AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #1 Skrevet 25. august 2012 Jeg vet at det er ei jente, ei dame(?) og ei venninne som er det egentlige korrekte. Men heretter har jeg både begynt å si og skrive en i stedet for ei, fordi jeg føler at dette er mer naturlig for meg og høres mer riktig ut. Derfor lurer jeg: bør jeg bytte over til ei igjen, eller er en faktisk ok? Anonym poster: 297c1c304befb6c9a7d263ed2b41604a
Gjest Ludovie Skrevet 26. august 2012 #3 Skrevet 26. august 2012 Ei jente/venninne/dame er ikke mer korrekt enn en jente/venninne/dame. Valget er helt fritt. Faktisk regnes en som alternativ hunkjønnsartikkel, ettersom det er korrekt å skrive en jente - jenta, en bok - boka, osv. Dermed er alle disse tre korrekte: Ei jente - jenta En jente - jenta En jente - jenten Ei jente - jenten er derimot feil. 3
Gjest Skrevet 29. august 2012 #4 Skrevet 29. august 2012 Jeg skriver en jente og en dame. Jeg også. Det som faller mest naturlig for meg i alle fall.
Gjest vester Skrevet 29. august 2012 #5 Skrevet 29. august 2012 Henger meg på de over. Selv føler jeg "Ei" som artikkel, fases stadig mer og mer ut.
Gjest imli Skrevet 31. august 2012 #6 Skrevet 31. august 2012 Det heiter ei på nynorsk På bokmål kan du velje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå