Gå til innhold

Særeie kontrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det bare 1 1/2 uke til jeg skal gifte meg. Tiden går kjempe fort og jeg har fortsatt masse å gjøre. En av tingene er at jeg ønsker å skrive en særeie kontrakt, grunnen til dette er at jeg "eier" endel mer enn han og ønsker å beskytte mine "verdier" ved et eventuelt brudd.

Selv om det sies at det man tar med seg inn, tar man med seg ut, ønsker jeg å formalisere dette mer juridisk.

Noen som har gode råd eller vet om gode linker ? :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er kjempe smart av deg, jeg Snurre. Kommer til å gjøre akkurat det samme selv.

Skrevet

Vi eier like mye og eier også like mye gjeld så her er det ikke mye å skrive særeie om :-)

Men syns det er lurt av andre som har mye formue å beskytte dette på ett eller annet vis. Man vet jo egentlig aldri..............

Gjest Embla s
Skrevet

Litt på siden men: Går det greit å skrive avtale om særeie også en stund etter at man giftet seg? Og: Hvis man er gift uten noen form for avtale: Hvis den ene tar opp et uavhengig lån og kjøper noe (næringsvirksomhet) kan dette holdes utenfor felleseiet?

Gjest Muslingen
Skrevet

Hmm...jeg spurte min kjære om han ville ha særeie, siden alt av verdi er hans. Men det ville han ikke....særeie er for folk som ser det som en mulighet å skilles. :o Han vil ikke ha smutthull, sier han. Synes det er veldig tøft sagt og gjort da, for jeg ville garantert hatt særeie om jeg var ham... Om vi skilles kommer jeg uansett ikke til å kreve noe av ham...

Ikke akkurat svar på innlegget, men men....

Skrevet
Hmm...jeg spurte min kjære om han ville ha særeie, siden alt av verdi er hans. Men det ville han ikke....særeie er for folk som ser det som en mulighet å skilles. :o Han vil ikke ha smutthull, sier han. Synes det er veldig tøft sagt og gjort da, for jeg ville garantert hatt særeie om jeg var ham... Om vi skilles kommer jeg uansett ikke til å kreve noe av ham...

Ikke akkurat svar på innlegget, men men....

Satt akkurat å tenkte det samme, jeg har spurt om han ikke vil sette opp en særeiekontrakt, men det vil han ikke. han velger selv, skal ikke tvinge han.

Skrevet
Litt på siden men: Går det greit å skrive avtale om særeie også en stund etter at man giftet seg? Og: Hvis man er gift uten noen form for avtale: Hvis den ene tar opp et uavhengig lån og kjøper noe (næringsvirksomhet) kan dette holdes utenfor felleseiet?
'

Man kan skrive avtale om særeie (ektepakt) før ekteskapet inngås eller når som helst under ekteskapet. Man kan også endre ektepakten underveis.

Begrepet "felleseie" har kun betydning ved opphør av ekteskapet. De eiendeler som inngår i felleseie er enten "eneeie" eller "sameie".

Hvis en ektefelle tar opp lån for å erverve et eller annet og ekteparet har felleseie. Vil lånet og det som er kjøpt tas med i det totale delingsgrunnlaget ved opphør av ekteskapet.

Du er litt difus på det siste du skriver. Har en ektefelle næringsvirksomhet, er jeg usikker på hva som skal med eller ikke.

Jeg vil anbefale dere å sette dere inn i reglene i ekteskapsloven, da får man ihvertfall et visst innblikk i hvilke rettigheter man har.

http://www.lovdata.no/all/hl-19910704-047.html

Skrevet
Synes det er kjempe smart av deg' date=' jeg Snurre. Kommer til å gjøre akkurat det samme selv.[/quote']

:enig_animasjon: samme her

Skrevet

altså, ingen planlegger å skilles!!Syns det er smart og modent å skrive under på særeie!De som sier, jammen vi kommer jo aldri til å skilles, så VI trenger ikke noe sånt, lever i en la la verden................

Skrevet

Hvis det er slik at den ene tar med seg mange flere verdier inn i ekteskapet enn den andre, har man også en mulighet for deling etter en såkalt "skjevdelingsregel" ved brudd.

Her finnes informasjon om dette:

http://www.paragrafen.no/?id=116

Skrevet

Særeie er nok en fin ting (vi har det selv) Men en ting du skal være klar over er at selv særeie ting kan bli sameie over tid. La oss si at du eier en XX fra før. Etter bryllupet får du lyst på ny XX, du selger den XX du har, og kjøper ny XX for dine penger. Selv om du har særeie på den gamle og nye XX kan den i visse tilfeller defineres som sameie siden den er annskaffet i ekteskapet. Dette selv om din kjære ikke skulle ha tjent en krone og levd under din forsørgelse.

Det finnes noen brosyrer om dette som du kan få på tinghuset.

Dette har nok ingen betydning for deg akkurat nå, men selv etter så kort tid som 2-3 år vil dette begynne å innvirke.

Skrevet

Særeie kan dannes når som helst. Var jeg alt gift ville jeg kanskej kontaktet advokat for sikkerhets skyld, men det er ikke nødvendig så lenge man følger reglene om vitner osv som står i ekteskapsloven.

Når man deler et bo får man trekke fra den gjelden man har. Det er stor sannsynlighet for at et slikt lån vil påvirke den andres andel (for det blir mindre igjen å dele etter at gjelden er trukket fra.)

Skrevet
altså' date=' ingen planlegger å skilles!!Syns det er smart og modent å skrive under på særeie!De som sier, jammen vi kommer jo aldri til å skilles, så VI trenger ikke noe sånt, lever i en la la verden................[/quote']

Enig.

Dessuten er særeie smart hvis man har barn fra før. Det er også veldig smart om den ene har næringsvirksomhet eller en eller annen gang skaffer seg det. Det samme gjelder om den ene har gjeld generelt sett og plutselig går personlig konkurs.

Skrevet

Om man ønsker særeie kun pga brudd er det ikke alltid nødvendig med særeiekontrakt, fordi man tar med seg ut det man hadde med seg inn i ekteskapet.

Eksempler er sølvtøy, en hytte (MERK: Om den andre har bidratt til å pusse opp osv blir han medeier i deler av denne), konto med arvepenger som ikke er blandet sammen med andre penger osv.

Skrevet

Det er vel uansett å ha nedtegnet et sted hva man eier, så man senere slipper krangling. Dessuten er det vel kjekt å ha nedtegnet at den andre får bo i uskiftet bo.

Skrevet
Det er vel uansett å ha nedtegnet et sted hva man eier' date=' så man senere slipper krangling. Dessuten er det vel kjekt å ha nedtegnet at den andre får bo i uskiftet bo.[/quote']

Alle som er gift og ikke har barn med andre får sitte i uskiftet bo. Trenger ikke nedtegne dette, for slik er reglene.

Skrevet

Sier du det?! Da trenger vi jo egentlig ikke særeie-kontrakt i det hele tatt, da.

Skrevet

Hovedfordelen med særeie er at (så sant den andre ektefellen ikke har opparbeidet seg rettigheter i særeeiet) dette holdes utenfor det totale delingsgrunnlaget ved en skilsmisse.

Har man felleseie og krever skjevdeling, må likevel verdien inn i det totale delingsgrunnlaget.

Retten til å sitte i uskifte kommer ikke automatisk ved særeie, det må avtales ved ektepakt.

Men har man ikke barn så er jo nærmeste arving ektefellen og denne kan da selvsagt sitte i uskifte.

Skrevet
Sier du det?! Da trenger vi jo egentlig ikke særeie-kontrakt i det hele tatt' date=' da.[/quote']

Nei, ikke hvis det eneste dere vil sikre er at den andre får sitte i uskiftet bo når en dør.

Fra arveloven:

http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-004.html#9

Det finnes lettleste bøker om arv mm for ikke-jurister som omhandler de viktigste sidene ved et ekteskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...