AnonymBruker Skrevet 24. august 2012 #1 Skrevet 24. august 2012 Jeg er totalt grønn når det kommer til PC'er VS MAC'ER. Hva er forskjellen? Hvorfor burde man velge mac i stedet for pc, eller omvendt? Jeg ønsker å bruke pcn min til foto og bilderedigering, og ellers vanlig "suring" og skriving. litt spill også. jeg ønsker meg en mac tror jeg, men håper noen kan forklare meg litt om forskjellene og om det er noe vits å kjøpe mac.i såfall hvilken mac burde jeg ha? Anonym poster: 0d085a25251c4a8e66d407f60ba22ae0
Betty2 Skrevet 24. august 2012 #2 Skrevet 24. august 2012 Pc og mac er mye smak og behag, folk i denne verden vi aldrig bli enig. Du vil sikker få mangen flere innlegg under dette, evt kan du søke på mac og pc som bruker ord, det vil nok komme opp en god del treff da. Når det gjelder bilderedigering, så har Apple mange bra produkter, og de har jo spesialisert seg på media, men pc har også mye bra å by på. (jeg har mac, så kjenner ikke så mye til hva redigerings programmene til pc er) Hva er det du spiller, mac er ikke den beste maskinen å spille på. hvis du snakker enkle facebook spill eller noe lignende så går mac greit, men hvis du spiller mer avanserte spill som krever mye minne, og der mye skjer på en gang, da er nok pc rette valget for deg. Surfing på nette fungere pc og mac like bra, men der har jeg erfaring med at, hvis du ikker er kjempe datakyndig, så kan mac være en fordel. Mac er ganske enkel, krever ikke så mye vedlikehold, og hvis mann kjører de oppdateringene som skal, så holder den seg bra i årevis. Pc har jeg bare dårlig erfaringer med, og jeg ser venninner som ikke er så datakyndig, stadig vekk får virus på maskinen uansett, typen min har greid å holde maskinen virus fri, men han er stadig vekk inne å tar vedlikehold og gjør div tiltak for å holde den ren. Mac er dyrer enn pc, og du kan få en kraftig og god pc til samme prisen som den billigste mac. Hvis det er mac du vil ha, så ville jeg anbefalle deg en macbook air (hvis spillene dine ikke krever for mye) den er ikke stor, men har alikevel mye å by på. den har ikke pcrom intigrert, så det må du kjøpe utenom, evt kjøpe programmene igjennom itunes, og apper (noe som er fremtiden)
Magnifique Skrevet 24. august 2012 #3 Skrevet 24. august 2012 Hei. Personlig synes jeg MAC er overpriset og veldig mainstream. Selvsagt får du mye for pengene, men jeg mener selv ikke at en pc er verdt så mye som 10 000 kr - Da kan du få andre, gode pc-er til en mye lavere pris. Det finnes sikkert gode redigeringsprogrammer til både vanlig pc og MAC. Prøv deg litt frem, og spør betjeningen i butikken.
Gjest avocadoen Skrevet 24. august 2012 #4 Skrevet 24. august 2012 Jeg skulle kjøpe meg ny pc nå, og jeg endte opp med samsung notebook i stedet for en macbook air fordi jeg fant ut at jeg likte den mye bedre når jeg prøvde den i butikken. Dessuten må jeg kjøpe skriveprogram på macen, mens jeg får gratis på notebooken siden det er wondows 7, så det er ganske viktig for meg. Men det er smak og behag som sagt over tror jeg ja.
Yme Skrevet 24. august 2012 #5 Skrevet 24. august 2012 jeg ønsker meg en mac tror jeg, men håper noen kan forklare meg litt om forskjellene og om det er noe vits å kjøpe mac. Anonym poster: 0d085a25251c4a8e66d407f60ba22ae0 En mac er en pc... Eneste forskjellen er prisen, og at de har forskjellige operativsystemer. Hvis du bil drive med bilder og sånne ting, funker mac helt greit, men du betaler mer for maskina, og du kan stort sett få like eller tilsvarende programmer til en annen, billigere pc. 2
Klatt Skrevet 24. august 2012 #6 Skrevet 24. august 2012 Jeg vil påstå at om man kjøper en Mac gjør man det hovedsaklig for design og bare det "å ha en Mac". For en tid tilbake kom det ut en Macbook Pro modell som kostet 17999,- på Elkjøp ved release. Rett etterpå slapp Samsung en PC som hadde helt identisk innmat, samme skjermkort, samme antall GB ram, identisk prosessor, skjermstørrelse, etc, etc, som kostet 9999,- Forskjellen på de to maskinene var utseende og Mac OS/Windows. Bestem selv. 3
Yme Skrevet 24. august 2012 #7 Skrevet 24. august 2012 Jeg vil påstå at om man kjøper en Mac gjør man det hovedsaklig for design og bare det "å ha en Mac". For en tid tilbake kom det ut en Macbook Pro modell som kostet 17999,- på Elkjøp ved release. Rett etterpå slapp Samsung en PC som hadde helt identisk innmat, samme skjermkort, samme antall GB ram, identisk prosessor, skjermstørrelse, etc, etc, som kostet 9999,- Forskjellen på de to maskinene var utseende og Mac OS/Windows. Bestem selv. En kamerat av meg kjøpte seg en laptop fra Alienware, for en stund tilbake... 16.000 kr kosta den. Vi sammenligna den med andre maskiner, inkludert Apple sine, og det fantes faktisk ikke et eneste produkt fra Apple som hadde tilsvarende eller bedre skjermkort. Til og med de stasjonære maskinene dems, til 23.000 og oppover, hadde ikke like gode skjermkort...
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #9 Skrevet 25. august 2012 Mækk = Bang & Olufsen Færig. Bang&Olufsen høytalere har da flere andre maskiner også.. Synes desuten at min asus har bedre høytalere enn min søster sin nye mac air.. Jeg sitter faktisk nå med en splitter ny asus uv32xd og en splitter ny mac air. Selv så foretrekker jeg asusen med windows 7 foran mac. Forskjellen er ikke stor annet en hvile operativsystem de to maskinene har. Men skulle instalere the sims på airen i går, og siden cd'n er borte så var ikke det mulig samma hva jeg prøvde på. På asusen var det bare å laste ned origin og laste ned spillet som lå på brukeren min. Så nå sitter min lillesøster på min asus mens jeg er stuck med en mac. Må legge til at jeg absolutt ikke har noe i mot mac, og kunne godt hatt en selv. Men apple er så sært så er mye enklere for min del å ha en windows pc. Har brukt begge til bilderedigering de to siste dagene, og for min del som er vant til begge de programmene jeg har brukt så er det ingen forskjell. Asusen er noe raskere og skjermen er en god del bedre synes jeg, uten om det så funker begge deler veldig bra:) Anonym poster: 4027eeb52835cc1908bd3abad315e364
Lutetium 71 Skrevet 25. august 2012 #10 Skrevet 25. august 2012 Bang&Olufsen høytalere har da flere andre maskiner også.. Synes desuten at min asus har bedre høytalere enn min søster sin nye mac air.. Nå tolker du litt for bokstavelig. Mente at både Apple og Bang&Olufsen vektlegger design og brukeropplevelse sterkere enn mainstream produkter. Bedre hardware for mindre penger får man overalt ellers. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #11 Skrevet 25. august 2012 da er vi omtrent enige:) Anonym poster: 4027eeb52835cc1908bd3abad315e364
