Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

PC VS MAC! jeg er grønn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde virusbeskyttelse (Norton var det beste ifølge de jeg kjente på den tiden), brukte de stort sett bare på en pult og jeg skjønner det heller ikke, basert på det jeg vet om data-batterier (skal innrømme at det ikke er så veldig mye). Jeg bytta også batteri, men det hjalp ikke, så personlig tror jeg at problemet lå i maskinen selv på en eller annen måte.

Hvis det stemmer, er det en produksjonsfeil. Da kunne du jo bare bytta den inn, og fått en helt ny maskin, gratis.

Skrevet

En kamerat av meg kjøpte seg en laptop fra Alienware, for en stund tilbake... 16.000 kr kosta den. Vi sammenligna den med andre maskiner, inkludert Apple sine, og det fantes faktisk ikke et eneste produkt fra Apple som hadde tilsvarende eller bedre skjermkort. Til og med de stasjonære maskinene dems, til 23.000 og oppover, hadde ikke like gode skjermkort... :ler:

Er du helt svimmel???

Maskinen kompisen din kjøpte er en reinspikka spillmaskin - derfor et ekstremt skjermkort.

Apple har aldri sagt eller ønsket at Mac skulle være spillmaskiner.

Skrevet

Jeg er totalt grønn når det kommer til PC'er VS MAC'ER.

Hva er forskjellen?

Hvorfor burde man velge mac i stedet for pc, eller omvendt?

Jeg ønsker å bruke pcn min til foto og bilderedigering, og ellers vanlig "suring" og skriving. litt spill også.

jeg ønsker meg en mac tror jeg, men håper noen kan forklare meg litt om forskjellene og om det er noe vits å kjøpe mac.i

såfall hvilken mac burde jeg ha?

Anonym poster: 0d085a25251c4a8e66d407f60ba22ae0

Til ditt bruk holderen pc til 5-6000 kroner lenge.

Vil du ha en lettere, mer elegant maskin med godt batteri og et svært stabilt og flott operativsystem kan du selvsagt øke på 3-4000 og få deg en Mac.

Rent teknisk gjør altså en rimeligere pc jobben.

Selv bruker jeg Mac og hadde valgt det igjen, men det er en annen sak..

Skrevet

Er du helt svimmel???

Maskinen kompisen din kjøpte er en reinspikka spillmaskin - derfor et ekstremt skjermkort.

Var jo bare en sammenligning for å vise overprisingen Apple fører når det gjelder PC, det er vel rett og rimelig at en stasjonær PC til 23,000 skal ha et bedre skjermkort enn en laptop til 16,000.

Hva er det som er så spesielt og ekstraordinært med stasjonære Macer som rettferdigjører en pris på 23,000 når den ikke en gang har bedre skjermkort enn en AW laptop til 16,000? (som forresten også er en "merkevare" hvor Dell tar litt ekstra bare for at merket i seg selv selger).

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to ASUS bærbare som jeg har innstallert Ubuntu på, for meg er det de beste pc'ene som finnes. Henger aldri, ingen dritt, ingen virus, kan brukes til alt, konfigureres slik som jeg vil ha den, batteritid på 5 og 8 timer. Det mest fantastiske er at jeg slipper både apple og microsoft.

PC er mye mer enn microsoft, noe folk ikke ser ut til å forstå.

Anonym poster: a5e953794c619f0b6834e4733edee421

• Liker 1
Skrevet

Hvis det stemmer, er det en produksjonsfeil. Da kunne du jo bare bytta den inn, og fått en helt ny maskin, gratis.

Jeg gjorde jo det (kjøpte 3 selv, de andre 4 var "bytte" der jeg betalte et lite mellomlegg en gang for å få en skikkelig god maskin). Den maskinen jeg hadde først som ble dårlig (slå av/på, treig), men jeg måtte ha. Etterhvert så klikka skjermen, gikk ikke ann å lukke, så jeg måtte sende den på reperasjon, men da "mistet" de den og fant ingen spor etter den. Underlige saker.

TIl slutt så ble jeg bare lei av alt styret, frem og tilbake med kvitteringer, ringing til alle mulige folk, og kjøpte meg Mac.

Skrevet

Jeg tenker det går helt på smak og behag (og økonomi såklart). Selv har jeg en fire år gammel laptop som fungerer som bare det! Jeg har puttet inn litt mer ram på den og alt i alt har den vel kostet meg 4000 kr. Den greier wow og sims (mer kravstor enn det er jeg ikke på spill), og jeg bruker den helt fint til redigering av bilder i gimp!

Men får fnatt av 15" skjerm og har derfor kjøpt både skjerm, tastatur og mus som jeg kan ha på pc'rommet mens jeg enda har muligheten til å bruke den som laptop når jeg vil det :)

Mac har jeg aldri prøvd så der kan jeg ikke uttale meg, nærmeste jeg har kommet er iphonen og den taklet jeg ikke fordi den ble for enkel for meg!

Slik jeg ser det så er det lsik at vil du ha en enkel maskin, der du ikke kan ødelegge noe, ikke ha de store valgmulighetene og har penger så veldiger du en mac.

Vil du ha en litt mer komplisert maskin, muligheter til å gjøre forandringer selv og ikke vil bruke for mye penger så tar du en pc.

Evt er det en vanesak.

Skrevet (endret)

Er du helt svimmel???

Jeg syns Meh allerede har svart ganske greit på denne, men fortsatt, la oss bruke denne logikken, så later vi som at Apple en dag tenkte "hei! Vi lager en spillemaskin a!", og da hadde de selvfølgelig putta inn bedre deler enn sine andre maskiner, og satt prisen 7000 kr lavere enn sine andre produkter?

Tvilsomt du... Om Apple noen gang putter et skikkelig kraftig skjermkort i maskinene, kommer prisen til å øke enda mer, så jeg forstår ikke helt hva du tenkte her... Spillmaskiner er bygd for å være "harde", med kraftige (og derfor dyre) deler.

I tillegg, som jeg tror Meh også nevnte, er Alienware et merke som også tar seg ekstra betalt pga navnet sitt, så det understreker bare saken min enda mer.

Jeg gjorde jo det (kjøpte 3 selv, de andre 4 var "bytte" der jeg betalte et lite mellomlegg en gang for å få en skikkelig god maskin). Den maskinen jeg hadde først som ble dårlig (slå av/på, treig), men jeg måtte ha. Etterhvert så klikka skjermen, gikk ikke ann å lukke, så jeg måtte sende den på reperasjon, men da "mistet" de den og fant ingen spor etter den. Underlige saker.

TIl slutt så ble jeg bare lei av alt styret, frem og tilbake med kvitteringer, ringing til alle mulige folk, og kjøpte meg Mac.

Jeg skjønner ikke noe av det her. Jeg har aldri hatt sånne problemer med mine maskiner, men jeg får jo bare tro på det du skriver, selv om jeg ikke forstår hvordan en maskin kan bli så ødelagt, bare fordi det er installert windows på den... Det må jo være det som er problemet(med tanke på at du ikke har behandla dem dårlig), for Apple bruker samme komponenter som andre PC-produsenter (de kjøper delene sine blant annet fra Samsung).

Endret av Yme
Skrevet

Jeg gadd ikke å lese hele tråden, så jeg kommer sikkert ikke med noe nytt nå. Men jaja.

Jeg brukte PC i alle år inntil jeg kjøpte meg en Macbook Pro i fjor. Og jeg elsker den. Operativsystemet er annerledes, men det er lett å lære seg i løpet av kort tid. Alt flyter bedre, f.eks. små ting som å scrolle på en nettside. Macen ser dessuten mye penere ut, både selve klumpen og det man ser på skjermen. Skjermen er dessuten knakende bra, med veldig gode farger. Det er også praktisk at tastaturet (som er veldig behagelig å bruke) kan lyses opp underifra.

Så hvis man har råd til en Mac og synes at det er greit å bruke så idiotisk mye penger på en maskin (jeg fikk min ekstremt billig) så kjør på. Eneste ulempene er at f.eks. harddisker som er formatert for PC ikke alltid kommuniserer så bra med en Mac inntil man formaterer dem tror jeg, i hvert fall sliter jeg litt med det. Og ikke alle programmer kan brukes på Mac. Windows Live Media (msn) fungerer f.eks. ikke, men det finnes mange alternative programmer som etter litt tilvenning er enda bedre å bruke.

Mappesystemet er også annerledes, og på noen punkter synes jeg at Windows er bedre der. Men Mac sitt system har også sine fordeler. Igjen, bare en vanesak.

Ikke alle spill fungerer så bra på Mac, men jeg spiller World of Warcraft på min Macbook Pro 15" fra 2011 og det går helt knirkefritt :)

• Liker 1
Skrevet

For nettsurfing er det irrelevant hva du kjøper.

For bilderedigering (hobbybasis) er det irrelevant hva du kjøper.

For spilling er en Windows-basert datamaskin det beste.

Med tanke på hva man får for pris, er en Windows-basert datamaskin det beste.

Dessuten finnes det utallige programmer og "triks" på Windows-maskiner. Skulle det dukke opp en feil, kan du nesten banne på at det er noen andre på internett som har opplevd samme feil, og kan dermed gi deg tips videre.

Det er ikke alltid like lett med Apple-maskiner, da kundegruppen til Apple er langt mindre enn til Windows-maskiner.

Windows-maskiner er også mye enklere å reparere, om du skulle kjenne en nerd i nærheten.

For en vanlig person uten noen spesielle krav, vil jeg absolutt anbefale en Windows-basert datamaskin. Apples produkter er hovedsaklig moteprodukter, uten noen relevant plass i dagens marked. Men folk kjøper det fordi det er kult.

Hilsen IT-Konsulenten Slimda. :-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...