Gå til innhold

Kan barn arve klær/utstyr fra stesøsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkt situasjon:Far og mor har et barn sammen men er ikke sammen. Far betaler barnebidrag, og mor dermed står for all handling av klær og utstyr tilbarnet.

Far er sammen med en ny og får et barn med henne. Kan det spørres om det nye barnet kan arve klær og utstyr fra det nye barnets halvsøsken? Det er jo like mye "fars" som "mors" klær selv om mor kjøper men far betaler bidrag?

Anonym poster: 44ec8ee669c0cbb5babb45c0e8bf4765

Anonym poster: e2cc5ee6ed3c7bf63d440fc75d2a2120

Videoannonse
Annonse
Gjest RamaLama
Skrevet

Om mor ikke allerede har lovt bort klærne til noen andre og de likevel skal gå til Fretex e.l. så kan jo halvsøskenet like så godt bare få dem? :) Om mor har eller planlegger å få et nytt barn som kan bruke de samme klærne så bør de fordeles 50/50 eller arves frem og tilbake etter som barna vokser, mener jeg. :)

Skrevet

Tenkt situasjon:Far og mor har et barn sammen men er ikke sammen. Far betaler barnebidrag, og mor dermed står for all handling av klær og utstyr tilbarnet.

Far er sammen med en ny og får et barn med henne. Kan det spørres om det nye barnet kan arve klær og utstyr fra det nye barnets halvsøsken? Det er jo like mye "fars" som "mors" klær selv om mor kjøper men far betaler bidrag?

Anonym poster: 44ec8ee669c0cbb5babb45c0e8bf4765

Med mindre mor foreslår dette selv, tror jeg det kan være et minefelt av et emne, du og barnefar bør legge dere unna. Jeg skjønner at man ikke vil at kjæresten sin nye unge skal gå med klærne til ungen sin.

Anonym poster: a1d80f5c941ee71bcb267f677a41a38d

• Liker 5
Skrevet

det her er snakk om utstyr. men den nye dama ville ikke bruke utstyret som var brukt med hun gamle. kjenner ingen andre som har villet det heller.når de er sammen med pappan til stebarna. ting blir vist anerledes når det er mor som får ny mann og venter barn

Anonym poster: 65140e2254ae772384008ba055e646ad

• Liker 1
Skrevet

Hvis det hadde vært et spesielt plagg som Gubben gjerne ville barnet skulle bruke, så hvorfor ikke? Det er jo faktisk bare klær...

• Liker 1
Skrevet

STESØSKEN= Halvsøsken....Ser jeg skrev feil i overskriften :P

Skrevet

Med mindre mor foreslår dette selv, tror jeg det kan være et minefelt av et emne, du og barnefar bør legge dere unna. Anonym poster: a1d80f5c941ee71bcb267f677a41a38d

Men hvorfor skal mor avgjøre dette, da far har vært med å legge like mye penger i dette? Det er jo et nytt barn han har fått i så fall, og han må da kanskje være med på å kjøpe en ny vogn, nytt barnesete, nye støvler, ny regndress, ny bunad, nye joggesko etc etc.

Jeg skjønner at man ikke vil at kjæresten sin nye unge skal gå med klærne til ungen sin.

Det er jo ikke kjæresten, men en eks man har barn med. At eksens nye barn arver klærne eller utstyret etter sin bror eller søster.

Skrevet (endret)

Helt uproblematisk i mitt hode, men jeg ville ikke "arvet bort" klær jeg kunne solgt, som f.eks. dyre Reima-dresser og ull. Det meste annet arver jeg bort, og da kan jeg likegjerne gi det til stesøsken som til barna til mine venner.

Jeg ser ikke på sønnen min sine klær som faren hans sine. Ikke mine heller forøvrig, men mer mine enn hans. Det jeg får i bidrag er langt unna å dekke det det koster å ha barn. Og jeg selger det jeg kan selge, og bruker pengene på klær i neste størrelse.

Endret av Marmot
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Her blir våre fremtidige barn mye yngre enn sine halvsøsken. Huset hvor far bor var familiens hjem tidligere, og mye av barnas (og eksens) ting står fremdeles på loftet her. Eksen har fått mange sjanser til å hente ting som står her, men i fjor ble en GOD del kjørt på søppelfyllingen, fordi min mann har lite interesse av det. Blant det som står igjen ( fikk ikke plass på hengeren - kun derfor det står igjen) er en stor sekk med babytøy. Denne sekken har jeg gått igjennom, og plukket ut diverse hjemmestrikket ull, gode, rene klær, tøfler osv. Alt som er flekkete/utvasket ble igjen i posen, og blir altså med på neste lass til fyllinga. Eksen har fått utallige beskjeder om å hente det hun vil, men når det har gått omtrent 9 år, og hun fremdeles ikke gidder, så tolker vi det dithen at det ikke er så nøye med... Faren er ikke av den sentimentale typen, og aner ikke hva som var første sko/første body osv blant alt dette, så han vil helst se det på fyllinga så fort som mulig, slik at man blir kvitt det fra loftet.

Men jeg kommer altså til å la mine barn bruke storesøsknenes ulltøy og annet fremdeles pene tøy, uten blygsel, for mor har selv erklært det for søppel. ved å nekte å hente det.

Endret av Kjemi
Skrevet

Med mindre mor foreslår dette selv, tror jeg det kan være et minefelt av et emne, du og barnefar bør legge dere unna. Jeg skjønner at man ikke vil at kjæresten sin nye unge skal gå med klærne til ungen sin.

Anonym poster: a1d80f5c941ee71bcb267f677a41a38d

Jeg synes det er en selvfølge at barnets mor skal tilby at sitt barns søsken skal arve klærne. Noe annet er utrolig smålig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...