Gå til innhold

Angstmedisin?

Gjest Punch

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer angstmedisin, Blir man f.eks. mer likegyldig til hva folk tenker om deg? Jeg er ganske nervøs i enkelte situasjoner og tenker veldig mye på hva folk tenker om meg, kvier meg for å snakke osv. Lurer på om angstmedisin kan funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fjerner ikke årsaken bak angsten, men det demper angstsymptomene, så du ikke føler på angst i sitasjoner som vanligvis gir deg angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fjerner ikke årsaken bak angsten, men det demper angstsymptomene, så du ikke føler på angst i sitasjoner som vanligvis gir deg angst.

skjønner at det ikke fjerner årsaken, men hvis man blir mer rolig i situasjoner man vanligvis er stresset i, med medisin, så kanskje man lærer seg til at det ikke er så farlig, uten medisin og? jeg aner ikke altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner at det ikke fjerner årsaken, men hvis man blir mer rolig i situasjoner man vanligvis er stresset i, med medisin, så kanskje man lærer seg til at det ikke er så farlig, uten medisin og? jeg aner ikke altså

Ja, stemmer bra det! Jeg får god hjelp av det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en vanlig fastlege skrive ut slike medisiner? Må jeg til psykolog? må man ta medisinene fast, eller kan man ta de ved behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva slags medisiner du snakker om. Antidepressiva, som ofte fungerer mot angst i tillegg til depresjoner, skal man ta fast. Beroligende medisin som man tar for å dempe angst skal som oftest brukes bare ved behov og ikke over lang tid.

En psykolog kanikke skrive ut medisiner, men det er mulig det jobber en lege eller psykiater som ordner medisiner for psykologens pasienter. Dersom ikke, må du nok gå til fastlegen din.

Jeg har veldig gode erfaringer med bruk av angstdempende (sobril), ved å vite at jeg kan ta en tablett når jeg kjenner angst slipper jeg unna "angst for angsten", og det har hjulpet meg VELDIG. Men, det er lett å bli avhengig av slike type medisiner, så mange leger ønsker helst ikke å skrive det ut, i alle fall ikke til langtidsbruk.

Anonym poster: fdee1ccfb0684f12d825c138c9758bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ganske skeptisk til medisiner egentlig.. Er mer interessert i å fikse ting på andre måter. Redd for bivirkninger og avhengighet. Men jeg har slitt med dette hele livet, derfor tenker jeg på medisiner. må snakke med legen om det, vet ikke om jeg tør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske skeptisk til medisiner egentlig.. Er mer interessert i å fikse ting på andre måter. Redd for bivirkninger og avhengighet. Men jeg har slitt med dette hele livet, derfor tenker jeg på medisiner. må snakke med legen om det, vet ikke om jeg tør.

Jeg har også slitt med dette hele livet, men i dag skrev jeg et brev om hva jeg følte og sendte det til legen før jeg skal ha legetime. Da får han lest igjennom og sett hva problemet er fra min side før han gjør egen vurdering. Mye enklere enn å sitte der og fortelle det, syns jeg. Ingen som fortjener å gå rundt og ha det vondt!

Anonym poster: ad868b6b6c84ea3aa44aa64c3e5f9e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt med dette hele livet, men i dag skrev jeg et brev om hva jeg følte og sendte det til legen før jeg skal ha legetime. Da får han lest igjennom og sett hva problemet er fra min side før han gjør egen vurdering. Mye enklere enn å sitte der og fortelle det, syns jeg. Ingen som fortjener å gå rundt og ha det vondt!

Anonym poster: ad868b6b6c84ea3aa44aa64c3e5f9e04

Det var bra gjort av deg. :) Jeg kan prøve å skrive et sånt brev jeg og, men er ikke helt klar til å ta tak i det ennå, så jeg venter litt og ser om ting blir bedre først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar cipralex og det demper angsten(og depresjonen) min. Jeg går i perioder også til psykolog.

Har også vært sånn hele livet, så kan anbefale å gjøre noe med det! Medisiner demper symptoner, psykolog evt legen kan hjelpe deg i samtaler. Stikker det dypt blir du nok henvist videre til psykolog. Den beste behandlingen er som regel en kombinasjon av samtale og medisin.

Har du alltid vært sånn og vil vente og se om det går over av seg selv kan jeg dessverrre nesten garantere deg at det er lite sannsynlig.

Ta tak i det før det blir verre!

Det er ikke skummelt når du er i det, bare på forhånd, jeg lover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...