Gjest Turid Skrevet 25. august 2012 #1 Skrevet 25. august 2012 Har 2 jenter på 2,5 og 5 år. De er begynt å leke litt sammen, men egentlig ikke så veldig mye enda, er vel aldersforskjellen som spiller inn. Både jeg og pappen er flink å aktivisere jentene i form av sykkelturer, tur på stranda, til ridesenteret, bærplukking i skogen, spille fotball, dytte huska, gå tur med dukkevogna osv. Men inne blir det ikke så mye lek sammen med de små, jeg må bare innrømme at jeg syns det er forferdelig kjedelig å leke på rommet med togbane, dukker eller andre ting. Og det gjør nok pappaen også. Vi kan godt sitte sammen med dem å tegne/male eller lese, og også bake boller o.l., men den mer aktive leken innendørs leker de for det meste uten oss. Lurer på om vi burde delta mer aktivt på dette? Går ungene glipp av noe? De har mye besøk av andre unger og får lekt, spesielt den største jenta, og minstejenta er jo da gjerne med... Hvordan gjør dere andre dette? Sitter dere mye med barna og bygger duplo osv.??
Muscae Skrevet 25. august 2012 #2 Skrevet 25. august 2012 Jeg jobber i barnehage, men har ikke barn selv. Og jeg må innrømme at jeg synes det er DØRGENDE KJEDELIG å leke rollelek med barna! Det begrenser seg veldig til en og annen kaffekopp eller middagsservering her og der, eller et og annet innspill til en lek, type: "skal dere på båttur? Kan jeg være med? Hvor skal vi dra? Til jungelen?" el.l Men så vidt jeg vet er ikke voksen innblanding i lek det aller viktigste, så lenge barna selv klarer å komme inn i lek, og følger lekekodene som føres der de leker. Om barna har problemer med å komme inn i leken (småbarn kan være ganske grusomme med hverandre, og nekte noen innpass i leken deres, på stygge måter), så kan de ha behov for en voksen for å komme inn i det, men ellers tror jeg barna klarer seg selv i slike leker. Men å bygge lego/duplo osv tror jeg er morsomt for barna at de voksne er med, fordi de voksne kan bygge mye mer avansert enn de selv klarer, dermed har de noe å strekke seg etter. Så lenge dere er med på mange av barnas andre aktiviteter, så tror jeg dere skal la jentene leke i fred. Men dersom det er mye konflikt og lite samarbeid (eldste bestemmer mye over hva den yngste skal gjøre i leken) så kan de ha godt av en voksen sammen med seg, for å sette rammene for hva som er tillatt og ikke.
Gjest Anna Skrevet 26. august 2012 #3 Skrevet 26. august 2012 Sønnen vår er to år. og vi leker med Duplo og togbane, leser, tegner og pusler sammen med han. Jeg tenker at det er så få år han ønsker å ha oss med på leken, at vi får nyte det så lenge det varer.
yorleni81 Skrevet 26. august 2012 #4 Skrevet 26. august 2012 Har 2 jenter på 2,5 og 5 år. De er begynt å leke litt sammen, men egentlig ikke så veldig mye enda, er vel aldersforskjellen som spiller inn. Både jeg og pappen er flink å aktivisere jentene i form av sykkelturer, tur på stranda, til ridesenteret, bærplukking i skogen, spille fotball, dytte huska, gå tur med dukkevogna osv. Men inne blir det ikke så mye lek sammen med de små, jeg må bare innrømme at jeg syns det er forferdelig kjedelig å leke på rommet med togbane, dukker eller andre ting. Og det gjør nok pappaen også. Vi kan godt sitte sammen med dem å tegne/male eller lese, og også bake boller o.l., men den mer aktive leken innendørs leker de for det meste uten oss. Lurer på om vi burde delta mer aktivt på dette? Går ungene glipp av noe? De har mye besøk av andre unger og får lekt, spesielt den største jenta, og minstejenta er jo da gjerne med... Hvordan gjør dere andre dette? Sitter dere mye med barna og bygger duplo osv.?? Morro å finne dette spørsmålet for jeg satt nettopp å tenkte for meg selv om leker jeg nok med barna eller gjør jeg nok med barna å da tenker jeg liksom på når vi er inne for ute så gjør vi masse morro. for jeg satt å tenkte på at jeg kanskje burde bli flinkere til å lese til dem. jeg har to jenter en på 6 og en på 3år dem er flinke til å leke sammen, men jeg tenker liksom på noe jeg kan gjøre med dem inne... dem tegner og peler osv inne, men er vel bare det at dem begynner å bli så store så jeg er vel redd for å ikke bruke tid med dem, men egentlig så bruker jeg all min tid med dem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå