Gå til innhold

Bursdagsgave til 18-årig sønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd: hva kan jeg kjøpe til min sønn som straks fyller 18? Han har "alt" og ønsker seg ingenting, selv sier han at han kan få noe senere når han trenger noe.

Han har klær, data, iphone, får kjøretimer og har faktisk rett i at han har alt han trenger. Hadde du ventet med å kjøpe noe til han finner ut noe selv?

Gode forslag ellers? Vi skal lage bursdagsselskap, og han får helt sikkert gaver fra besteforeldre, tanter og annen slekt.

Anonym poster: 00167b848646e7b61efec3a4deab619a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen tusenlapper på en BSU konto? Som en start på sparing han selv kan (og bør) fortsette med.

• Liker 2
Skrevet

Noen tusenlapper på en BSU konto? Som en start på sparing han selv kan (og bør) fortsette med.

Har tenkt på det, men så lenge han bare jobber bittelitt, får han ikke skattefradraget.

Anonym poster: 00167b848646e7b61efec3a4deab619a

Skrevet (endret)

Flaske vin nå, som symbolsk gave, også en ordentlig gave når han trenger det. Han blir kanskje student til neste år og da er det garantert ting han trenger.

Endret av Katniss
Skrevet

TS nevnte at han får kjøretimer.

Om sønnen din har mange venner, så kunne du ha stelt i sammen et "stor" fest, litt mer enn det vanlige.

Siden du sier han har det meste han trenger fra før av.

En fest han vil huske i mange år framover.

Skrevet

Oppkjøring, flyreise/ferietur, klokke, smykke, skikkelig vinterjakke eller noe sportsutstyr, betalt medlemskap på treningsstudio i x antall måneder, gavekort, utstyr til hybel osv

Skrevet

Noen tusenlapper på sparekonto... trenger jo ikke være BSU. Å lære viktigheten av sparing og riktig økonomihåndtering er den beste gaven du kan gi han...

Skrevet

Foreldrene mine arrangerte fest for meg hjemme hos pappa, med mine nærmeste venner. Det var på en måte gaven + champagne+masse god mat osv.

Selv om det ikke var en gave av typen materialistisk så er nok dette den bste gaven jeg har fått :)

Anonym poster: 18f9726a45b9c0a20e07489b822f4328

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg synes BSU-konto med det beløpet du/dere synes dere kan ta dere råd til, er en svært fin gave.

Rentene på en BSU-konto er av de bedre, og det gir ham en start på et spareprogram :)

Fokuset på skattefradraget synes nok jeg har blitt alt for mye blåst opp i forhold til den lengre gevinsten ved en BSU-konto.

Ja, begge mine tantebarn fikk BSU-konto med max beløp i 18-års gave, og max.beløp i fødselsdagsgave de påfølgende årene inntil ferdig utdannet og i fast jobb :)

Skrevet

Kjøp en parfyme! "alle" jentene digger gutter som lukter godt :P (snakker fra meg og mine venner)

Skrevet

Fokuset på skattefradraget synes nok jeg har blitt alt for mye blåst opp i forhold til den lengre gevinsten ved en BSU-konto.

Ja, begge mine tantebarn fikk BSU-konto med max beløp i 18-års gave, og max.beløp i fødselsdagsgave de påfølgende årene inntil ferdig utdannet og i fast jobb :)

Jeg ser ikke helt poenget med å starte BSU-konto før skattefordelen kan benyttes, da vil vel en ordinær sparekonto, fond eller annet være bedre. Når h*n jobber nok til å utnytte skattefordelen kan maxbeløpet da overføres i januar.

Og er det blitt vanlig med gaver i 15-20 000 kroners klassen ved 18-årsdager? Ref. tantebarna dine. Jeg skulle tro en tusenlapp var mer enn bra nok, med mindre det var noe helt spesielt?

Gjest Purple Haze
Skrevet

Da min yngste ble 18, fikk han skikkelig speilreflekskamera av faren og meg. Han hadde ønsket seg det, så det var grei skurring. Hva med billetter til en konsert eller festival han kunne tenke seg å dra på? Jeg laget "gavekort" til min sønn med teksten: Gavekort på valgfri festival til sommeren.

Hva med klær eller penger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...