Gå til innhold

friskemelding når jeg ikke har jobb lenger?


rosen

Anbefalte innlegg

Jeg er i et dilemma. Det er litt komplisert, men jeg skal prøve å gjøre meg forstått slik at kanskje noen kan gi meg gode råd.

Jeg har vært sykemeldt siden okt, altså i 5 mnd pga hyperemesis.

Nå er jeg "frisk" altså kvalmen er over. Problemet er da at jeg ikke har noen jobb å bli friskmeldt til.

Har en meget spesiell jobb, der jeg tar på meg "konsulent" oppdrag fra flere kommuner. Derfor brukte trygdekontoret mitt 3 mnd på å samle alle tråder og regne ut sykepengene mine.

Jeg kan ikke ta på meg nye oppdrag når jeg vet at jeg skal bli borte igjen ganske snart, og ikke får jeg nok oppdrag på den korte tiden, slik at jeg kommer opp i den inntekten jeg hadde i fjor, og har sykepenger av nå.

Det er ikke noe problem for meg å få videre sykemelding fra legen min for feks bekkenløsning, men så kommer det andre problemet.

Jeg vet at jeg kommer til å bli nærmest invalid av bekkenløsning de siste 2 mnd + en god stund etter fødsel. Derfor hadde jeg og samboeren min avtalt at denne gangen skulle jeg få sykemelding rett før fødselen og en stund etter fødselen, slik at han kunne ta over min fødselspermisjon og hjelpe meg hjemme med barna.

Men hvis jeg har forstått det riktig så får man sykepenger i ca 52 uker. Og det vil jo si at hvis jeg er sykemeldt videre nå, slutter sykepengene mine i oktober, og da må jeg evnt gå over på andre trygdeordninger. Dette vil redusere utbetalingene til nesten halvparten :-(

Og jeg som hadde gledet meg til å gå hjemme et helt år, og ha en bra utbetaling...

Er det da noen som vet hvor lenge man må være i arbeid før man har opptjent nye 52 uker?

Teller det som opptjening å stå som arbeidsledig, i og med at jeg ikke har noen jobb å gå tilbake til?

Pleas....er det noen som har gode råd..???

Blir helt surrete i hode av all tenking og grubling :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det da noen som vet hvor lenge man må være i arbeid før man har opptjent nye 52 uker?

6 mnd.

Har dessverre ingen gode råd å gi, men ønsker deg lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulp!!! så lenge?? søren også da :veldigsur: :-?

Ja, det er lenge! :-?

Jeg har vært 50% sykemeldt i over et år nå, får ikke sykepenger lenger. Jeg spurte om jeg kom til å få sykepenger (for de "resterende" 50%), dersom jeg t.d. brekker beinet. "Nei," var svaret. "Du kommer ikke til å få NOEN TING! Da må du ha vært i jobb i 6 mnd igjen."

Sånn er det i "velferds-norge"!! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så urettferdig at det er 52 uker selv om man er 50% eller 100% sykemeldt, jeg! Jeg har selv vært sykemeldt i 52 uker, men bare delvis og aktivt (aktiv sykemelding) og ikke 100%. Allikevel gjelder 52 uker. Og 26 uker for å få rett på sykepenger igjen, ja.

Angående hovedinnlegget så har jeg svart på alle (?) punktene inne på graviditetsforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

etter 52 uker md sykemelding har man ikke lenger krav på sykepenger, man må søke om REHABLITERINGSPENER. penger får man, men det heter noe annet etter 52 uker og man må selv rette krav mot trygdekontoret.

arbeidsgiver og trrygdekontoret skal opplyse om dette når sykepenger perioden går ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

etter 52 uker med sykemelding har man ikke lenger krav på sykepenger, man må søke om REHABLITERINGSPENER. penger får man, men det heter noe annet etter 52 uker og man må selv rette krav mot trygdekontoret.  

arbeidsgiver og trrygdekontoret skal opplyse om dette når sykepenger perioden går ut...

Men dersom man ikke MAKTER et rehabiliteringsopplegg (og dersom man "bare" er delvis sykmeldt er rehabilitering lite aktuellt), er det uføretrygd som er det mest "aktuelle".

Men får man avslag på uføretrygd (det er ikke lett å få uføretrygd som mange tror!), da får man INGEN TING i støtte!!

Sånn er det!!! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet mail til trygdekontoret i dag og fått følgende svar:

Sakset dette fra mailen jeg fikk;

Man må ha vært helt arbeidsfør i 26 uker for å få ny rett til sykepenger. Det er ikke krav til å ha vært i arbeid i hele perioden. Folketrygdlovens § 8-12.

Hvis man er frisk og arbeidsfør har det ingen betydning om man jobber, har fødselspenger eller ikke gjør noenting i denen 26ukersperioden. Nærmere om bestemmelsen finner du på www.trygdeetaten.no under rettskilder og § 8-12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en ting jeg fortsatt ikke helt skjønner.

Trydekontoret skriver her at man har rett på "nye" 52uker hvis du har vært friskmeldt i 26 uker, og hva du har gjort i de 26 ukene ikke spiller noen rolle.

Men for å få sykepenger fra trygdekontoret må man vel ha vært i inntektsgivende arbeid de siste 4 ukene? stemmer ikke det?

Og er da fødselspermisjon regnet som inntektsgivende arbeid?

Se her hva det står i trygdeloven:

§ 8-15. Rett til sykepenger og feriepenger som arbeidstaker

En arbeidstaker (§ 1 -8 ) har rett til sykepenger og feriepenger etter bestemmelsene i §§ 8-15 til 8-33.

Retten til sykepenger etter dette kapitlet faller bort når arbeidsforholdet midlertidig avbrytes i mer enn 14 dager, se likevel § 8-47. Som avbrudd regnes også permisjon. Arbeidsforholdet regnes ikke som avbrutt ved opphold i arbeidet på mer enn 14 dager, dersom arbeidstakeren har en fast turnusordning eller lignende.

§ 8-47. Yrkesaktive medlemmer som midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid

Denne paragrafen gjelder for yrkesaktive medlemmer som på sykmeldingstidspunktet midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid i mindre enn en måned, og som

a) fremdeles er ute av inntektsgivende arbeid, eller

B) er i arbeid uten å fylle vilkåret i § 8-2 om fire ukers opptjeningstid.

Likestilt med arbeid etter første ledd er tidsrom da medlemmet mottar en ytelse til livsopphold etter kapitlene 4, 8, 9 eller 14.

Likestilt med arbeid etter første ledd er også tidsrom

a) da medlemmet utfører militær- eller siviltjeneste,

B) da en sjømenn i utenriksfart avspaserer opparbeidet fritid,

c) da medlemmet har lovbestemt ferie,

d) da medlemmet har lovbestemt permisjon etter arbeidsmiljøloven §§

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...