AnonymBruker Skrevet 24. august 2012 #1 Skrevet 24. august 2012 Det har seg dessverre slik at jeg for tiden ikke har jobb - og dermed må motta dagpenger. Jeg har høy kompetanse, meget gode referanser osv - og blir kalt inn på intervju på attraktive stillinger. Til nå har jeg blitt innstilt som nr.2 eller 3, og jeg tenker at dette er bare noe jeg må innstille meg på at kan ta litt tid(det har vært nedbemanninger i min bransje, og konkurransen er stor). Fra tidligere av har jeg slitt med nedstemthet og spesielt angst - men klarte å kjempe meg gjennom det uten bruk av sykemeldinger osv. Jeg brukte omlag 2 år med terapi og hardt arbeid for å bekjempe det verste, og dette er virkelig ikke noe jeg vil tilbake til igjen. Livet mitt har ingen kvalitet i sånne perioder. Den siste tiden har dette begynt å komme tilbake igjen, som et resultat av arbeidsledighet. Jeg bruker enormt mye energi på å finne selvtillit, og merker jeg sliter veldig med å holde "hodet over vannet" for å unngå en lengre depresjon. Men jeg klarer det, sånn nogenlunde. Jeg er nå kalt inn på en jobbklubb hos NAV, med varighet på 6 uker. Saksbehandler har grunnet min høye kompetanse bedt om fritak for meg, men har sagt at de på tiltak sitter med siste myndighet. Slik situasjonen er nå vet jeg at det å måtte delta på en "jobbklubb" vil knuse alt jeg har igjen av selvtillit og tro på meg selv. Jeg har virkelig mistet hele meg selv i denne perioden, og jeg føler at 6 uker i dette programmet virkelig vil dytte meg over fra det som nå er nedstemthet(men fortsatt høyt motivert og aktiv arbeidssøker, noe jeg har dokumentert for NAV) til depresjon og dermed utløse disse hersens angstanfallene. Min saksbehandler har selv sagt at han ikke synes jeg har behov for det(han sa jeg var en av de mest ressurssterke han hadde vært borti) - men jeg må jo ha gyldig grunn for å eventuelt "takke nei". Jeg klarer rett og slett ikke tenke på annet(sover dårlig, tenker på det hele tiden), og vet jo av erfaring av angstanfall er en stor hindring for meg i arbeidslivet - det var jo nettopp derfor jeg jobbet intenst for å bli kvitt det de 2 årene det stod på som verst. Jeg orker simpelthen ikke slite med angstanfall i en ny og utfordrende jobb. Så mitt spørsmål til et veldig langt innlegg er; Om ikke de på NAV er enige med saksbehandleren min i at jeg ikke trenger det kurset - vil en lege kunne ta hensyn til den negative virkningen de 6 ukene har på meg og gi sykemelding fra tiltaket? Har noen vært borti det? (og nei; jeg gidder ikke ha de vanlige "ta deg sammen" svarene fra folk som aldri har vært i samme situasjon). Anonym poster: 5aed9be52e1089d785a7d727e8e10423
AnonymBruker Skrevet 24. august 2012 #2 Skrevet 24. august 2012 Ja, faktisk så går det an. Jeg ble sykmeldt fra jobbklubb da det skjedde et dødsfall i familien og jeg ble helt borte i hverdagen, angst, depresjoner, nerver. Jeg klarte ikke en gang å fortelle legen hva som hadde skjedd, jeg bare fungerte ikke i det hele tatt. Litt som det du beskriver, om du skjønner. Jeg ble fritatt jobbklubb, og jeg er kanskje en slik de mener TRENGER jobbklubb, selv om alt vi gjorde den første uka var å sitte og leke Interjvu liksom, og jeg har da hatt jobb før og har masse erfaring. Anonym poster: 25a0ede63074913fbe57eac90cb7f423
AnonymBruker Skrevet 24. august 2012 #3 Skrevet 24. august 2012 Det må vel gå an å bli syk(meldt)? Men du kan jo ikke være sykemeldt i evigheter heller og nav vil vel bare finne en ny dato for oppstart til dette jobbkurset hvis de mener du skal gå på det. Jeg kan ikke tenke meg at du får en sykemelding bare for jobbkurset :/ Å gå på jobbkurs kan vel ikke sies å være medisinsk uforsvarlig. Du får satse på at du slipper. Det er jo bortkastende ressurser å sende deg på et slikt kurs når du strengt tatt ikke trenger det. Eventuelt kan du jo droppe dagpengene og ta ulike vikaroppdrag (selv om disse nødvendigvis ikke er relevant for din utdanning, så er det bedre enn jobbsøkerkurs) Anonym poster: 9ee1b7a5ae2c427d14c0fa26824929c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå