Gjest Anonym Skrevet 25. august 2012 #1 Skrevet 25. august 2012 Far til mine to barn mottar AAP og er i det lange løp på vei mot uføretrygd. Vi har en privat avtale men jeg ønsker å søke om barnebidrag gjennom NAV for å forhåpentligvis få mer. Får nå 1000 kr for hver av de to barna. Men hva skjer dersom NAV kommer fram til at han ikke er bidragsdyktig, vil det da bli sånn at han ikke må betale og jeg får ingenting eller får jeg noe annet fra NAV?
litle_my Skrevet 25. august 2012 #2 Skrevet 25. august 2012 Han får vel/kommer vel til å få et tilskudd for barn i trygda si, og dette vil danne grunnlaget for bidrag. Dersom han ikke er bidragsdyktig, kan du ha krav på bidragsforskudd, men det avhenger av din inntekt. Inntektsgrenser etc finner du på NAV sine sider.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #3 Skrevet 25. august 2012 Med mindre du har svært lav inntent selv, så får du ikke mer per barn enn per dags dato. Tjener du over 396.000 kr, så vil du faktisk få mindre enn i dag. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsforskudd Anonym poster: 49f147e5e3af755d211453a16041bff4
Gjest Marmot Skrevet 25. august 2012 #4 Skrevet 25. august 2012 Du kommer ikke til å få mer om du krever inn via NAV, nei. Faren til min sønn har også AAP, han er bidragsudyktig og jeg får 1060 kr eller noe sånt i forskuddsbidrag. NAV regner også med barnetrygden din i inntekt når de skal regne ut bidraget, bare så du er klar over det. Bidrag for to barn + en ekstra blir jo i overkant av 30.000,- i året.
Sulosi Skrevet 25. august 2012 #5 Skrevet 25. august 2012 Faktisk har jeg 160.000 i året og får 850,- i forskudd, han har nedsatt bidragsevne. Men, om han får barnetillegg så har du krav på det som minstesats hvis ikke det har blitt endringer siden min eks var på aap.
Gjest Marmot Skrevet 25. august 2012 #6 Skrevet 25. august 2012 Men får man barnetillegg når man ikke forsørger et barn?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #7 Skrevet 25. august 2012 Er det virkelig sånn at om man får barnetillegg på f.eks. AAP så skal dette gå til barnebidrag? Hvordan skal bidragsyter da kunne tilby barnet/barna brukbare forhold i eget hjem? Bidragsyter må jo også ha et sted barna kan bo, kjøpe mat, sørge for transport, gjøre aktiviteteter osv. Det må da kunne finnes andre ordninger for bidragsmottaker kan søke om istedet for å gjøre det helt umulig for bidragsyter å ha samvær med barna? Anonym poster: c2bbbb54fc0a8de843bea830aadc2b2f
Sulosi Skrevet 25. august 2012 #8 Skrevet 25. august 2012 Min eks fikk iallefall barnetillegg, han hadde ikke samvær engang. Det var ikke store beløpet da, 900,- kroner.
Gjest Marmot Skrevet 25. august 2012 #9 Skrevet 25. august 2012 900,- kr i mnd? Det er jo en god del det da.
Rosalie Skrevet 25. august 2012 #10 Skrevet 25. august 2012 Fra NAV sine sider: "Forsørger du barn under 18 år, får du et barnetillegg på kr 27 kroner per barn fem dager i uken. Barn du har bidragsplikt for anses som forsørget." Så nei, man får ikke barnetillegg om man ikke er bostedsforelder. http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger
Gjest O___o Skrevet 25. august 2012 #11 Skrevet 25. august 2012 900,- i mnd = litt under 11.000,- i ett år. Noe som i seg selv kanskje skulle vært diskutert, i forhold til om det er en fornuftig bruk av trygd/velferdsgoder.
Muscae Skrevet 25. august 2012 #12 Skrevet 25. august 2012 Faktisk har jeg 160.000 i året og får 850,- i forskudd, han har nedsatt bidragsevne. Men, om han får barnetillegg så har du krav på det som minstesats hvis ikke det har blitt endringer siden min eks var på aap. 160 000 i året? Hva driver du da med? Er du student? Ikke vondt ment, men jeg mener virkelig at jeg har blant Norges laveste lønner for fulltidsjobb, da jeg har 269 000 i året som barnehageassistent. Jeg hadde ikke klart meg på mindre lønn enn det, og i hvert fall ikke kunnet forsørget noe barn! (Jeg tar utdannelse ved siden av, dermed blir lønnen enda lavere når jeg er på skolen, men uansett, 160 000 i året dekker jo ingenting!)
Sulosi Skrevet 25. august 2012 #13 Skrevet 25. august 2012 160 000 i året? Hva driver du da med? Er du student? Ikke vondt ment, men jeg mener virkelig at jeg har blant Norges laveste lønner for fulltidsjobb, da jeg har 269 000 i året som barnehageassistent. Jeg hadde ikke klart meg på mindre lønn enn det, og i hvert fall ikke kunnet forsørget noe barn! (Jeg tar utdannelse ved siden av, dermed blir lønnen enda lavere når jeg er på skolen, men uansett, 160 000 i året dekker jo ingenting!) Student ja. Går akkurat på håret rundt. Har rimelig ok bidrag for de to yngste og deres far tar seg av dyrere ting som sykler ol. Han hjelper meg og ut med den eldste (som ikke er hans). Heldigvis får man si, vet ikke om det hadde gått ellers men må man så må man,,
litle_my Skrevet 26. august 2012 #14 Skrevet 26. august 2012 Men får man barnetillegg når man ikke forsørger et barn? I uføretrygd gjør du iallfall det. Og slik det er her nå, har ikke far samvær med barnet, så hele forsørgingstillegget går til meg. Pussige greier dette!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå