Gå til innhold

Tapet eller strie?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi holder på å pusse opp. :)

Mannen min vil ha tapet på stuen, jeg vil ha strie som jeg kan male over. Han vil slippe å male.....

Hva er best?

Har sett en del på tapet, og finner ikke så mye som jeg liker. :-?

Trenger fargeforslag uansett hva vi velger.

Nå har vi en ganske stor stue, men seksjon/vitrineskap og salongbord i bjørkelaminat. Laminaten på gulvet er lys kirsebær, den er ikke rød i det hele tatt egentlig. :wink:

Sofaen er fra Ikea, med et beige trekk.

Nå har vi lys toscana på veggene, men syntes det blir litt for fargeløst selv om jeg har detaljer som fargeklatter.

Kjøkkeninnredningen er i creme, vi har åpen løsning så den ser vi godt.

Jeg står helt fast i dette ang. farger og sånn, kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri sett en tapet som jeg kunne levd med i lengre tid. Kanskje i en liten gang eller et annet lite rom, men jeg foretrekker glassfiberstrie. Vil gjerne ha muligheten til å male mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ingen av delene!!!!! Strie er grusomt. Vegger skal være glatte og ensfargede, spør du meg. Kontraster og liv kan man lage med lys, bilder og tekstiler. Finnes det helt glatt strie? Papirtapet kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt valgt tapet. Strie synes jeg er helt grusomt, og det blir ennå mer grusomt når man maler over den...

Men man kan jo male på tapet også om man blir lei fargen? Det har iallfall vi gjort i huset vårt, og det ble kjempebra resultat!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene!!!!! Strie er grusomt. Vegger skal være glatte og ensfargede' date=' spør du meg. Kontraster og liv kan man lage med lys, bilder og tekstiler. Finnes det helt glatt strie? Papirtapet kanskje?[/quote']

Ja, det finnes en helt glatt strie. Tror at den kalles filt eller noe.

Eh.. når dere sier strie, mener dere da gammeldags strie (sånn med tråder som går nedover?

Det finnes jo en hel drøss med forskjellige strier. Noen med masse struktur/mønster og andre med lite eller ikke noe mønster.

Miljø- eller glassfiberstrie som IKKE er malt ser jo ikke akkurat pent ut :-? .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undrer meg sammen med Lea; hvilken strie er det dere mener - sånn gammel tekstilstrie som man har malt over i senere tid?

Ny strie finnes i alle mulige varianter og det finnes også en som er helt slett - omtrent som tjukt papir.

Personlig foretrekker jeg strie - vet av erfaring at jeg liker forandring fra tid til annen - og da er det greit å kunne male over. Når vi flyttet inn her vi bor nå, valgte vi tapet på noen vegger i gangen. Den har vi nå malt over, så strie ville vært mer praktisk også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ragnhils ikke innlogget

Tapet! Hvis du vil ha noe du kan male, så finnes det helt slette tapeter, eller miljøtapet med litt struktur som er beregnet på dette. Personlig foretrekker jeg tapet som jeg ikke trenger å gjøre noe med - men akkurat det går jo på smak og behag, ikke hva som er praktisk..

Problemet med glassfiberstrie (antar at det er det du mener) - er at når du om noen år er lei av strukturen i den, så er den et h*** å fjerne, og et h*** å tapetsere over!! Tapet er som regel to-delt, slik at du enkelt kan fjerne det øverste laget, og sitter igjen med en slett vegg som er klar for en ny runde tapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere glatte vegger eller plankevegger nå? Om dere har glatte vegger med lys toscana kunne det vel kanskje blitt fint å beholde dette delvis og så ha en fin nøytral tapet på bare en eller to vegger i stuen for å skape litt kontrast og fornye litt...? Vet jo ikke om det passer inn hos dere da.. jeg synes det fort kan bli litt mye med tapet på alle veggene (dersom det er mønstertapet vel og merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carmelita

Jeg synes miljøfiberstrie (ikke glassfiber) er finest. Mønsteret blir ikke så tydelig som på glassfiberen. Strien finnes med mønster i alle mulige varianter, selv har vi noe med veldig lite mønster, ser ut som om vi ikke har noe på veggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at glassfiberstrie er best :-) Den finnes nå i flere mønster, og jeg fant en type som jeg likte veldig godt da den var ganske pen og diskre slik at den passet inn både i stue, soverom, gang mm.

Glassfiberstrien er også ypperlig for å skjule småfeil på veggene (spikerhull, små ujevnheter o.l.), i tillegg til at den tåler mye mer enn vanlig tapeter og miljøstrier.

Av farge synes jeg personlig at lyse farger er best (som lys toscana, og andre creme-farger), for da kan man heller gjøre rommet fargerikt ved å legge mørkt gulv og kanskje ha litt mørke gjenstander i rommet som gardiner, puter i sofaen, pyntegjenstander o.l. som gir karakter til rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svarene! :)

Det som er der nå, er slik gammel silketapet/strie som er malt over. Den er helt hard, og grusom å få bort!

Vi må bytte ut noen av platene på veggene siden det er gips, så overflaten blir helt glatt.

Når jeg sier strie, mener jeg helt glatt med minst mulig struktur. Og tapet med mønster er ikke så aktuelt. Det må vere noe tidløst i en nøytral farge! :wink:

Er det noen som har tips til en fin farge som passer til møbler i bjørk og hvitt? Lurer litt på noe som går i en grønnfarge, men klarer ikke bestemme meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var jeg som skrev forrige innlegg også. :wink:

For de som har Lady fargekolleksjonskart, så ser jeg litt på sarepta og sanne. Hva syntes dere om de, helt ærlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...