Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

PC VS MAC! jeg er grønn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ingen luftehuller under maskina i det hele? Det er jo ett stort pluss ja.

Det er veldig lurt, ja, men man får maskiner fra andre produsenter, som har like gode løsninger, og de er fortsatt billigere enn Mac hehe

Forøvrig blir nok lufta på vanlige pcer sugd inn, fra undersiden, ikke blåst ut (slik er det på de fleste pcer jeg har sett ihvertfall). Når ei "tradisjonell maskin" da står på en dyne, er det ikke rart det blir ull i maskineriet. Som da gir dårligere kjøling > varmere prosessor/grafikk-kort > mer risiko for heng og nød-nedstengning > varmere system totalt sett, og dermed varmere batteri > kortere levetid på batteriet (Li-Ion er veldig utsatt for varmepåvirkning). Hvis man da tenker seg at batteriet i tillegg til ekstravarme, er pakket inn i en varm og god dyne, er det ikke rart levetiden raser nedover. :sjenert:

Ja, lufta suges inn på undersiden, og blåses ut av den vifta som sitter "på baksiden", ofte på venstre side, men har du PCen på dyna, er det lett å dekke til det også, og da dør maskina fort, og som du nevner, blir batteriet fort pensjonert.

Det er vel flere som prøver å få vannkjøling inn i laptoppene sine nå, og det tror jeg kommer til å bli veldig fint!

Skrevet (endret)

hvorfor skal man gidde bruke tid på unødvendige "problemer" da? ser seriøst ikke problemet med å ha en maskin som faktisk bare fungerer, uten unødvendige greier. Vannkjøling? serr, min Mac er stille og kjølig, samt utrolig kjapp. Den er muligens "simpel" i en pc brukers øyne, siden du ikke bare uten videre kan forandre alt av software på et blunk, men det er slik jeg liker det. Jeg liker bra design, jeg liker å kunne ligge på sofaen/sengen uten å ta livet av maskinen. Jeg liker at maskinen faktisk tenker for meg, med et praktisk og brukervennlig operativsystem som aldri har brutt sammen (samme hvor idiotisk jeg har behandlet den)

Som det kommer frem tidligere i tråden her, så er det mulig kvaliteten varierer fra en Macbook til en Macbook pro, men jeg har i alle fall aldri hatt problemer med min pro. Når det gjelder batteritiden, finnes det bærbare pc`r med like mye batteritid? jeg har i alle fall aldri vært borti maskiner(med untak av min Macbook pro) som har 12-13timer batteritid.

Virker som mange av de som er her inne faktisk aldri har prøvd en mac, eller i alle fall ikke brukt den i privat sammenheng, da er det jo ganske meningsløst å argumenter imot. Selv har jeg helt frem til få år siden brukt pc, jeg har bygget flere maskiner selv, og jeg har har en god del bærbare maskiner. Selv om jeg har godt over gjennomsnittet peiling på pc/mac, så vil ikke det automatisk si at jeg gidder bruke tid på å tenke for maskinen min, jeg har rett og slett ikke til til å dille med alt mulig slaks problemer som skulle dukke opp. Som med alt annet jeg kjøper i d daglige liv forventer jeg at det skal fungere, uten at man trenger sette seg alt for mye inn i "dingsen".

Største problemt med pc`r er jo operativsystemene som til tider levet sitt eget liv, noe jeg aldri har hatt problemer med på en mac. Mac er kanskje "kjedelig", men hardware og software lever sammen i skjønn harmoni, akkurat som det skal være.

Kommer selfølgelig til å få krass kritikk på det her, siden det mest sansynelig er min feil at jeg har valgt feil komponenter osv. Har dog fått levert ferdige laptoper der komponenter ikke har fungert sammen, eller rett og slett ikke fungert sammen med operativsystemet. Kan jo selvølgelig ha en stor sammenheng med at mange pc`r blir solgt av komplette idioter som knapt nok kan skru på en brødrister, og ennå mindre anbefale maskiner til mennesker.

Endret av pratsom
Skrevet

12-13 timer? Kan ikke være under veldig hard last. Apple selv oppgir ikke annet enn ca 7.

Her er en mer realistisk test:

http://www.anandtech...splay-review/16

Anonym poster: 924688e5633e8f13c2f81e129eac6f37

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kommer selfølgelig til å få krass kritikk på det her, siden det mest sansynelig er min feil at jeg har valgt feil komponenter osv. Har dog fått levert ferdige laptoper der komponenter ikke har fungert sammen, eller rett og slett ikke fungert sammen med operativsystemet. Kan jo selvølgelig ha en stor sammenheng med at mange pc`r blir solgt av komplette idioter som knapt nok kan skru på en brødrister, og ennå mindre anbefale maskiner til mennesker.

Alle de argumentene du kommer med her, er de samme tingene som gjør at jeg liker mine PC-er som kjører windows, og de problemene du lister opp, har jeg rett og slett aldri opplevd, så jeg forstår ikke hva du har gjort med maskinene dine.

Jeg veit ikke hvordan du får 13 timer ut av batteriet på Macen din. Apple får jo tydeligvis ikke til det selv en gang, da det står "opptil 7 timer" på siden dems, mens hos Acer har de batterier hvor det står "opptil 12 timer" og da kan du kjøpe fler om du vil, så maskina de i praksis kan leve i over et døgn eller mer.

Jeg kan forøvrig neven at Apple gjerne kunne tenke seg å gå over til vannkjøling.

Endret av Yme
Skrevet

Det er vel flere som prøver å få vannkjøling inn i laptoppene sine nå, og det tror jeg kommer til å bli veldig fint!

Jeg kan forøvrig neven at Apple gjerne kunne tenke seg å gå over til vannkjøling.

Vannkjøling på stasjonære forstår jeg poenget med, men på bærbare?

Heatpipes som jeg nevnte tidligere, virker jo i prinsippet som en slags vannkjøling, med unntak av at væsken inni fordampes i ett lukket system (tenk grunnprinsippet for ett kjøleskap). Men hele vitsen er jo å flytte varmen. Det gjelder ordinær luftkjøling/heatpipes/vannkjøling ++. Der varmen "kommer ut", må man uansett få den bort, så da må man enten ha en liten kjøleribbe + vifte, eller en stor kjøleribbe, og ingen vifte. Bruker man vannkjøling, trenger man også en pumpe, mens en heatpipe er helt passiv. Så med vannkjøling kan man ende opp med både en sirkulasjonspumpe og en vifte. Da syns jeg vinningen går litt opp i (vifte)spinningen.

Skrevet

Vannkjøling på stasjonære forstår jeg poenget med, men på bærbare?

Heatpipes som jeg nevnte tidligere, virker jo i prinsippet som en slags vannkjøling, med unntak av at væsken inni fordampes i ett lukket system (tenk grunnprinsippet for ett kjøleskap). Men hele vitsen er jo å flytte varmen. Det gjelder ordinær luftkjøling/heatpipes/vannkjøling ++. Der varmen "kommer ut", må man uansett få den bort, så da må man enten ha en liten kjøleribbe + vifte, eller en stor kjøleribbe, og ingen vifte. Bruker man vannkjøling, trenger man også en pumpe, mens en heatpipe er helt passiv. Så med vannkjøling kan man ende opp med både en sirkulasjonspumpe og en vifte. Da syns jeg vinningen går litt opp i (vifte)spinningen.

Det var et eller annet lurt som hadde skjedd, som gjorde at de ville bruke det i laptopper. Skal se om jeg finner noen linker etter hvert.

Skrevet

Det var et eller annet lurt som hadde skjedd, som gjorde at de ville bruke det i laptopper. Skal se om jeg finner noen linker etter hvert.

:tommel:

Skrevet

:tommel:

Jeg tar det tilbake! Det var Mac Pro, ikke Macbook pro, så da handla det om de stasjonære maskinene dems, og et eller annet fansy de skulle pytte i Mac G5.

Skrevet

Jeg tar det tilbake! Det var Mac Pro, ikke Macbook pro, så da handla det om de stasjonære maskinene dems, og et eller annet fansy de skulle pytte i Mac G5.

Drit i mækk! :Hehe: Vil bare se hvordan de teknisk vil bygge vannkjøling inn i en bærbar!

Skrevet

Drit i mækk! :Hehe: Vil bare se hvordan de teknisk vil bygge vannkjøling inn i en bærbar!

Da kan du ta en titt her. Fænsy greier, sant?

Skrevet

mac-pc-motorcycle-777073.jpg

Kort fortalt. Om du har svært få meninger om hvordan datamaskinen skal fungere- og du foretrekker at den bare fungerer og leveres i et standardoppsett er Mac kjempeflott. Bortsett fra prisen da - men det er et annet poeng.

Apple ønsker å kontrollere hele opplevelsen din. Det blir litt som at du kjøper en bil men får ikke lov å kjøpe andre felger, dekk eller stereoanlegg enn det Apple selv har bestemt at du får lov til. Du må kun kjøpe bensin på en type bensinstasjon og om det dukker opp noe nytt du kunne tenkt deg å installere kan du bare glemme det ;)

En åpen pc kan kræsje mer rett og slett fordi den ikke behandler deg som en barnehageunge. Om du driter deg ut og installerer noe du ikke burde får du lov til det. Det gir samtidig langt større muilgheter og variasjon. Samt at det er billigere.

Ellers blir det et spørsmål om programvare. Det er svært lite som ikke finnes til Windows operativsystemet mens det er mye som ikke finnes til MAC. Om du kun er ute etter web, mail, musikk, lyd, video så er det svært lite du vil mangle. Verst er det om du er glad i spill.

Jeg er så uenig som jeg kan få blitt. Har du noen gang hatt en mac Guybrush? At det bare finnes standardoppsett er bare tull, man kan jazze en mac på samme måte som en PC. Er det software eller hardware du kritiserer ? For noe værre søppel enn windows skal man lete lenge etter!

• Liker 2
Skrevet

Jeg er så uenig som jeg kan få blitt. Har du noen gang hatt en mac Guybrush? At det bare finnes standardoppsett er bare tull, man kan jazze en mac på samme måte som en PC. Er det software eller hardware du kritiserer ? For noe værre søppel enn windows skal man lete lenge etter!

Kan man det? Veit du at du kan sette opp windows så den ser helt lik ut som OSX? Jeg veit ikke om man kan gjøre lignende med OSX, for det har jeg aldri prøvd.

Skrevet

Hvilke maskin som passer best til deg kommer an på hva du ønsker å bruke den til. Jeg har hatt både pc og mac, og til mitt bruk er det ingen tvil. I love my Macbook Air.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Da kan du ta en titt her. Fænsy greier, sant?

Sweet!

Men jeg lurer på hvordan de driver systemet, og om det har passiv kjøling > ut? (Her var det vifte, men det må man nesten ha)

Leste noe om at det var en stor fordel at systemet kjølte både gpu og prosessor, men det har jeg sett heatpipes designet for å gjøre, så..

Endret av Lutetium 71
Skrevet

12-13 timer? Kan ikke være under veldig hard last. Apple selv oppgir ikke annet enn ca 7.

Her er en mer realistisk test:

http://www.anandtech...splay-review/16

Anonym poster: 924688e5633e8f13c2f81e129eac6f37

Med kun nettleser og et eventuelt skriveprogram har jeg faktisk rundt 12 timer ja, dog ikke med lysstyrken på full guffe...

Annonse
Skrevet

Så søt du er ;) savner amigaOS jeg.....those were the days.

Skrevet

Så søt du er ;) savner amigaOS jeg.....those were the days.

hersketeknikk ;P og amigaOS er sagnomsust, men det var før jeg var aktiv på data.. for lita til sånt :smilorange:

Skrevet

hersketeknikk ;P og amigaOS er sagnomsust, men det var før jeg var aktiv på data.. for lita til sånt :smilorange:

Ikke når det et sant vel ;) du kunne fått vært maskot den gang :P

Men tviler du kan bygge deg en mac idag med masse egne deler og bling bling ;)

Skrevet

Ikke når det et sant vel ;) du kunne fått vært maskot den gang :P

Men tviler du kan bygge deg en mac idag med masse egne deler og bling bling ;)

duuuu !! shhhh hemmelig, remember ? ;p

Skrevet

Jeg behandla den på samme måte som jeg behandler alle dyre ting som jeg helst ikke vil miste, og det var i utgangspunktet en maskin til 12 eller 16 tusen, men den var kjøpt inn av jobben, så jeg betalte den ikke selv.

Den blei bare brukt i jobbsammenheng også, så den blei utsatt for mye mindre enn det mine andre PC-er har opplevd. Jeg lasta ikke ned noe som ikke var relevant i arbeidet, og jeg aner ikke hva som gjorde at den blei infisert av malware, da jeg ikke hadde installert noe annet enn det arbeidsgiver putta på den før jeg fikk den.

Jeg har aldri betalt mer enn 6000 kr for en PC, med unntak av stasjonære maskiner jeg har bygd selv), og de eneste maskinene jeg har vært missfornøyde med var Mac, og en fra HP.

Du da? Hvordan behandla du dine maskiner? Jeg forstår ikke hvordan du har greid å senke battertiden på dem, når li-ion batterier ikke mister levetid av noe annet enn alder, med mindre du missbruker dem skikkelig, ved å feks la dem ligge uladet over tid, eller utsetter dem for høy varme ved å feks ha maskina på senga eller fanget (noen maskiner har bedre kjølesystem, som gjør at de tåler sånt bedre), men heldigvis er det bare å kjøpe et nytt batteri når levetiden dems er ute... Dette får du ikke gjort på en mac, selv om de også bruker li-ion i sine maskiner.

Den typen batterier har en levetid på 3-5 år (fra produksjonsdato), før de burde byttes.

Jeg hadde virusbeskyttelse (Norton var det beste ifølge de jeg kjente på den tiden), brukte de stort sett bare på en pult og jeg skjønner det heller ikke, basert på det jeg vet om data-batterier (skal innrømme at det ikke er så veldig mye). Jeg bytta også batteri, men det hjalp ikke, så personlig tror jeg at problemet lå i maskinen selv på en eller annen måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...