Gå til innhold

Kjørt fra Norge til Krakow?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvilken rute valgte du? Bor på Sørlandet, så da er vel ruten google maps foreslår best? Det er igjennom Danmark og nedover i Tyskland før man krysser grensen til Polen, og kjører til Krakow.

Det er planen neste sommer, og jeg gleder meg! :)

Endret av Marispan72
Skrevet

Nesten. Har kjørt bil fra Oslo til både Wroclaw og Warzawa.

Den ene gangen med ferje til Kiel, så via Hamburg, Berlin og Frankfurt. Andre gangen gjennom Sverige til Ystad, så ferje til Świnoujście, før turen gikk videre via Szczecin og Zielona Góra.

Denne ruten ser helt grei ut: Kristiansand -> Krakow

Skrevet

Takk skal du ha! :)

Hvordan er det å kjøre selv i Polen? Blir du tutet på om du holder fartsgrensen?

Skrevet

Jeg er fra Polen, er der flere ganger i året, og det å kjøre i Polen kan være et HELVETE. De tuter ikke, de presser seg opp i ræva di så tett at du kan se øyefargen på sjåføren bak deg omtrent, så kjører de forbi selv om det kommer en trailer i full fart 100meter forran, jada.

På motorveien går det fint for seg, men se opp for sovende sjåfører, det kan dukke opp. Ligg unna sideveiene, der er fartsgrensa lav, og pga DÅRLIG veistandard må den holdes lav, og gærningfaktoren høy.

Dette er det jeg opplever i Zachodnio Pomorskie området, altså Pommern liksom. Szczecin og rundt der. :)

Men ellers er det flott tur, bare vær obs på gærninger rundt deg :)

Anonym poster: 23e76a3af48fd421e09bf25d9509c3d0

Skrevet

Som AB skriver kan det være litt ville tilstander, så en må være våken.

Særlig forbikjøringene husker jeg som relativt tvilsomme. Noen kjører så nærme bakfra at du ikke ser bilskiltet, og kan godt inne på å kjøre forbi om det kommer bil imot. Det gjelder å bruke veiskulderen der sånn finnes, og hjelpe de forbi.

Jikke for å avskrekke altså, for jeg klarte meg fint., men for å gjøre deg oppmerksom på at traikkulturen er litt råere. Det går nok fint!

Skrevet (endret)

Hehe takk for svar til dere begge. Det skal bli litt av en opplevelse. Skal bruke veiskulderen ofte. :)

Endret av Marispan72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...