok på denne skolen men begynte altså på min skole. Poenget er at ingenting blir gjort hvis ingen klager... Jeg tror jeg forvillet meg litt ut på vidda her....

• Liker 2
Skrevet

Skulle det vise seg at hun er en elendig lærer bør du ta det opp med skolestyrelsen. Det kan følses som de ikke gjør noe med det, men det er vanskelig å sparke lærere med det vanvittige nettverket i fagforeningen. Jeg hadde f.eks. en lærer som hadde gått inn i dusjen til jentene på ungdomsskolen og komentert på puppene deres. Han sluttet riktignok på denne skolen men begynte altså på min skole. Poenget er at ingenting blir gjort hvis ingen klager... Jeg tror jeg forvillet meg litt ut på vidda her....

Bare en kommentar til dette, selv om det er litt OT.

Dersom en lærer ikke er skikket til å jobbe med barn, er det ingen problemer å få han/henne fjernet fra stillingen, men en oppsigelse fra kommunen er en større prosess.

Hva episoden med dusjen angår, så lurer jeg på om det er "bare rykter", eller om det faktisk var sånn? Jeg husker selv at vi hadde en (mannlig) lærer på ungdomsskolen som "alle visste" at "pleide å kikke på jentene i gymgarderoben". I voksen alder har det vist seg at ingen noen gang hadde opplevd eller sett det, men det gikk historier om det. Vi gjorde med andre ord livet til den stakkars mannen ganske surt i mange år, og det skulle ikke forundre meg om han prøvde å bytte skole for å komme unna ryktene, men sannsynligvis uten særlig hell. Verden er liten, og ubehagelige rykter sitter godt ...

• Liker 3
Skrevet

Vent og se hvordan hun er. Gjør hun noe galt sender du klagebrev, evt. går sammen med andre som mener det samme.

Gjest annemor30
Skrevet

Ingen barn liker lærer sier jeg når andre foreldre baksnakker lærere;) DA blir det stille;)

Skrevet

Dersom en lærer ikke er skikket til å jobbe med barn, er det ingen problemer å få han/henne fjernet fra stillingen, men en oppsigelse fra kommunen er en større prosess.

Hva episoden med dusjen angår, så lurer jeg på om det er "bare rykter", eller om det faktisk var sånn? Jeg husker selv at vi hadde en (mannlig) lærer på ungdomsskolen som "alle visste" at "pleide å kikke på jentene i gymgarderoben". I voksen alder har det vist seg at ingen noen gang hadde opplevd eller sett det, men det gikk historier om det. Vi gjorde med andre ord livet til den stakkars mannen ganske surt i mange år, og det skulle ikke forundre meg om han prøvde å bytte skole for å komme unna ryktene, men sannsynligvis uten særlig hell. Verden er liten, og ubehagelige rykter sitter godt ...

Du bør gå inn i det med ett åpent sinn, kan hende de som satt ut ryktene følte seg dårlig behandlet selv om hun kanskje handlet rettferdig:)

Vi hadde en mannlig lærer på slutten av barneskolen (5.-7.klasse) som vi følte kikket i dusjen, og han ble tatt ved ett par anledninger av oss elevene. Han var også voldelig mot en gutt i klassen en gang. Ingen tok oss jentene på alvor da vi fortalte ang kikkingen i dusjen, og læreren fortsatte å jobbe der frem til 1-2 år siden. Da kom det frem at han hadde gjort seksuelle handlinger mot barna sine + ett nabobarn over lengre tid, mens konen var sengeliggende med MS. Så ja, jeg er overbevist om at han faktisk spionerte på oss i dusjen også :)

Sikkert noen som leste om han i avisene, jeg ble rett og slett dårlig av å lese det. Jeg var også i avhør på politistasjonen for å fortelle hva jeg husket fra han på barneskolen, min far kontaktet dem da han fikk høre om han fordi han da husket hva jeg hadde fortalt da jeg var mindre.

Anonym poster: 55913839e2bc9fa35864ebdd78b8c243

Skrevet

Vokt deg ihvertfall vel for å la dine fordommer skinne igjennom til datteren din! Hun skal, til tross for at hun er liten, få lov til å gjøre egne erfaringer og bygge egne relasjoner!

Eldste min fikk ny lærer da hun begynte i 6. klasse, byttet ut den "kuleste" læreren på skolen med en av de "kjipeste". Og hele foreldregruppa jubler!! Fordi kul i denne forbindelse er lik null struktur, uklare grenser og få krav. Og det er ikke hva ungene trenger!

Prøv å legge fordommene til side og møt læreren med et åpent sinn! Så får du heller ta problemene når (hvis) de dukker opp.

• Liker 4
Skrevet

Hvem er det som sier at læreren er "hurpete"? Ungene? Foreldrene?

Vet i hvert fall med å dømme før du vet fakta. En lærer som har rykte på seg for å være "hurpete", kan godt være den beste læreren på skolen, hun er bare streng og tåler ikke tull.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner det at du vil høre på ungen din. men ungen din er sikkert ikke vandt til å bli snakka til om hun gjør noe galt. Ikke vet jeg, men da det er så mange barn som det er i en klasse er det alltid sånn. Det kan hende ungen din sier sånn i starten men etterhvert trives og synes læreren er verdens beste. Det er sikkert veldig stor forskjell og forandring fra barnehagen om hun har gått der og skolen. Hun savner sikker sitt gamle vandte og gamle venner.

Men om det er sånn barnet ditt sier så kan du jo ta en prat med læreren hennes om hvordan barnet ditt oppfatter henne.

Skrevet

nå var jeg en del eldre men forteller uansett.

da jeg skulle begynne på ungdomskolen fikk vi tildelt klasser å vi skulle ha den verste læreren på hele skolen,stakkars oss var noe vi fikk høre hele tiden. for å gjøre en lang historie kort. så er det den beste læreren jeg NOEN gang har hatt. flink,utrolig god hjertet,morsomt og rettferdig.kunne ikke bedt om en bedre lærer og ALLE i klassen er enig! kjempe flink lærer ,hun motbeviste alt av rykter.

Anonym poster: e96af02eb756e27869f5eb13e4d50353

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde skolens strengeste lærer som klasseforstander gjennom hele barneskolen. Takket være henne hadde vi et kjempefortrinn da vi begynte på ungdomsskolen, da vi var sterkere faglig og hadde bedre arbeidsrutiner enn de som hadde hatt andre lærere.

Skrevet

Dette skjedde for jeg er venninne med hun det skjedde med den dag i dag. Og hun snakker fortsatt om det fra tid til annen. Det hadde ikke skjedd hvis det var løgn. Man vokser opp og slutter å lyve.

Hun hadde det som het "Ballsport" som valgfag og var den eneste jenta i denne klassen så hun dusjet alene. Denne læreren (som hendelsesvis var gymlæreren) kom plutselig tuslende inn i dusjen i det hun var på vei ut (så hun hadde tullet seg inn i håndkleedet). Han sa det var fult i guttedusjen og spurte om det var greit at han dusjet. Min venninne ble veldig fortomlet og klarte ikke å svare så han kledde av seg og gikk i dusjen. Så sa han at hun ikke behøvde å skjule de fine puppene for ham.

Det er faktisk ganske skummelt hvor ofte disse "ryktene" ikke blir tatt på alvor spør du meg.

Skrevet

Dette skjedde for jeg er venninne med hun det skjedde med den dag i dag. Og hun snakker fortsatt om det fra tid til annen. Det hadde ikke skjedd hvis det var løgn. Man vokser opp og slutter å lyve.

Hun hadde det som het "Ballsport" som valgfag og var den eneste jenta i denne klassen så hun dusjet alene. Denne læreren (som hendelsesvis var gymlæreren) kom plutselig tuslende inn i dusjen i det hun var på vei ut (så hun hadde tullet seg inn i håndkleedet). Han sa det var fult i guttedusjen og spurte om det var greit at han dusjet. Min venninne ble veldig fortomlet og klarte ikke å svare så han kledde av seg og gikk i dusjen. Så sa han at hun ikke behøvde å skjule de fine puppene for ham.

Det er faktisk ganske skummelt hvor ofte disse "ryktene" ikke blir tatt på alvor spør du meg.

Bare for å ha det på det rene: jeg er helt enig i at man, som voksen og ansatt/rektor ved en skole, skal undersøke hvor mye hold det er i slike rykter! Og sånne episoder som du refererer til er grusomme og skal overhode ikke forekomme. Gjør de det, må det selvsagt få konsekvenser for den/de som utfører den typen handlinger! Heldigvis er det ikke denne typen rykter jeg tror TS har hørt om sin datters lærer.

Samtidig er det ikke til å komme bort fra at en del rykter er nettopp det; rykter. Jeg kan ta meg selv som eksempel. Jeg er lærer på en barneskole. For et drøyt år siden giftet jeg meg. Bryllupet foregikk i svært rolige former, med kun forlovere til stede -så også på middagen etterpå. Av ulike årsaker hadde kolleger fått snusen i at jeg skulle gifte meg, noe de hadde fortalt elevene mine, som igjen fortalte det til sine foreldre. Resultatet ble en fin og påkostet bryllupsgave fra klassen jeg hadde vært kontaktlærer for det året. Vi tok sommerferie, og jeg startet opp med en ny klasse da høsten kom. Noe av det første jeg fikk høre -ad omveier, så klart, var at min mann og jeg hadde "måttet få penger fra klassekassen til den forrige klassen for å ha råd til bryllupet". Dette var naturligvis ikke sant, men det var en ubehagelig beskyldning å bli møtt med. Det viste seg at det var en misforståelse som var oppstått mellom noen av barna, men som plantet seg som et rykte innad i elevgruppen, og som var blitt en "sannhet". Nå var dette av uskyldig karakter, og relativt enkelt å tilbakevise, men det ga meg (enda) en vekker når det gjelder hvor lett et rykte går fra å være rykte til å bli "sannhet".

Poenget mitt er, både her, i innlegget du siterer OG som svar til TS' hovedinnlegg, at man skal være klar over at rykter kan være bare det. Ved store, alvorlige beskyldninger (som dette med seksuell trakassering), skylder man barna å undersøke saken nærmere.

Jeg håper for øvrig det går bra med venninnen din i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...