pratsom Skrevet 25. august 2012 #12 Skrevet 25. august 2012 (endret) Har brukt pc i alle år, fungerer ræva, elendig batteri, ser jævlig ut, operativsystem vs hardware har stygge tendenser til å bare "slutte å fungere" (kan fortsette i det uendelige ) eneste grunnen til å i det hele tatt gidde å vurdere pc må være om du er over middels spillavhengig, der er nok pc hakket bedre, samt støtter alt av spill på markedet. har siste to årene brukt mac, og jeg kommer ALDRI til å gå tilbake til pc! Jobber som fotograf, så bildebehandling er en daglig rutine. Er litt vanskelig å forklare, men måten man redigerer bilder på en mac ligger milevis forran bilderedigering på en pc. Photoshop er jo det samme på både mac og pc, men på mac er brukervennligheten noe helt annet enn på pc, man klarer seg f.eks uten en ekstern mus (mac har en genial multi touch mus pad) + / - ved macbook pro + har en helt syk batterikapasitet (om jeg kun har oppe nettleser kan jeg sitte i rundt 12-13timer!) + lader kjapt, og har magnetkontakt til laderen(slipper at kidsa drar med seg hele faenskapet når de springer forbi) + jobber stille, og man slipper plage alt og alle på lesesalen/kontoret + design, deilig og direkte sexy etter min mening + skjermene er bedre en på pc (man kan faktisk bruke de ute, siden de er så lyssterke som de er) + ting fungerer faktisk, og man trenger ikke være datanerd for å fikse eventuelle "problemer" + lyden er noe av det beste man får tak i til bærbare + blir ikke varm, veldig praktisk om ikke har en brennende fetish for brannsår på lårene + Thunderbolt tilkobling, 10gbps + HD webcam (praktisk til både lugubre videoer, og skype) + time capsule (automatisk sikkerhetskopiering over wifi) + man har faktisk alle de samme programmene som pc har, office, photoshop osv (men de fungerer) + brukervennlighet, vanskelig å forklare, må bare oppleves har egentlig bare en ting som er negativt med mac, og det er prisen. Men sett i betraktning av hva man faktisk får for pengene så er prisen slettes ikke noe å klage på (tror jeg burde jobbet på eplehuset :O ) Endret 25. august 2012 av pratsom 2
Scherbatsky Skrevet 25. august 2012 #13 Skrevet 25. august 2012 (endret) Jeg vil påstå at om man kjøper en Mac gjør man det hovedsaklig for design og bare det "å ha en Mac". For en tid tilbake kom det ut en Macbook Pro modell som kostet 17999,- på Elkjøp ved release. Rett etterpå slapp Samsung en PC som hadde helt identisk innmat, samme skjermkort, samme antall GB ram, identisk prosessor, skjermstørrelse, etc, etc, som kostet 9999,- Forskjellen på de to maskinene var utseende og Mac OS/Windows. Bestem selv. Eller fordi man har kjøpt 7-8 forskjellige PCer i løpet av 4 år, alle har bare sluttet og fungere. Og de er ikke brukevennelige i de hele tatt. Noe dritt. Men, så spiller ikke jeg og liker dataer som faktisk fungerer i hverdagen, til jobb og skole. Prøvde så Mac, hadde min MacBook Pro fra 2009 i 3 år, der den ble brukt i gjennomsnitt 10+ timer hver eneste dag. Ikke ett problem før ett år etter at et kvinnfolk druste den inn i veggen på et tog slik at skjermen knuste, da døde den. Tre år er lenge men tanke på brukstid og at den har fartet frem og tilbake på reiser, pluss da ulykken for et og et halvt år siden. Helt enig med pratsom. Ja, den koster mer. Men for min del så er det så definitivt verdt det. Du får det du betaler for (så lenge man ikke er spill-avhengig og trenger det), den er enkel, brukervennlig og bare ikke til å sammenligne. Skal vi søke jobb på Eplehuset, pratsom? Endret 25. august 2012 av Scherbatsky
Yme Skrevet 25. august 2012 #14 Skrevet 25. august 2012 (endret) Har brukt pc i alle år, fungerer ræva, elendig batteri, ser jævlig ut, operativsystem vs hardware har stygge tendenser til å bare "slutte å fungere" (kan fortsette i det uendelige ) eneste grunnen til å i det hele tatt gidde å vurdere pc må være om du er over middels spillavhengig, der er nok pc hakket bedre, samt støtter alt av spill på markedet. har siste to årene brukt mac, og jeg kommer ALDRI til å gå tilbake til pc! Jobber som fotograf, så bildebehandling er en daglig rutine. Er litt vanskelig å forklare, men måten man redigerer bilder på en mac ligger milevis forran bilderedigering på en pc. Photoshop er jo det samme på både mac og pc, men på mac er brukervennligheten noe helt annet enn på pc, man klarer seg f.eks uten en ekstern mus (mac har en genial multi touch mus pad) + / - ved macbook pro + har en helt syk batterikapasitet (om jeg kun har oppe nettleser kan jeg sitte i rundt 12-13timer!) + lader kjapt, og har magnetkontakt til laderen(slipper at kidsa drar med seg hele faenskapet når de springer forbi) + jobber stille, og man slipper plage alt og alle på lesesalen/kontoret + design, deilig og direkte sexy etter min mening + skjermene er bedre en på pc (man kan faktisk bruke de ute, siden de er så lyssterke som de er) + ting fungerer faktisk, og man trenger ikke være datanerd for å fikse eventuelle "problemer" + lyden er noe av det beste man får tak i til bærbare + blir ikke varm, veldig praktisk om ikke har en brennende fetish for brannsår på lårene + Thunderbolt tilkobling, 10gbps + HD webcam (praktisk til både lugubre videoer, og skype) + time capsule (automatisk sikkerhetskopiering over wifi) + man har faktisk alle de samme programmene som pc har, office, photoshop osv (men de fungerer) + brukervennlighet, vanskelig å forklare, må bare oppleves har egentlig bare en ting som er negativt med mac, og det er prisen. Men sett i betraktning av hva man faktisk får for pengene så er prisen slettes ikke noe å klage på (tror jeg burde jobbet på eplehuset :O ) Mange av de punktene er jo bare relevante om du sammenligner macen din med en dårlig pc. Det er lite hjelpsomt med den typen sammenligning, for en som ikke har greie på maskiner. Eller fordi man har kjøpt 7-8 forskjellige PCer i løpet av 4 år, alle har bare sluttet og fungere. Og de er ikke brukevennelige i de hele tatt. Noe dritt. Men, så spiller ikke jeg og liker dataer som faktisk fungerer i hverdagen, til jobb og skole. Prøvde så Mac, hadde min MacBook Pro fra 2009 i 3 år, der den ble brukt i gjennomsnitt 10+ timer hver eneste dag. Ikke ett problem før ett år etter at et kvinnfolk druste den inn i veggen på et tog slik at skjermen knuste, da døde den. Tre år er lenge men tanke på brukstid og at den har fartet frem og tilbake på reiser, pluss da ulykken for et og et halvt år siden. Helt enig med pratsom. Ja, den koster mer. Men for min del så er det så definitivt verdt det. Du får det du betaler for (så lenge man ikke er spill-avhengig og trenger det), den er enkel, brukervennlig og bare ikke til å sammenligne. Skal vi søke jobb på Eplehuset, pratsom? Det her er jo heller ikke så veldig hjelpsom info. Du nevner ikke noe om hvilke produsenter de forige maskinene dine var fra, hvilken prisklasse de lå i osv. Kjøper du en Mac til 8000 etter å ha hatt en gammal PC som du betalte 4000 kr for i noen år, er det en selvfølge at Macen er bedre. Det samme gjelder forsåvidt om du har hatt en PC til samme prisen Macen... Den er 4 år nyere, så den er selvfølgelig bedre. Det er også sånn at noen produsenter lager dårliger PCer. Apple er en PC-produsent som ikke lager dårlige maskiner, men de tar seg veldig godt betalt. Faktisk har de tre fjerdedeler fortjeneste på hver maskin de selger. Sånne ting som dette må man tenke litt igjennom, før man bare mener et eller annet om at mac er bedre enn HP, eller Siemens er bedre enn Acer osv... En mening er totalt ubrukelig, om man ikke veit hva man snakker om. Endret 25. august 2012 av Yme 4
Lutetium 71 Skrevet 25. august 2012 #15 Skrevet 25. august 2012 Mange av de punktene er jo bare relevante om du sammenligner macen din med en dårlig pc. Det er lite hjelpsomt med den typen sammenligning, for en som ikke har greie på maskiner. Veldig relevant poeng! Sammenligner man pcer i samme prisklasse, kan man begynne å få et reelt grunnlag. 1
Yme Skrevet 25. august 2012 #16 Skrevet 25. august 2012 Veldig relevant poeng! Sammenligner man pcer i samme prisklasse, kan man begynne å få et reelt grunnlag. Sammenligner man en PC i samme prisklasse som en MAC, vil man fort se at PCene er bedre på de fleste måter som ikke har med personlig smak å gjøre, men man må selvfølgelig også ta i betraktning at noen produsenter er bedre enn andre. 1
Gjest meh Skrevet 25. august 2012 #17 Skrevet 25. august 2012 (endret) + man har faktisk alle de samme programmene som pc har, office, photoshop osv (men de fungerer) Njet. Som oftest er de mest populære programmene kompatible med både mac og PC ettersom at de er skapt av bedrifter med mer kapasitet, men det er massevis av mindre populære programmer som bare er kompatible med PC. Endret 25. august 2012 av meh 1
Gjest meh Skrevet 25. august 2012 #18 Skrevet 25. august 2012 En kamerat av meg kjøpte seg en laptop fra Alienware, for en stund tilbake... 16.000 kr kosta den. Vi sammenligna den med andre maskiner, inkludert Apple sine, og det fantes faktisk ikke et eneste produkt fra Apple som hadde tilsvarende eller bedre skjermkort. Til og med de stasjonære maskinene dems, til 23.000 og oppover, hadde ikke like gode skjermkort... Så skal det da også nevnes at Alienware også overpriser en del ettersom at merket i seg selv selger, slik at differansen hadde nok vært enda høyere hvis dere hadde sammenlignet med en annen type PC. Kan sammenlignes med en del merkeklær som selges overpriset bare for at de har sydd inn et kjent merke.
Yme Skrevet 25. august 2012 #19 Skrevet 25. august 2012 Så skal det da også nevnes at Alienware også overpriser en del ettersom at merket i seg selv selger, slik at differansen hadde nok vært enda høyere hvis dere hadde sammenlignet med en annen type PC. Kan sammenlignes med en del merkeklær som selges overpriset bare for at de har sydd inn et kjent merke. Absolutt, Alianware er dyre maskiner, som man betaler ekstra for mye pga merke, men også fordi de lager sine egne fiffige greier, som mekaniske gjelder i maskinene, som åpner seg om det trengs ekstra kjøling til et tungt spill. (det er jo stort sett spillmaskiner de lager) Prisene dems har gått en del ned i det siste, og jeg lurer litt på om det kan ha skjedd for de muligens har blitt kjøpt opp, eller sammarbeider med dell nå.
pratsom Skrevet 25. august 2012 #20 Skrevet 25. august 2012 Skal vi søke jobb på Eplehuset, pratsom? lett med på det Sammenligner man en PC i samme prisklasse som en MAC, vil man fort se at PCene er bedre på de fleste måter som ikke har med personlig smak å gjøre, men man må selvfølgelig også ta i betraktning at noen produsenter er bedre enn andre. om din personlige smak er å ha en bråkete, stygg, lite brukervennlig, men kjapp maskin, er jo det helt opp til deg selv velger jeg en stille, utrolig lekker, meget brukervennlig, og kjapp maskin, det koster bare litt mer Njet. Som oftest er de mest populære programmene kompatible med både mac og PC ettersom at de er skapt av bedrifter med mer kapasitet, men det er massevis av mindre populære programmer som bare er kompatible med PC. hvilke programmer tror du TS kommer til å savne da? TS skriver jo at han/hun skal bruke maskinen til foto og bilderedigering, da passer jo en mac mye bedre enn en pc...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå