Gå til innhold

Ta opp fag som privatist - mulig å gjør det bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Karakterene fra videregående er ikke mye å skryte av, kommer ikke inn på det studie jeg vil og har nå lyst å ta opp fag. Ser at det går an å ta opp fag på sonans og Bjørknes osv, jeg vil helst gjøre dette på egen hånd da jeg ikke vil kaste bort mer av studielånet mitt. Tenker å bruke 1 eller 2 år på å forbedre karakterene. Det jeg lurer på er om det er noen som har gjort dette selv? Hvor i alle dager begynner jeg å lese? Tenker å ta opp 4 fag av gangen, første omgang tenker jeg samfunnsfag, engelsk, nynorsk og geografi, nå til jul. Skal ikke ha noe realfag eller lignende og matte har jeg ok karakter i fra før. Hvordan bør jeg gjøre det? Skal jeg bare lese alle bøkene og skrive notater? Føler at jeg ikke kommer nok i dybden. Tar i mot alle tips. Er det helt uoverkommelig? Målet er å få 5 i fagene har 4 i de fleste fag fra før. Hvor strukturert bør jeg være og hvor mye bør jeg lese og hvor ofte?

Anonym poster: 095902073d30e0d7c5c3cd2a8b2a6ae9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal være ærlig. Jeg tok VG2 Studiespesialisering på et halvt år, våren 2012. Eller skal vi si 3 mnd? Fikk nesten bare 5'ere, og jeg er ikke noe geni. Leste natt og dag før eksamen riktig nok, men dette er ikke noe jeg anbefaler. Jeg anbefaler å lese hver av bøkene et par ganger. Gå gjennom alle spørsmål i bøkene - klarer du å svare på disse kan du møte opp til eksamen uten problem. Det er ABSOLUTT mulig å gjøre det bra som privatist, nesten lettere enn å gå på skole(litt individuelt, men er du strukturert og flink, så). :)

Anonym poster: 49792d2e2e88be594cfff1898b3a0d34

Skrevet

Jeg skal være ærlig. Jeg tok VG2 Studiespesialisering på et halvt år, våren 2012. Eller skal vi si 3 mnd? Fikk nesten bare 5'ere, og jeg er ikke noe geni. Leste natt og dag før eksamen riktig nok, men dette er ikke noe jeg anbefaler. Jeg anbefaler å lese hver av bøkene et par ganger. Gå gjennom alle spørsmål i bøkene - klarer du å svare på disse kan du møte opp til eksamen uten problem. Det er ABSOLUTT mulig å gjøre det bra som privatist, nesten lettere enn å gå på skole(litt individuelt, men er du strukturert og flink, så). :)

Tusen takk for svar! Dette høres slettes ikke så verst ut :) Jeg har modnes en del siden vgs så tror nok at jeg skal klare å sette meg ned å lese. Blir vel ca 3 måneder for meg også. Tok du noen skriftlige fag også? Nynorsk er jo ikke så mye å lese på, ikke engelsk heller. Så da blir det jo egentlig kun to fag og fokusere på. Tok geografi som privatist da jeg strøk i faget på vg1, hadde ikke boken en gang, skumleste litt på nett, men klarte allikevel å få 3. Så tror om jeg virkelig går inn for det å leser bøkene så skal det nok gå greit.

Skrevet

Ja, jeg hadde skriftlig eksamen i Internasjonal engelsk, tysk 2 og matematikk P2. :) Om jeg ikke tar feil må du vel ha både skriftlig og muntlig eksamen i nynorsk? Mulig det ikke er mye å lese(jeg skal ta nynorsk neste vår, tenker jeg, for VG3), men de krever mye av en i norsk/nynorsk.

Jada. Kan du de fleste spørsmålene i boken er du godt forberedt, hvert fall. Det er dessuten ikke krise om du ikke kan absolutt alt på de muntlige, da du får 30 minutters forberedelsestid i forkant av eksamen. :)

Skrevet

Det er ikke noe som heter muntlig eksamen i nynorsk. ;) Men det er en muntlig eksamen i norsk. I tillegg består norskeksamen av to skriftlige eksamner, en på nynorsk og en på bokmål.

TS: ja, det er i høyeste grad mulig. :)

Skrevet

Det er ikke noe som heter muntlig eksamen i nynorsk. ;) Men det er en muntlig eksamen i norsk. I tillegg består norskeksamen av to skriftlige eksamner, en på nynorsk og en på bokmål.

TS: ja, det er i høyeste grad mulig. :)

Så man har:

hovedmål skriftlig

hovedmål muntlig

sidemål skriftlig

? Altså tre eksamener i norsk?

Skrevet

Ja, jeg hadde skriftlig eksamen i Internasjonal engelsk, tysk 2 og matematikk P2. :) Om jeg ikke tar feil må du vel ha både skriftlig og muntlig eksamen i nynorsk? Mulig det ikke er mye å lese(jeg skal ta nynorsk neste vår, tenker jeg, for VG3), men de krever mye av en i norsk/nynorsk.

Jada. Kan du de fleste spørsmålene i boken er du godt forberedt, hvert fall. Det er dessuten ikke krise om du ikke kan absolutt alt på de muntlige, da du får 30 minutters forberedelsestid i forkant av eksamen. :)

Er visst bare skriftlig i nynorsk ja! Men jeg må vel ikke ta opp vanlig norsk og muntlig når jeg har bra karakter i de? Tror da det skal gå å ta bare norsk :)

Skrevet

Så man har:

hovedmål skriftlig

hovedmål muntlig

sidemål skriftlig

? Altså tre eksamener i norsk?

Ja, det er tre eksamner i norsk. Men hovedmål og sidemål er skriftspråk, altså har man skriftlig eksamen i dem. Den muntlige har ikke noe med målform å gjøre, man har ingen muntlig eksamen i målformer. Den muntlige norskeksamen er en muntlig eksamen i temaene i norskfaget.:)

Skrevet

Samfunnsfag og geografi er i hvert fall barnemat å ta opp, da det er ganske rett-frem-fag. Du må kunne det som står på pensum og kunne reflektere rundt det, men det er jo ganske begrenset hva de kan spør om. Jeg ville jobbet mer med å produsere tekster på engelsk og nynorsk, lage fiksjonelle oppgaver og svare på dem, tolke diverse tekster med egne ord og skrive på et høyt skriftlig nivå rundt aktuelle tema. Det er lettere å fucke opp engelsk og norsk som fag enn det er med samfunnsfag og geografi. Hadde jeg satset på disse fagene hadde jeg regnet med 6 i de samfunnsfag og geografi, og 5 i norsk og engelsk (6 i engelsk som en bonus hvis oppgaven var grei).

Anonym poster: d59db14f0961a6c098e928fb35dc780c

Skrevet

Hva gjør du ved siden av, forresten? Hvor mye jobber du? Det har noe å si mtp. hvor mye tid jeg ville brukt på dette.

Skrevet

Jeg tok alle faga på ett år, og på Sonans er lærerne så ålrighte, at du får lyst til å gi alt bare for å gjøre dem fornøyd. Nesten så jeg var mer glad på lærerens vegne når jeg dro 6'ern i Norsk muntlig.

Lærer jeg anbefaler er Egil Ellnes (norsk), og Terje etter eller annet (i samfunnslære blant annet). Skolen er på Bislett. Lykke til!

Skrevet

Jeg tok alle faga på ett år, og på Sonans er lærerne så ålrighte, at du får lyst til å gi alt bare for å gjøre dem fornøyd. Nesten så jeg var mer glad på lærerens vegne når jeg dro 6'ern i Norsk muntlig.

Lærer jeg anbefaler er Egil Ellnes (norsk), og Terje etter eller annet (i samfunnslære blant annet). Skolen er på Bislett. Lykke til!

Hvor ofte har man undervisning i ett fag? :)

Skrevet

Hva gjør du ved siden av, forresten? Hvor mye jobber du? Det har noe å si mtp. hvor mye tid jeg ville brukt på dette.

Jobber opp mot 100 % de fleste uker. Så har jo ikke hele dagen å lese heller. Men tror det skal gå greit. Kanskje jeg bør satse på RLE i stedet for engelsk eller noe? Jeg er sterk i bokmål og norsk muntlig har 5 og 6 i de fra før, så er kun snakk om nynorsk. Hvilken fag er de "enkle" som jeg bør satse på å ta opp selv? Vurderer å ta noen på sonans til neste vår.

Skrevet

Jobber opp mot 100 % de fleste uker. Så har jo ikke hele dagen å lese heller. Men tror det skal gå greit. Kanskje jeg bør satse på RLE i stedet for engelsk eller noe? Jeg er sterk i bokmål og norsk muntlig har 5 og 6 i de fra før, så er kun snakk om nynorsk. Hvilken fag er de "enkle" som jeg bør satse på å ta opp selv? Vurderer å ta noen på sonans til neste vår.

Hva du skal ta opp kommer jo an på hvilke fag du trenger(eller du har kanskje gått vgs?))/hvilke fag du ønsker å forbedre.

Skrevet

Ta en titt på denne siden. http://www.sonans.no/privatist/skoler/oslo Nederst står det "nyttige dokumenter" (se timeplan høst 2012), og her kan du faktisk sette opp din egen timeplan. Pris og antall timer varierer fra fag til fag. Men de aller fleste lærer lar deg komme i alle timene hvis du vil det. Jeg unyttett matte-timene, så jeg fikk dobbelt opp med samme gjennomgående matteoppgaver.

Skrevet

Ta en titt på denne siden. http://www.sonans.no...ist/skoler/oslo Nederst står det "nyttige dokumenter" (se timeplan høst 2012), og her kan du faktisk sette opp din egen timeplan. Pris og antall timer varierer fra fag til fag. Men de aller fleste lærer lar deg komme i alle timene hvis du vil det. Jeg unyttett matte-timene, så jeg fikk dobbelt opp med samme gjennomgående matteoppgaver.

Takk! Så på det, men synes det blir litt dyrt. Så skal ta de fagene jeg klarer først på egen hånd, for så å ta de jeg trenger undervisning i på sonans.

Skrevet

Hva du skal ta opp kommer jo an på hvilke fag du trenger(eller du har kanskje gått vgs?))/hvilke fag du ønsker å forbedre.

De jeg har skrevet tidligere. Har gått vgs og har karakter i alle fag, men har for det meste 4, vil opp mot 5 og 6. Så må stort sett ta opp alle fag... Derfor jeg lurte på hvilken som var enkelst å ta selv.

Skrevet

Jeg tok nesten hele siste året på videregående (allmenn) som privatist og gjennom voksenopplæring. I oslo kunne jeg nemlig ta timer på kvelldstid med de fagene jeg trengte mest hjelp med. Det fungerte helt fint for meg iallefall -endte med rimelig gode karakterer, men er veldig glad for at voksenopplæringa var tilgjengelig, der kunne jeg også stille spørsmål og få litt veiledning i de fagene jeg tok som privatist. :)

Anonym poster: 7dab5e0f078abcebbd5a2920d17c549a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...