Gå til innhold

Aetat pr. 2004


14062003

Anbefalte innlegg

Hvordan er hjelpen fra aetat nå?

Før ga de jo absolutt ingen oppfølging eller jobbtilbud i det hele tatt. Er de fortsatt like håpløse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok litt an på hvor man bor i landet.

Her i Oslo tror jeg neppe at de har kapasitet til å følge opp like godt som utenfor byen(e).

Firmaet jeg jobbet for før brukte ofte Aetat for å lyse ut ledige stillinger. De er gratis å bruke for arbeidsgiver og sidene er godt besøkt. Og dette er jo en god hjelp for begge parter egentlig.

Nå er det vel helst bemanningsbyråer som tar seg av dette med å følge opp og finne jobber til folk. Aetat er noe ganske annet.

De hjelper til, slik at man får den økonomiske støtten man har krav på, tilbyr praksisplasser og AMO-kurs. Og så har de sidene på nettet, der man kan lete etter ledige jobber og få gode råd.

Synes at de gjør en god jobb, jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært arbeidsledig i mer eller mindre i ett år nå, og jeg har ikke hørt noen ting fra Aetat. Men det er vel sånn som Lea sier at i Oslo, som jeg har erfaring fra så har de vel rett og slett ikke kapasitet til å følge opp. Jeg aner ikke hvor mange bedrifter som kontakter Aetat for å få arbeidskraft. Men på en måte synest jeg det er rart at en bedrift kontakter et vikarbyrå istedet for Aetat. For på Aetat ville det vel vært gratis for en bedrift å fått en medarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje at de som har medlt seg på Aetat har litt dårlig rykte. Ufortjent altså.

Jeg tror at de fleste bedrifter forventer mer "kvalitet" når de får en person fra et vikar/bemanningsbyrå. Vet ikke om min oppfatning stemmer, men de gangene Aetat formidlet kontakt med den gamle jobben min, så var det mye "rusk".

Vi var avhengige av folk som snakket godt norsk og ble kontaktet av folk som ikke snakket annet enn engelsk. Dette er bare et eksempel. Mange av de som Aetat prøvde å få inn var langt fra skikket til jobben.

Jeg tror neppe at et vikarbyrå ville ringt opp et firma for å tilby dem en person som absolutt ikke paset eller hadde nok erfaring i en stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg søkte jobber via aetat fikk jeg ett tilbud: som instruktør i bedøk. Jeg som den gang ikke visste forskjell på kreditt og debet en gang! Jeg hadde vett nok til å si nei (og uten at det fikk konsekvenser for dagpengene), ellers hadde nok bedriften blitt meget skuffet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...