Gå til innhold

øyefarge, brun, blå, grønn,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å tenke at blå og grønn er penere øyefarge enn brun. Eller er brun, og brungule på en måte mørkere og dypere øyne, og dermed like pent?

Hva er penest? Blanding av blågrønn.

Anonym poster: 801620a5da7d0d8640b6bfaa5f12e179

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er vanlig? :klo: Sikkert like vanlig som det er å tenke at brune øyne er penest.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenkte selv at blågrønn ville være penest.

Men det er kanskje typisk at de med mørke/brune øyne synes det er bedre enn blå og grønne øyne.

ts

Anonym poster: 801620a5da7d0d8640b6bfaa5f12e179

• Liker 1
Skrevet

Nå er det jo heldigvis ikke sånn at en øyenfarge er bedre enn andre. Det er heller ikke sånn at man nødvendigvis tiltrekkes av mennesker med samme øyenfarge som en selv. De aller fleste jeg har vært tiltrukket av i løpet av livet, har hatt mørkebrune øyne. Mine er lysegrønne.

Alle øyenfarger er pene, så lenge man liker eieren av øynene. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde mange norske jenter likte brune øyne, siden det er sjeldent her. I Asia og andre steder der brunt er dominerende (store deler av kloden) er blått meget hot... Jeg synes mine mørkgrønne øyne med gyldenbrun ring innerst er superfine, fordi det er såpass sjeldent i forhold til blå øyne her til lands, i alle fall ;)

Anonym poster: f9bc1a26c23a95e40f34425376a4bc61

Skrevet

Men brune øyne er jo ikke akkurat sjeldent her da, sånn som blå øyne kanskje er sjeldne i Asia f.eks.

• Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg er veldig glad i mine brune. Ikke mørkebrune, men ser man nøye er det grønt innerst. Nettopp fordi det er litt uvanlig.

Syns at klare øyenfarger, f.eks veldig klare lyseblå er pent. Men alle er fine :)

Skrevet

Men brune øyne er jo ikke akkurat sjeldent her da, sånn som blå øyne kanskje er sjeldne i Asia f.eks.

Det er LANGT mer vanlig i Norge med blå øyne, jo...

Skrevet

Det er LANGT mer vanlig i Norge med blå øyne, jo...

Har jeg sagt noe annet?

• Liker 1
Skrevet

Har jeg sagt noe annet?

Hehe, nja, kommer litt an på hvordan man tolker det... :) Brune øyne er "sjeldent" relativt til blå, i Norge... Husker jentene i klassen var opphengt i gutter m brune øyne, for det var faktisk ganske få gutter m brune øyne (ihvertfall fra det lite flerkulturelle stedet jeg var fra). Det stor flertallet av nordmenn har blå øyne. Og vi tror gjerne at blå øyne er en sjeldenhet f.eks i Italia, men du verden så mange italienere jeg har sett med blå og lysegrønne øyne..! I afrika og asia, derimot, er blått sjeldent. Selv om jeg har møtt en innfødt somalisk dame med lyseblå øyne! :)

Skrevet

Hehe, nja, kommer litt an på hvordan man tolker det... :) Brune øyne er "sjeldent" relativt til blå, i Norge... Husker jentene i klassen var opphengt i gutter m brune øyne, for det var faktisk ganske få gutter m brune øyne (ihvertfall fra det lite flerkulturelle stedet jeg var fra). Det stor flertallet av nordmenn har blå øyne. Og vi tror gjerne at blå øyne er en sjeldenhet f.eks i Italia, men du verden så mange italienere jeg har sett med blå og lysegrønne øyne..! I afrika og asia, derimot, er blått sjeldent. Selv om jeg har møtt en innfødt somalisk dame med lyseblå øyne! :)

Jeg mente ikke noe mer utover akkurat det jeg sa, altså at brune øyne ikke er direkte sjeldent her. Er ikke noe som trenger å tolkes. :)

Skrevet

Hvor vanlig det er med brune øyne kommer nok an på hvilken del av Norge en kommer fra?

<br /><br /> Anonym poster: 4a6222c57817c84d1539874f7f8f06fe

• Liker 1
Skrevet

Det var nok i såfall fargelinser. Blå øyne er en mutasjon som oppsto utenfor Afrika, defor har ikke afrikanere blå øyne. Når de har gule eller grønne øyne er dette genetisk lyse brune øyne. Blå øyne oppsto i området rundt Kaukasus for 6000-10,000 år siden og har spredt seg til Europa og visse deler av Nord-India, Iran og Afghanistan med jordbruket :)

Mutasjonen som resulterte i blå øye oppsto faktisk i ett individ, sannsynligvis en mann, som alle med blå øyne er i slekt med.

Dont you just love the science? :)

Anonym poster: c2081a41350edd1fde9b4de3759680c2

Skrevet

Hvor vanlig det er med brune øyne kommer nok an på hvilken del av Norge en kommer fra?

<br /><br /> Anonym poster: 4a6222c57817c84d1539874f7f8f06fe

I det store og hele er blå øyne knyttet til den fastboende jordbrukskulturen. Her til lands er brune øyne opprinnelig knyttet til nomadiske jeger/fangst-folk, altså samene. I den grad mennesker med samisk opphav har blå øyne så har de faktisk fått det fra etniske nordmenn.

Skrevet

Det var nok i såfall fargelinser. Blå øyne er en mutasjon som oppsto utenfor Afrika, defor har ikke afrikanere blå øyne. Når de har gule eller grønne øyne er dette genetisk lyse brune øyne. Blå øyne oppsto i området rundt Kaukasus for 6000-10,000 år siden og har spredt seg til Europa og visse deler av Nord-India, Iran og Afghanistan med jordbruket :)

Mutasjonen som resulterte i blå øye oppsto faktisk i ett individ, sannsynligvis en mann, som alle med blå øyne er i slekt med.

Eller så kan det være Waardenburg syndrom.

Skrevet

Nei, det var ikke fargelinser!!! Dama hadde naturlig lyseblå øyne. Heller ikke "typen" til å bruke fargelinser akkurat, en fattig småbarnsmor fra somalia som akkurat hadde ankommet norge,, ;) Men vi spurte henne selvsagt om det, og hun sa at hun har en europeer bak i slekta et sted.. Jeg vet jo at genet for brune øyne er dominant, så det rimer jo ikke at gener fra en lys mann skal gi henne blå øyne noen ledd senere, men det var faktisk slik det var!

Og yes; I love science, more than most: så mye at jeg jobber med forskning til daglig! ;)

Skrevet

Eller så kan det være Waardenburg syndrom.

Eller det kan være det, ja!! For de var virkelig "brilliant blue", slik det sto på wikipedia :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...