Lutetium 71 Skrevet 25. august 2012 #21 Skrevet 25. august 2012 om din personlige smak er å ha en bråkete, stygg, lite brukervennlig, men kjapp maskin, er jo det helt opp til deg selv velger jeg en stille, utrolig lekker, meget brukervennlig, og kjapp maskin, det koster bare litt mer Det er selvsagt bare mækker som er lekre, uansett prisklasse... 2
super-s Skrevet 25. august 2012 #22 Skrevet 25. august 2012 Jeg liker ikke Mac. Det er ikke fordi jeg ikke er vant med det, for jeg har vokst opp med Mac, jeg bare liker ikke Appleprodukter generelt. Synes pc er mye enklere. Og så er det litt for at det er kult å ha mac, og jeg vil ikke være kul. iPaden min gav jeg bort til lillesøss. 2
pratsom Skrevet 25. august 2012 #23 Skrevet 25. august 2012 Mange av de punktene er jo bare relevante om du sammenligner macen din med en dårlig pc. Det er lite hjelpsomt med den typen sammenligning, for en som ikke har greie på maskiner. Det her er jo heller ikke så veldig hjelpsom info. Du nevner ikke noe om hvilke produsenter de forige maskinene dine var fra, hvilken prisklasse de lå i osv. Kjøper du en Mac til 8000 etter å ha hatt en gammal PC som du betalte 4000 kr for i noen år, er det en selvfølge at Macen er bedre. Det samme gjelder forsåvidt om du har hatt en PC til samme prisen Macen... Den er 4 år nyere, så den er selvfølgelig bedre. Det er også sånn at noen produsenter lager dårliger PCer. Apple er en PC-produsent som ikke lager dårlige maskiner, men de tar seg veldig godt betalt. Faktisk har de tre fjerdedeler fortjeneste på hver maskin de selger. Sånne ting som dette må man tenke litt igjennom, før man bare mener et eller annet om at mac er bedre enn HP, eller Siemens er bedre enn Acer osv... En mening er totalt ubrukelig, om man ikke veit hva man snakker om. vi snakker jo om kvalitet fremfor kvantitet, det er jo det som er greien her....ja, man kan få en jævlig mye kjappere pc til samme prisen, men så må man jo tenke på all dritten som følger med i kjølvannet. litt som FRP når jeg tenker meg om, men det er en annen diskusjon 2
Yme Skrevet 25. august 2012 #24 Skrevet 25. august 2012 om din personlige smak er å ha en bråkete, stygg, lite brukervennlig, men kjapp maskin, er jo det helt opp til deg selv velger jeg en stille, utrolig lekker, meget brukervennlig, og kjapp maskin, det koster bare litt mer Du lurer deg selv, om det er de tingene der du tenker på for å rettferdiggjøre at du betaler mer penger for en maskin som ikke er bedre, min gode mann. Det finnes nok av maskiner som fyller alle de kriteriene, for en billigere penge.
Yme Skrevet 25. august 2012 #25 Skrevet 25. august 2012 vi snakker jo om kvalitet fremfor kvantitet, det er jo det som er greien her... så fordi hu måtte gjennom 4 forskjellige maskiner, før hu greide å finne en som fungerte, er det fordi Apple er den beste PC-produsenten? Det er nok ikke et reelt poeng. Problemet er nok heller at hu ikke undersøker før hu kjøper, og dermed gikk på en smell diverse ganger, før hu til slutt kjøpte fra en produsent som ikke lager ræl.
pratsom Skrevet 25. august 2012 #26 Skrevet 25. august 2012 Det er selvsagt bare mækker som er lekre, uansett prisklasse... jepp finnes klart mange fine og greie pc`r, men ingen som kan måle seg når d gjelder byggekvalitet osv, det er jo min personlige mening, alle har forskjellig smak Du lurer deg selv, om det er de tingene der du tenker på for å rettferdiggjøre at du betaler mer penger for en maskin som ikke er bedre, min gode mann. Det finnes nok av maskiner som fyller alle de kriteriene, for en billigere penge. Tenkte på akkurat samme måten, helt til jeg fikk mac selv, så skjønner at det er litt vanskelig å skjønne. Men ja, jeg velger kvaitet fremfor kvantitet, og min personlige erfaring tilsier at mac generelt over har mye høyere kvalitet. 2
pratsom Skrevet 25. august 2012 #27 Skrevet 25. august 2012 så fordi hu måtte gjennom 4 forskjellige maskiner, før hu greide å finne en som fungerte, er det fordi Apple er den beste PC-produsenten? Det er nok ikke et reelt poeng. Problemet er nok heller at hu ikke undersøker før hu kjøper, og dermed gikk på en smell diverse ganger, før hu til slutt kjøpte fra en produsent som ikke lager ræl. nettopp, hvorfor bevege seg igjennom et minefelt av ræl isteden for å gå rett etter det beste? tror nok aldri vi kommer til å bli enige, så er vel like greit å bli enige om å være uenige tenkte på akkurat samme måten selv før jeg kjøpte mac, så jeg skal ikke dømme noen Har du eid en mac selv Yme?
Yme Skrevet 25. august 2012 #28 Skrevet 25. august 2012 jepp finnes klart mange fine og greie pc`r, men ingen som kan måle seg når d gjelder byggekvalitet osv, det er jo min personlige mening, alle har forskjellig smak Det finnes mange som har like bra, og bedre byggekvalitet. Det er ikke en smakssak, men objektiv fakta. Tenkte på akkurat samme måten, helt til jeg fikk mac selv, så skjønner at det er litt vanskelig å skjønne. Men ja, jeg velger kvaitet fremfor kvantitet, og min personlige erfaring tilsier at mac generelt over har mye høyere kvalitet. Jeg hadde en mac i jobbsammenheng, og selv om det var en bra maskin, kan jeg ikke si noe positivt om byggekvaliteten. Den hvite plasten gulna over tid, lyset fra skjerm lyste gjennom plasten på baksiden, den knirka når jeg åpna og lukka den, og magneten som holdt på plass strømkontakten, slutta å være magnet etter en stund. Hvordan er det bra byggekvalitet? nettopp, hvorfor bevege seg igjennom et minefelt av ræl isteden for å gå rett etter det beste? tror nok aldri vi kommer til å bli enige, så er vel like greit å bli enige om å være uenige tenkte på akkurat samme måten selv før jeg kjøpte mac, så jeg skal ikke dømme noen Har du eid en mac selv Yme? Ja, jeg hadde en mac, men jeg betalte den ikke selv. Den fungerte utmerket, men det har alle PCene mine gjort, fordi jeg kjøper fra produsenter som lager gode produkter. Macen var på ingen måter dårlig, men av alle maskinene mine, er det den som fikk mest skavanker over tid. Jeg greide til og med å pådra den et "virus" en gang, å det var et skikkelig helvete å fikse det, (spesielt med tanke på at gutta på eplehuset bare hadde 1 ting å si om det, og det var "nei, det går ikke an") i motsetning til på de andre PCene, hvor man bare trykker på en knapp. Hva man liker, er selvfølgelig en smakssak, men det er objektiv fakta at en mac koster mer enn tilsvarende produkter fra andre produsenter. Man må vite hvem man kjøper av. Apple er en produsent som lager produkter man kan regne med at holder en stund, men det gjelder mange andre produsenter også, og de selger for en billigere penge. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #29 Skrevet 26. august 2012 At ikke enda flere har gåt over til Mac mener jeg i all hovedsak skyldes ren uvitenhet. Uvitenhet for de færreste har prøvd, og ganske hardt skyts fra ihugga windowsbrukere. For den jevne bruker er jeg sikker på at de aller fleste vil oppleve en overgang til Mac som å komme til ny verden, i positiv forstand. Enkle ting som at når du trykker på avknappen, er den av på 3 sek. Tenk å lage et system som må bruke tid på å skru seg selv av (les: Windows)? Det finnes sikkert gode tekniske forklaringer, men for meg som forbruker er det totalt irrelevant. Jeg opplever ikke prisen for Mac veldig høy når man tar i betrakting den brukeropplevelsen jeg får. Mulig jeg kan få est datakraft for mengene ved å velge anderledes, men jeg trenger ikke mer datakaft enn nødvendig. Hvorfor er iPad og iPod blitt slike sukseer? Det er jo ikke kun pga av markedsføring! iPad var riktignok tidlig i markedet, men andre mp3 spillere ar på markeded før iPod, like ve gjorde de nærmest rent bord. Mac er like bra i forhold til "pc" som iPod/iPad er i forhold til sine konkurrenter. Nå kommer det selvsagt til å komme kraftig skyts mot et jeg har sagt, men jeg anbefaler virkelig alle som ønsker, å skaffe seg Mac. Selvsagt finnes det noen med behov for "pc"også. Anonym poster: c8dde2974d7161e2605c256c410bd0bd 3
Yme Skrevet 26. august 2012 #30 Skrevet 26. august 2012 (endret) At ikke enda flere har gåt over til Mac mener jeg i all hovedsak skyldes ren uvitenhet. Uvitenhet for de færreste har prøvd, og ganske hardt skyts fra ihugga windowsbrukere. Jeg har prøvd Mac, og brukt det over lengre tid, i likhet med veldig mange andre. Macen funka bra, men jeg har ikke tenkt til å betale 8000 kr for en maskin, når jeg kan få like mye ytelse for mye mindre penger... For ikke å snakke om at jeg kan gjøre flere ting på en maskin som ikke kjører OSX. For den jevne bruker er jeg sikker på at de aller fleste vil oppleve en overgang til Mac som å komme til ny verden, i positiv forstand. Apple lager gode maskiner, så det er mange som vil være fornøyd med dem. Enkle ting som at når du trykker på avknappen, er den av på 3 sek. Tenk å lage et system som må bruke tid på å skru seg selv av (les: Windows)? Det finnes sikkert gode tekniske forklaringer, men for meg som forbruker er det totalt irrelevant. Den her stusser jeg litt over... Jeg har aldri hatt en maskin, som har trengt mer enn noen få sekunder på å skru seg av Jeg opplever ikke prisen for Mac veldig høy når man tar i betrakting den brukeropplevelsen jeg får. Mulig jeg kan få est datakraft for mengene ved å velge anderledes, men jeg trenger ikke mer datakaft enn nødvendig. Selvfølgelig trenger du ikke mer datakraft enn nødvendig... Poenget er jo at du får den samme datakraften for mindre penger. Hvorfor er iPad og iPod blitt slike sukseer? Det er jo ikke kun pga av markedsføring! iPad var riktignok tidlig i markedet, men andre mp3 spillere ar på markeded før iPod, like ve gjorde de nærmest rent bord. Mac er like bra i forhold til "pc" som iPod/iPad er i forhold til sine konkurrenter. Når det kommer til iPod, er det markedsføringa som gjør at den er en suksess. Vi plukka fra hverandre en sånn en, på skolen, og så på delene inni, og det var ikke mye å skryte av. Det var rett og slett budsjettdeler de hadde brukt (dette gjør at apple har tre fjerdedeler fortjeneste på alt de selger, og det er ganske drøyt), og jeg har en gammel mobiltelefon (som kosta 1000 kr ny) som har bedre lyd enn de nye iPodene til 3000... Det betyr at de som kjøper dem, ikke bryr seg om kvaliteten, men rett og slett bare det at det er en iPod. Når det kommer til nettbrett, syns jeg iPad er bedre enn konkurrentene. Nå kommer det selvsagt til å komme kraftig skyts mot et jeg har sagt, men jeg anbefaler virkelig alle som ønsker, å skaffe seg Mac. Selvsagt finnes det noen med behov for "pc"også. Anonym poster: c8dde2974d7161e2605c256c410bd0bd Jeg tror ikke det er noen her som prøver å skyte ned det andre mener... Det handler om å hjelpe hu som lagde tråden, så at hu kan gjøre et opplyst valg om hva hu velger, og det syns jeg mange her gjør, men det er alt for mye "du burde velge mac fordi jeg liker å bruke det" fra den siden som "støtter" mac. Når man sier at folk kan få samme kraft for mindre penger, får man svar som "men jeg liker brukeropplevelsen på mac, så derfor er prisen grei", uten at det virker som disse menneskene veit noe om hvordan produsentene priser produktene sine. Jeg sier det igjen... Om man har en mening som ikke er basert på noe annet enn synsing, er det en verdiløs og ikke hjelpsom mening. Den hjelper ingen, fordi den ikke er basert på kunnskap rundt temaet, men heller følelser enkeltindivider har pga ukontrollerte omstendigheter rundt tidligere opplevelser. Men, ja. Apple lager gode maskiner. Jeg tror mange vil være fullstendig fornøyd om de kjøper en Mac, men jeg syns det er greit å opplyse om at man kan få like gode, og til og med bedre maskiner, for lavere pris. Endret 26. august 2012 av Yme 4
Scherbatsky Skrevet 26. august 2012 #31 Skrevet 26. august 2012 (endret) Det her er jo heller ikke så veldig hjelpsom info. Du nevner ikke noe om hvilke produsenter de forige maskinene dine var fra, hvilken prisklasse de lå i osv. Kjøper du en Mac til 8000 etter å ha hatt en gammal PC som du betalte 4000 kr for i noen år, er det en selvfølge at Macen er bedre. Det samme gjelder forsåvidt om du har hatt en PC til samme prisen Macen... Den er 4 år nyere, så den er selvfølgelig bedre. Det er også sånn at noen produsenter lager dårliger PCer. Apple er en PC-produsent som ikke lager dårlige maskiner, men de tar seg veldig godt betalt. Faktisk har de tre fjerdedeler fortjeneste på hver maskin de selger. Sånne ting som dette må man tenke litt igjennom, før man bare mener et eller annet om at mac er bedre enn HP, eller Siemens er bedre enn Acer osv... En mening er totalt ubrukelig, om man ikke veit hva man snakker om. PCene var nye, lå på 5000-7000 (som er ganske dyrt for en PC på den tiden), flere forskjellige merker (HP, Packard Bell, Asus i hvertfall). Jeg kjøpte noen av de (de andre erstattet de som var ødelagte). De var PCer som var anbefalt, både i undersøkelser på nettet og av de som jobbet der). De ble aldri kjøpt på impuls, så jeg fikk vite hvilke som var aktuelle, gikk hjem og sjekket selv (på samme måte som de fleste gjør når det gjelder dyre ting, håper jeg) før jeg så kjøpte. Jeg så aldri på Mac fordi det ble sagt av enkelte nettopp det at man betaler for mye og får det samme. Jeg hadde aldri prøvd, så det virket ikke som om 8000 kroner mer var verdt en liten datamaskin (oh, how wrong I was). Til slutt ble jeg lei, venner hadde kjøpt Mac og var storfornøyde med det, jeg hadde spart opp nok penger til å kunne kjøpe, og forelsket meg med det samme jeg prøvde den. Å ikke vente 20 minutter på at PCen slår seg på, bruke en hel dag på å overføre til den eksterne harddisken fordi speeden var så inni hampen nedsatt? Å ikke måtte skru av og på PCen fjorten ganger i løpet av en dag? Helt fantastisk. I tillegg passet den MEG (og er ikke det det viktigste?). Jeg har enda ikke funnet et program som JEG trenger som jeg ikke har funnet en Mac versjon av som er like god eller bedre. Jeg hadde en PC i 2 år, men den ble dårlig (treg, slo seg bare av underveis, måtte slå av og på hele tiden, batteri varte i 1 time) etter under et halvt, men jeg hadde ikke noe valg, måtte beholde den (prøvde å få fikset den, men det gikk ikke) fordi jeg ikke hadde penger til en ny en. Og fordi de ikke "fant" feil så fikk jeg ikke noe på garanti. Min mening om Mac vs PC er basert på meg som en vanlig (ikke spill, hverdagslig bruk), litt over gjennomsnittet (grunnet sykdom ble mye tid tilbragt foran skjermen) bruker. Jeg hadde 7 eller 8 som sagt (1 stasjonær som nesten ikke ble brukt og som jeg egentlig ikke teller med), av forskjellige merker, så jeg føler at jeg kan gi en liten, generell, uprofesjonell mening om det. Jeg har aldri sagt jeg er en "datakjenner", men så spurte ikke posteren om det heller. Jeg har derimot erfaring, og all min erfaring sier meg at Mac er bedre for en bruker som meg (som det høres ut som om posteren også er, jeg bruker også mye bilderedigering, ellers bare generell bruk). Det er ikke derimot sagt at en som spiller 18 av 24 timer i døgnet vil mene det samme. Jeg brukte årevis, en haug med "akkurat klart å spare nok" penger, energi, frustrasjon og TID på PCer som skuffet og ikke ville fungere. Så MIN mening er at Mac er bedre. Min mening er min mening, din mening er din. Yme, passet du på Mac-en som du ville gjort en PC? Fordi at de er ekstremt vanskelig å få virus er ikke dermed sagt at du ikke skal beskytte den godt. Den koster, så da må man også passe på. MacBook er ikke like bra som MacBookPro sånn "skavank-messig", det skal jeg være enig i. Endret 26. august 2012 av Scherbatsky 1
Yme Skrevet 27. august 2012 #32 Skrevet 27. august 2012 Yme, passet du på Mac-en som du ville gjort en PC? Fordi at de er ekstremt vanskelig å få virus er ikke dermed sagt at du ikke skal beskytte den godt. Den koster, så da må man også passe på. MacBook er ikke like bra som MacBookPro sånn "skavank-messig", det skal jeg være enig i. Jeg behandla den på samme måte som jeg behandler alle dyre ting som jeg helst ikke vil miste, og det var i utgangspunktet en maskin til 12 eller 16 tusen, men den var kjøpt inn av jobben, så jeg betalte den ikke selv. Den blei bare brukt i jobbsammenheng også, så den blei utsatt for mye mindre enn det mine andre PC-er har opplevd. Jeg lasta ikke ned noe som ikke var relevant i arbeidet, og jeg aner ikke hva som gjorde at den blei infisert av malware, da jeg ikke hadde installert noe annet enn det arbeidsgiver putta på den før jeg fikk den. Jeg har aldri betalt mer enn 6000 kr for en PC, med unntak av stasjonære maskiner jeg har bygd selv), og de eneste maskinene jeg har vært missfornøyde med var Mac, og en fra HP. Du da? Hvordan behandla du dine maskiner? Jeg forstår ikke hvordan du har greid å senke battertiden på dem, når li-ion batterier ikke mister levetid av noe annet enn alder, med mindre du missbruker dem skikkelig, ved å feks la dem ligge uladet over tid, eller utsetter dem for høy varme ved å feks ha maskina på senga eller fanget (noen maskiner har bedre kjølesystem, som gjør at de tåler sånt bedre), men heldigvis er det bare å kjøpe et nytt batteri når levetiden dems er ute... Dette får du ikke gjort på en mac, selv om de også bruker li-ion i sine maskiner. Den typen batterier har en levetid på 3-5 år (fra produksjonsdato), før de burde byttes.
Lutetium 71 Skrevet 27. august 2012 #33 Skrevet 27. august 2012 Jeg hadde en PC i 2 år, men den ble dårlig (treg, slo seg bare av underveis, måtte slå av og på hele tiden, batteri varte i 1 time) etter under et halvt, men jeg hadde ikke noe valg, måtte beholde den (prøvde å få fikset den, men det gikk ikke) fordi jeg ikke hadde penger til en ny en. Og fordi de ikke "fant" feil så fikk jeg ikke noe på garanti. Høres ut som varmeproblemer. Noe som går ut over levetiden til batteriet, fører til at den henger seg, den slår seg av osv. Gikk vifta på full rulle mye av tiden? 2
Yme Skrevet 27. august 2012 #34 Skrevet 27. august 2012 Høres ut som varmeproblemer. Noe som går ut over levetiden til batteriet, fører til at den henger seg, den slår seg av osv. Gikk vifta på full rulle mye av tiden? Det virker veldig sånn ja. Apple er en av de produsentene som har en veldig grei løsning på oppvarming, så det er ikke noe overraskelse, med det som blir beskrevet, at hu har hatt problemer med tidligere maskiner, men ikke Macen... Det er flere produsenter som har gode løsninger på dette, og det skal ikke være et problem om man tar godt vare på maskinen sin.
Guybrush Skrevet 27. august 2012 #35 Skrevet 27. august 2012 Kort fortalt. Om du har svært få meninger om hvordan datamaskinen skal fungere- og du foretrekker at den bare fungerer og leveres i et standardoppsett er Mac kjempeflott. Bortsett fra prisen da - men det er et annet poeng. Apple ønsker å kontrollere hele opplevelsen din. Det blir litt som at du kjøper en bil men får ikke lov å kjøpe andre felger, dekk eller stereoanlegg enn det Apple selv har bestemt at du får lov til. Du må kun kjøpe bensin på en type bensinstasjon og om det dukker opp noe nytt du kunne tenkt deg å installere kan du bare glemme det En åpen pc kan kræsje mer rett og slett fordi den ikke behandler deg som en barnehageunge. Om du driter deg ut og installerer noe du ikke burde får du lov til det. Det gir samtidig langt større muilgheter og variasjon. Samt at det er billigere. Ellers blir det et spørsmål om programvare. Det er svært lite som ikke finnes til Windows operativsystemet mens det er mye som ikke finnes til MAC. Om du kun er ute etter web, mail, musikk, lyd, video så er det svært lite du vil mangle. Verst er det om du er glad i spill.
Lutetium 71 Skrevet 27. august 2012 #36 Skrevet 27. august 2012 Det virker veldig sånn ja. Apple er en av de produsentene som har en veldig grei løsning på oppvarming, så det er ikke noe overraskelse, med det som blir beskrevet, at hu har hatt problemer med tidligere maskiner, men ikke Macen... Det er flere produsenter som har gode løsninger på dette, og det skal ikke være et problem om man tar godt vare på maskinen sin. Tilogmed mac må vel ha en form for vifte? Det finnes andre løsninger som heatpipes, som kan kjøres helt passivt, om lufttilgangen er god nok, og behovet ikke er stort (kald prosessor), men på en bærbar må en vel ha noen form for aktiv kjøling i tillegg?
Yme Skrevet 27. august 2012 #37 Skrevet 27. august 2012 (endret) Tilogmed mac må vel ha en form for vifte? Det finnes andre løsninger som heatpipes, som kan kjøres helt passivt, om lufttilgangen er god nok, og behovet ikke er stort (kald prosessor), men på en bærbar må en vel ha noen form for aktiv kjøling i tillegg? De har det, men den varma lufta blir ikke blåst ut på undersiden av maskina, så hvis du setter den på fanget, dekker du ikke til luftehullene (det er jo ofte det som skaper varmeproblemer, fordi folk ikke forstår at man ikke må sette maskina si på myke overflater) Utifra det jeg har sett, har luftehullene vært i den lille glippa mellom skjermen og selve maskina, om du skjønner hva jeg mener. Utsnitt jeg fant på Apple sine forum: "There are fans insides. I think you are noticing that there aren't any traditional vent holes on the unibody design. As Nick has mentioned try doing something demanding and you will hear the fans. Apple seems to like a quiet computer so the fans only come on when absolutely necessary. Sometimes this means the laptop can get a little too warm to the touch but it's perfectly safe for the computer." Så ja, det er vifter i dem, men luftehullene er ikke plassert på en måte som gjør at de relativt lett kan dekkes til av mennesker som liker at luftehølene er like tette som hodet dems Her kan vi se innsiden av en Mac Endret 27. august 2012 av Yme
Gjest EryMax Skrevet 27. august 2012 #38 Skrevet 27. august 2012 Jeg har nå en Acer til rundt 5000, det er en grei maskin å spille CoD på. Jeg har hatt litt problemer med min PC på det året jeg har hatt den, å de samme problemene kom ikke på den forrige maskinen min før den var noen år gammel. Jeg hadde en Dell XPS M1530, å Dell sin XPS serie er spesielt laget til multimediebruk som film og fotoredigering.
Lutetium 71 Skrevet 27. august 2012 #39 Skrevet 27. august 2012 De har det, men den varma lufta blir ikke blåst ut på undersiden av maskina, så hvis du setter den på fanget, dekker du ikke til luftehullene (det er jo ofte det som skaper varmeproblemer, fordi folk ikke forstår at man ikke må sette maskina si på myke overflater) Utifra det jeg har sett, har luftehullene vært i den lille glippa mellom skjermen og selve maskina, om du skjønner hva jeg mener. Utsnitt jeg fant på Apple sine forum: "There are fans insides. I think you are noticing that there aren't any traditional vent holes on the unibody design. As Nick has mentioned try doing something demanding and you will hear the fans. Apple seems to like a quiet computer so the fans only come on when absolutely necessary. Sometimes this means the laptop can get a little too warm to the touch but it's perfectly safe for the computer." Så ja, det er vifter i dem, men luftehullene er ikke plassert på en måte som gjør at de relativt lett kan dekkes til av mennesker som liker at luftehølene er like tette som hodet dems Det er ingen luftehuller under maskina i det hele? Det er jo ett stort pluss ja. Forøvrig blir nok lufta på vanlige pcer sugd inn, fra undersiden, ikke blåst ut (slik er det på de fleste pcer jeg har sett ihvertfall). Når ei "tradisjonell maskin" da står på en dyne, er det ikke rart det blir ull i maskineriet. Som da gir dårligere kjøling > varmere prosessor/grafikk-kort > mer risiko for heng og nød-nedstengning > varmere system totalt sett, og dermed varmere batteri > kortere levetid på batteriet (Li-Ion er veldig utsatt for varmepåvirkning). Hvis man da tenker seg at batteriet i tillegg til ekstravarme, er pakket inn i en varm og god dyne, er det ikke rart levetiden raser nedover.
Tinker8ell Skrevet 27. august 2012 #40 Skrevet 27. august 2012 elsker disse mac vs "pc"-diskusjonene! Alltid like underholdende å lese TS - du bør kanskje bestemme deg for hvor mye peng du vil bruke, før du velger hvilke maskin du skal ha? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå