tigerpus Skrevet 18. februar 2004 #1 Skrevet 18. februar 2004 Hei damer! Jeg ser meg dessverre nødt til å trekke en litt kjedelig sak inn for Forliksrådet. Det gjelder penger (mange penger) en person skylder meg. Er det noen som vet hvordan gangen i denne prosessen er, hvordan går jeg frem og hva kan jeg vente meg? Jeg lurer på alle detaljer, så hvis noen har vært i Forliksrådet ville jeg sette pris på alle detaljer... Jeg gruer meg veldig, men er så sint at jeg klarer ikke la det være lenger. Tiger :evil:
14062003 Skrevet 18. februar 2004 #2 Skrevet 18. februar 2004 For å sende en sak til forliksrådet er det noen skjemaer som må fylles ut. Da jeg vurderte å sende en sak til forliksrådet så fant jeg det jeg trengte på nett. Gjør et søk på Kvasir eller Google og du vil ha masser å lese på, masse nyttig å lese på! Du må imidlertid kjøpe ferdige skjemaer i en bokhandel. Jeg mener å huske at du må levere alt i 3 eksemplarer.
Gjest NB!!! Skrevet 19. februar 2004 #3 Skrevet 19. februar 2004 NB! Du er ikke garantert å få pengene dine selv om du vinner saken i forliksrådet!!!!!!!!! Hilen Ei med dårlig erfaring i forliksrådet
jordbær Skrevet 19. februar 2004 #4 Skrevet 19. februar 2004 De burker UTROLIG lang tid!!! Hadde en sak innsendt for 8mnd siden. (total tid fra innsendt brev til forbrukerrådet, sak gått videre til forbrukertvistutvalget=1,5år) Det ble ferdigbehandlet hos dem i oktober. Har fortsatt ikke fått svar. Har purret og purret.. "sender det i løpet av uken" sier dem. MEN! Det er mye papirarbeid. Husk at en dom hos dem er den samme som en dom hos en domsstol.
14062003 Skrevet 19. februar 2004 #5 Skrevet 19. februar 2004 Husk at det også er et forliksråd og at dette derfor ligger litt utenfor det vanlige rettssystemet. Det er meningen at man her skal komme til forlik (bli enige) på en eller en annen måte. Husk også at dersom saken er komplisert, vil den kunne bli henvist til "det vanlige" rettssystemet.
14062003 Skrevet 19. februar 2004 #6 Skrevet 19. februar 2004 De burker UTROLIG lang tid!!! Hadde en sak innsendt for 8mnd siden. (total tid fra innsendt brev til forbrukerrådet, sak gått videre til forbrukertvistutvalget=1,5år) Det ble ferdigbehandlet hos dem i oktober. Har fortsatt ikke fått svar. Har purret og purret.. "sender det i løpet av uken" sier dem. Hvorfor går du til forliksrådet i det hele tatt? Uenig med "dommen" Forbrukertvistutvalget har gitt i deres sak? Vi har akkurat en sak ferdigbehandlet i Forbrukertvistutvalget nå. Vi var litt usikre på dette med frister og sånt, så vi tok en telefon dit. Firmaet vi har klaget på har aldri svart på noen henvendelser og vil nok ikke gjøre det nå heller. Så de 20.000kr vi skal ha kan vi nok se langt etter - sånn frivillig. Har vi ikke pengene våre innen 4 uker etter at de har forkynt vedtaket av en vitnerepresentant, går vi til namsmannen. Namsmannen sørger for at vi får pengene våre. Betaler ikke firmaet til namsmannen, får firmaet en stygg betalingsanmerkning og store likviditetsproblemer! En avgjørelse i Forbrukertvistutvalget er like gyldig som en avgjørelse i Forliksrådet/rettsystemet. Heldigvis!
jordbær Skrevet 20. februar 2004 #7 Skrevet 20. februar 2004 Åh! Mokkel.. Trodde forbrukertvistutvalget og forliksrådet var det samme... Altså.. forbrukertvistutvalget sender saken til forliksrådet som finner en "dom".. Sender tilbake til forbrukertvistutvalget som igjen gir meg svar. Var slik jeg forstod damen på telefonen. Her jeg helt grønn? (eller blå?)
14062003 Skrevet 20. februar 2004 #8 Skrevet 20. februar 2004 Åh! Mokkel.. Trodde forbrukertvistutvalget og forliksrådet var det samme... Altså.. forbrukertvistutvalget sender saken til forliksrådet som finner en "dom".. Sender tilbake til forbrukertvistutvalget som igjen gir meg svar. Var slik jeg forstod damen på telefonen. Her jeg helt grønn? (eller blå?) Der har enten du eller jeg misforstått. 1) Forbrukerrådet (behandlingstid noen måneder) kan bare komme med en anbefaling. En anbefaling kan være å sende saken til Forbrukertvistutvalget. 2) Forbrukertvistutvalget (behandlingstid mange måneder) kommer med en uttalelse som er like sterk som en dom. De har ingenting med Forliksrådet å gjøre. En sak som er behandlet av Forbrukertvistutvalget er det ingen grunn til å dra til Forliksrådet. Tror man må dra det rett til det "normale rettsvesenet". Dersom motpart ikke betaler for seg, er det namsmannen som kan kreve disse pengene av motpart. Sånn har jeg forstått det i alle fall.
jordbær Skrevet 20. februar 2004 #9 Skrevet 20. februar 2004 Åh.. Sikkert jeg som er helt på jordet..
Lillebi Skrevet 21. februar 2004 #10 Skrevet 21. februar 2004 Jeg tror det vil koste deg 1500,- kr (750 + 750). Og så kan det hende at du ikke får noen penger - for har ikke den personen som skylder deg penger, så kan du rett og slett ikke få noen ting - og du har brukt penger og tid på noe "bortastet"...
Gjest Poirot Skrevet 21. februar 2004 #11 Skrevet 21. februar 2004 Jeg tror det vil koste deg 1500,- kr (750 + 750). Og så kan det hende at du ikke får noen penger - for har ikke den personen som skylder deg penger, så kan du rett og slett ikke få noen ting - og du har brukt penger og tid på noe "bortastet"... Da sendes kravet til namsmannen så denne kan kreve inn epngene.
14062003 Skrevet 21. februar 2004 #12 Skrevet 21. februar 2004 Da sendes kravet til namsmannen så denne kan kreve inn epngene. Dersom man har husket på å kreve "påløpende utgifter" dette også i kravet til Forliksrådet, ja. Forbrukertvistutvalget koster forresten ingenting.
tigerpus Skrevet 21. februar 2004 Forfatter #13 Skrevet 21. februar 2004 Jeg tror det vil koste deg 1500' date='- kr (750 + 750). Og så kan det hende at du ikke får noen penger - for har ikke den personen som skylder deg penger, så kan du rett og slett ikke få noen ting - og du har brukt penger og tid på noe "bortastet"...[/quote'] Jeg er klar over at jeg muligens ikke vil få noen penger. Og mest sannsynlig vil det bli utfallet i min sak. Men det handler vel så mye om å ikke la personen slippe for lett unna, bare "tralala her har jeg noen penger å sløse bort" uten at det blir problemer av det. Tiger
tigerpus Skrevet 21. februar 2004 Forfatter #14 Skrevet 21. februar 2004 Da sendes kravet til namsmannen så denne kan kreve inn epngene. Takk, der var neste skritt ja. Vet du hvor mye det koster? Tiger
Gjest Poirot Skrevet 22. februar 2004 #15 Skrevet 22. februar 2004 Takk, der var neste skritt ja. Vet du hvor mye det koster? Tiger Nei, desverre. Sjekk om de har hjemmesider.
Gjest HoppalongSally Skrevet 1. mars 2004 #16 Skrevet 1. mars 2004 Heisann, Jeg ser at du har fått endel svar her, men jeg prøver meg på det jeg vet: Først går det til forliksrådet, det koster kr 740,-, som betales til f.råd, + 740 som salær for dine kostnader. Hvis det går til udom (uteblivelsesdom), sky møter ikke til møtet, og har ikke gitt tilsvar på f.råd brev om møte i f.råd : sky har 1 mnd til å klage på udom, evt kreve ny sak, dette vil påføre den flere kostnader Hvis det blir dom : sky har gitt tilsvar på brev fra forliksråd, eller møtt selv, og har godtatt gjelden, altså sagt seg skyldig i hele gjelden, f.rådet kan her gi ulike frister for betaling, men det vanlige er innfrielsesfrist på 14-30 dager etter avsagt dom Hvis det blir forlik, sky har møtt i f.rådet, (eller har gitt fullmakt til annen for å møte for en.) og det er kommet frem til evt redusert krav, eller en spesifik bet.avt.. (Kan også få redusert krav hvis en betaler innen gitt tid, hvis ikke forfaller hele gjelden. Hvis sky ikke motsetter seg udom, eller ikke overholder bet.avt. enten i dom eller forlik, har du anledning til å ta saken videre til namsmannen. (Foreldelse på dom/udom/forlik = 10 år) Å få utlegg i saken Da vurderer namsmannen skys økonomi, evt eiendeler, aksjer el.l.og ser om det finnes noe av verdi å ta pant i. Som regel lønn. Her kan du også ende opp med å ikke få noe hvis f.eks. sky er insolvent, dvs at han ikke har noe av verdi å ta pant i, eller har så mye gjeld fra før at det ikke er noe å hente på å ta utlegg. Da blir det intet til utlegg, men denne har en foreldelse på 10 år. Som regel prøver man igjen etter 1-2 år, å sende utlegg til namsmann, for å se om sky da kanskje har noe som kan tas pant i. Det er litt forskjellig hvordan prosedyren er når du får pant i f.eks eiendom, el.l., men dette vet nm hvordan man skal gå frem. Kostnader ved utlegg : 2*1110,- + salær til deg 750,-. Husk nå bare, at lånet også har en foreldelse, og det er jeg usikker på hva er siden dette er et lån mellom 2 personer... (Jeg jobber i inkassobyrå, så jeg har litt peiling da...) (Mulig jeg fusker litt på gebyret for f.råd, mulig det også er blitt 1110,- fra 01.01.04, men jeg er ikke helt sikker.)
Gjest HoppalongSally Skrevet 1. mars 2004 #17 Skrevet 1. mars 2004 Men, før du kan sende det til f.råd, må du sørge for at sky har fått tilstrekkelig varsel på at inkasso blir sendt. Dette gjerne skriftelig som det har blitt sagt tidligere i tråden. Måtte bare understreke det. De kan faktisk avvise kravet hvis du ikke overholder inkassoloven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå