Knøttet Skrevet 25. august 2012 #1 Skrevet 25. august 2012 Hvor gamle synes dere barna bør være før dere kan gjøre ting som å dusje, halvsove, vaske klær, henge opp klesvask, være inne mens barna er ute i hagen, mens barna leker eller ser tv?
Gjest pysepusen Skrevet 25. august 2012 #2 Skrevet 25. august 2012 Så lenge han er inne kan jeg ta en rask dusj eller fikse med annet husarbeid. Men det er nok en stund til vi er inne mens han er ute Han er to år.
Knøttet Skrevet 25. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 25. august 2012 Vi sløver i senga om morgenen mens han sitter i stua og ser barne-tv. Han løper jo litt frem og tilbake, og stua og soverommet er vegg i vegg. Dusj har vi i kjelleren, så jeg er litt mer usikker på om det er greit... Han leker av og til litt alene i hagen, ser etter han i vinduet i blant og så går han gjerne over til nabobarna (8 år) og leker med de. Da vet han selvsagt hvor jeg er, til enhver tid.
Gjest pip Skrevet 25. august 2012 #4 Skrevet 25. august 2012 Ungene kan se tv eller leke mens jeg dusjer og gjør husarbeid i rommene som ligger rett ved siden av. De er ett og tre. Eldste kan være i hagen som er inngjerdet, mens jeg har verandadøren åpen, og jobber på kjøkkenet. Da har jeg fullt utsyn til hagen.
charactouy Skrevet 25. august 2012 #5 Skrevet 25. august 2012 Vårt barn på 15mnd får være "alene" i stue, kjøkken og gang mens jeg f.eks gjør husarbeid i ett av de andre rommene i samme etasje. Barnet får også være "alene" i hovedetasjen mens jeg løper opp for å hente noe som går fort, f.eks ny body. Halvslumre på sofaen går også greit, da disse rommene er 99,9% barnesikret og jeg merker det om barnet klatrer opp i sofaen til meg for å nå vinduskarmen - som er det eneste forbudte området barnet kan nå i denne etasjen. Barnet får selvfølgelig ikke være alene på kjøkkenet når stekeovnen/komfyren står på og uten at jeg har forsikret meg om at det ikke når farlige gjenstander.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2012 #6 Skrevet 25. august 2012 Har dere det virkelig så farlig hjemme at dere bare kan løpe raskt i en annen etasje for å hente noe? Her hos oss er det ikke spesielt barnesikret, vi fyrer i vedovnen hver dag, lager middag, dusjer etc i de rommene det skal gjøres. Barna har fra de var født kunnet være alene i alle rommene her hos oss. Så lenge vi kan høre de, så kommer vi jo hvis noe skjer. Og ja, de har brent fingrene både på kokeplatene og vedovnene, begge deler har skjedd mens vi var i samme rom, er ikke alltid det hjelper. Det kan vel ikke være slik at en av foreldrene alltid må leke med/være i samme rom som barna?
Gjest Sunniva Skrevet 25. august 2012 #7 Skrevet 25. august 2012 Hvor gamle synes dere barna bør være før dere kan gjøre ting som å dusje, halvsove, vaske klær, henge opp klesvask, være inne mens barna er ute i hagen, mens barna leker eller ser tv? Dusje, halvsove, vaske klær, henge opp klesvask: Uansett alder. Man kan jo ikke droppe å gjøre husarbeid eller opprettholde personlig hygiene bare fordi man har baby... Være inne mens barna leker i hagen: kommer helt an på hvor og hvordan man bor? Selv har jeg latt ungene gjøre dette fra eldstemann var tre, mens jentungen var to og hadde storebror med seg. Bor i rolig strøk og har inngjerdet hage.
Knøttet Skrevet 26. august 2012 Forfatter #8 Skrevet 26. august 2012 En baby er kanskje enklere enn større barn hvis man kan sette de i lekegrinda? Min fireåring takler fint at jeg dusjer (i kjelleren mens han er i 1. etasje) osv, og å være ute alene i hagen ei lita stund/være i hagen til naboen så lenge han vet hvor jeg er. Hagen er ikke inngjerdet, er hage foran og bak huset men han oppholder seg bak, foran er det vei mellom husene. Grunnen til at jeg spurte om dette var for å vite hva andre synes er uansvarlig og ikke. 1
Gjest Marmot Skrevet 26. august 2012 #9 Skrevet 26. august 2012 Min er straks 21 mnd. og han har fri tilgang ti hele huset, det har han hatt siden han var kanskje 16-17 mnd. Så lenge han har kommet seg opp og ned trappa på egenhånd i hvert fall. Han får også være alene ute på terrassen, han kommer seg ingen steder derfra. Ute i hagen får han ikke lov til, kanskje til neste sommer, men antageligvis ikke da heller. Jeg tenker at barn er ulike, noen stikker av så fort de får sjansen, mens andre er mer forsiktige av seg. Han har soverom i andre etasje, og det meste av lekene hans er der. Det hender han er oppe og leker alene mens jeg er nede i første etasje, når jeg dusjer er han enten med meg eller så har jeg døren til badet oppe så han kan komme og gå der som han vil.
Gjest HunterLady Skrevet 26. august 2012 #10 Skrevet 26. august 2012 Min er 2,5 og jeg synes det er for tidlig å la han være alene, uansett om det kanskje hadde gått bra å ta seg en dusj eller lignende. Jeg tenker jeg venter et halvt år til..
Gjest _Blomsten_ Skrevet 26. august 2012 #11 Skrevet 26. august 2012 Har dere det virkelig så farlig hjemme at dere bare kan løpe raskt i en annen etasje for å hente noe? Her hos oss er det ikke spesielt barnesikret, vi fyrer i vedovnen hver dag, lager middag, dusjer etc i de rommene det skal gjøres. Barna har fra de var født kunnet være alene i alle rommene her hos oss. Så lenge vi kan høre de, så kommer vi jo hvis noe skjer. Og ja, de har brent fingrene både på kokeplatene og vedovnene, begge deler har skjedd mens vi var i samme rom, er ikke alltid det hjelper. Det kan vel ikke være slik at en av foreldrene alltid må leke med/være i samme rom som barna? Jeg har ikke egne barn, og jeg er heller ikke spesiellt hysterisk av meg, men slike vedfyrte ovner er jeg skeptisk til . I hvertfall hvis du mener slike hvor hele ovnen blir varm på alle kanter. Er jo så fort gjort at barn kommer løpende. snubler og dette over disse. Voksne også for den saks skyld. En peis som er bygget intill veggen hvor bare døra er varm derimot hadde jeg ikke vært så redd for.
charactouy Skrevet 26. august 2012 #12 Skrevet 26. august 2012 Har dere det virkelig så farlig hjemme at dere bare kan løpe raskt i en annen etasje for å hente noe? Her hos oss er det ikke spesielt barnesikret, vi fyrer i vedovnen hver dag, lager middag, dusjer etc i de rommene det skal gjøres. Barna har fra de var født kunnet være alene i alle rommene her hos oss. Så lenge vi kan høre de, så kommer vi jo hvis noe skjer. Og ja, de har brent fingrene både på kokeplatene og vedovnene, begge deler har skjedd mens vi var i samme rom, er ikke alltid det hjelper. Det kan vel ikke være slik at en av foreldrene alltid må leke med/være i samme rom som barna? Det eneste som er farlig her i huset, er vedovnen (som ikke er i bruk pga klåfingret 15mnd gammelt barn samt varmepumpe), stekeovnen (min bror brente seg så kraftig på en stekeovn som baby at det var fare for fingrene), samt et stupdykk fra sofarygg/stolrygg. I tillegg til at katten nok kan gjøre alvorlig skade dersom barnet plager den lenge nok - noe barnet faktisk er troende til. Jeg er opptatt av at mitt barn skal være trygg - at barnet skader seg fordi jeg ikke passer på, er rett og slett ikke et alternativ. Små barn som ikke er i stand til å ta vare på seg selv, skal passes på. Noe annet er - i mitt hode - å ikke gi tilstrekkelig omsorg. Ting kan selvfølgelig skje selv om man passer på, men å gå fra en usikret vedovn med småbarn i rommet er for meg fullstendig uakseptabelt. Om noen hadde gjort det når de hadde ansvaret for mitt barn, hadde jeg aldri tilgitt dem dersom noe hadde skjedd! 7
Gjest Marmot Skrevet 26. august 2012 #13 Skrevet 26. august 2012 Jeg er opptatt av at mitt barn skal være trygg - at barnet skader seg fordi jeg ikke passer på, er rett og slett ikke et alternativ. Det er jeg enig i, samtidig som jeg synes det er viktig at barna får gjøre ting de faktisk mestrer. Min sønn "klarer" så mye mer enn andre barn på hans alder, men jeg er helt sikker på at de andre ungene også hadde klart det, om de hadde fått prøve. 2
charactouy Skrevet 26. august 2012 #14 Skrevet 26. august 2012 Det er jeg enig i, samtidig som jeg synes det er viktig at barna får gjøre ting de faktisk mestrer. Min sønn "klarer" så mye mer enn andre barn på hans alder, men jeg er helt sikker på at de andre ungene også hadde klart det, om de hadde fått prøve. Mitt barn får også prøve seg på mye, men får likevel ikke lov å være alene i et rom med usikret vedovn, klatre på sofaen alene eller leke med katten uten oppsyn. Klatre på sofaen mens jeg passer på eller leke med katten sammen med meg, er (selvfølgelig) helt OK. 1
Gjest Marmot Skrevet 26. august 2012 #15 Skrevet 26. august 2012 De tre tingene du nevner hadde ikke min fått lov til heller, nei.
Gjest ida Skrevet 26. august 2012 #16 Skrevet 26. august 2012 Min er 2,5 og jeg synes det er for tidlig å la han være alene, uansett om det kanskje hadde gått bra å ta seg en dusj eller lignende. Jeg tenker jeg venter et halvt år til.. Hva mener du med dette egentlig? At du bare dusjer om du har barnevakt?
charactouy Skrevet 26. august 2012 #17 Skrevet 26. august 2012 Mitt barn har en pappa, og legger seg i tillegg ganske mye før meg, så hvor er problemet med å få tatt seg en dusj? 1
Gjest Marmot Skrevet 26. august 2012 #18 Skrevet 26. august 2012 Mitt barn har en pappa, og legger seg i tillegg ganske mye før meg, så hvor er problemet med å få tatt seg en dusj? Noen av oss er alen med ungene våre. 2
Gjest ida Skrevet 26. august 2012 #20 Skrevet 26. august 2012 Har et barn på 5 år, vært alene siden før fødsel. Og har både dusjet, vasket hus, klær, hengt opp klær osv som det passet meg. Mener dere virkelig at dere bare dusjer når dere har andre/mannen til å passe barnet?? hehe:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå