Gå til innhold

gæren kattunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venn med en kattunge. Kattungen var kun med moren i 2 dager etter fødsel, da hun måtte avlives og ikke ønsket å ha noe med kattungene å gjøre. Venninnen min fikk kattungen når den vistnok var 10 uker, men jeg tror ikke den var mer enn 7. Hun har hatt den i et par uker nå, og sliter litt med biting. Den biter MYE. Jeg har vært borti mye kattunger, men aldri en som er såpass ekstrem. Den angriper hendene dine hvis du beveger på dem, og tar håret ditt. Og det er ikke slik at den kan ligge på fanget ditt å kose, det går ikke. Hvis den er litt trøtt, og du tar på den så girer den seg opp og biter, mye. Den klorer nesten ikke, men biter hele tiden.

Om natten og hvis den blir tvunget til å være rolig så er den kjempesøt, og du får kose med den. Men det er jo ikke så ofte.. Den sover også veldig lite, når jeg var på besøk her om dagen så var det et kjør med biting i 6 timer. La seg ikke ned en eneste gang.

Jeg har som sagt erfaring med katter og kattunger, men aldri en som er som denne. Kattunger har jo ofte mye energi og er litt gærne, men jeg har aldri vært borti en katt som biter så ekstremt mye, og som er så gæren hele tiden. Regner med at det har noe med å gjøre at den ikke har lært noe av moren sin. Men har noen et par forslag?

Legger ved to videoer av kattungen. De er dessverre i ganske dårlig kvalitet, og med lyd men sånn er det.. På videoen så fremprovoserer jeg den litt et par ganger, men det er kun for å kunne vise hvordan den holder på. Slik på videoen holder den på i timesvis, uten provosering, normalt sett.

View My Video

View My Video

Anonym poster: 87c8f167b80fc412fd841f0dc54bb6e1

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Vet du hvordan den vokste opp de første 7-8 ukene, etter at mor var død og noen andre måtte være kattemor for den ?

Jeg mistenker (litt ut av løse luften) at den lille tassen kanskje hadde begrenset samvær med andre, voksne katter, - og at du nok kan være inne på noe når du mistenker at den lille har gått glipp av mye kunnskap som skulle blitt overført fra mor, - og i samvær med søsken.

Det er svært viktig for kattunger å leve sammen med andre katter.

Samvær med andre, vokse katter ville i så tilfellet være god hjelp her nå. Snakker av personlig erfaring da min lille Frøken Fryd var et sted rundt 6-7 uker da hun kom til meg og gutta.

Gutta lærte henne kunsten å være katt, de tingene hun ike kunne lære av meg som menneske.

Når den lille biter så hardt at det gjør vondt, eller når det er mer enn nok, så lag smertelyd (Au !), trekk til deg hånden.

Au-lyden og å trekke til seg hendene er den beste måten å fortelle kattungen at "nå gjorde det vondt. Nå vil jeg ikke leke mer". Avledning ved å friste med en leke kan også fungere ved å flytte kattungens oppmerksomheten.

Desverre erstatter ikke noe av dette kattemorens og søsknenes kroppsspråk og alle dets nyanser. Lærdommen om hvordan være katt.

Videre er det ofte lurt å ta noen skikkelige energiutladninger med slike små, slik at den lille blir dyktig sliten.

Energien i en slik liten kropp er helt enorm, før de sovner akkurat der de 'står' der og da :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Jeg siterer personen over meg, la den få samvær med noen andre godt voksne katter. Gjerne en hunnkatt som har hatt kattunger før og vet hvordan man skal håndtere slike små

Skrevet

De har ikke blitt oppvokst av en annen katt tror jeg. De ble håndmatet/flasket, og prøvde å suge pupp fra valpen i huset.

Sier du au og trekker til deg hånden så angriper pus hånden. Setter du pus på gulvet, hopper den opp og angriper igjen. Tar du den i skinnet, biter den. Ignorerer du den, biter den. Osv.

Hun som har den passer nå en voksen katt i noen dager, men den voksne som har hatt kattunger tidligere har gått og gjemt seg bak sofaen... Lille-pus freste og skøt rygg mot den voksne.

Den kommer til å være innekatt, men det hadde vært fint å kunne gitt noen råd til venninnen min så hun slipper å kanskje måtte avlive en 3kg agressiv katt.

Skrevet

Slik jeg tolker disse videoene er dette ganske normal leke/jakt- biting. Det er nok som Lille-pus sier, at den mangler samvær med andre katter for å lære hvordan den skal håndtere alle disse instinktene. Den er m.a.o litt 'grenseløs'.

Jeg tror at det å leke masse med den i form av jaktlek (snor med noe frempå som den kan springe etter), lekeslåssing med en liten bamse, en hanske el.lign. kan roe noe av dette.

Jeg ser ikke en stresset, nervøs katt ute av kontroll på videoene, jeg ser en leken kattunge stappfull av energi. Energi som den, hvis alt var som det normalt skulle, hadde 'tatt ut' på mor og søsken.

Så mitt råd er masse lek for å få ut energi. Gjerne lekeslåssing med noe, men aldri med fingre/hender. Trekk hender unna med en gang den biter og lek så med noe annet. Bruk hendene til å kose med den når den sover/halvsover så den venner seg til at hender= kos, ikke =lek.

Håper det ordner seg, for det var da en bedårende skapning! :hjerter_rundt:

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det ser ut som om dere erter på katten jeg? At den skal jakte på armen. I mine øyne er det der helt normal katteoppførsel..

• Liker 1
Skrevet

Slik jeg tolker disse videoene er dette ganske normal leke/jakt- biting. Det er nok som Lille-pus sier, at den mangler samvær med andre katter for å lære hvordan den skal håndtere alle disse instinktene. Den er m.a.o litt 'grenseløs'.

Jeg tror at det å leke masse med den i form av jaktlek (snor med noe frempå som den kan springe etter), lekeslåssing med en liten bamse, en hanske el.lign. kan roe noe av dette.

Jeg ser ikke en stresset, nervøs katt ute av kontroll på videoene, jeg ser en leken kattunge stappfull av energi. Energi som den, hvis alt var som det normalt skulle, hadde 'tatt ut' på mor og søsken.

Så mitt råd er masse lek for å få ut energi. Gjerne lekeslåssing med noe, men aldri med fingre/hender. Trekk hender unna med en gang den biter og lek så med noe annet. Bruk hendene til å kose med den når den sover/halvsover så den venner seg til at hender= kos, ikke =lek.

Håper det ordner seg, for det var da en bedårende skapning! :hjerter_rundt:

Joda, men det er så ekstremt. Har vel hatt 6 kattunger totalt på 8 år, og har aldri opplevd SÅ mye biting, for det er ikke bare litt kattunge biting og angrep av tær, det er hver eneste gang du tar på den, eller strekker deg mot fjernkontrollen. Men kan få hu til å leke mer med den. Hun gir opp litt fort fordi med en gang hun finner frem en leke (pinne med dusk f.eks) så hopper pus og biter armene i stedet for leken. Men kan be henne prøve mer og heller trekke tilbake armene når den biter.

Takk for svar.

Jeg synes det ser ut som om dere erter på katten jeg? At den skal jakte på armen. I mine øyne er det der helt normal katteoppførsel..

Hvis du leser innlegget helt, så står det at jeg fremprovoserer det noen ganger fordi jeg skulle filme. Til vanlig trenger man ikke fremprovosere noen verdens ting, fordi den angriper når du tar et glass vann, leser i et blad, sover på sofaen, tar på den eller løfter den opp.

Hadde du møtt den ville du sett at den ikke har normale grenser og at den ikke har noen hemninger overhode, som normale kattunger har.

Skrevet

Man må være tålmodig med små barn happy.png

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Føler for å slenge inn et lite tips: ta en par gamle vinterhansker av skinn ( av de som er beregntte for skikkelig kalde dager, med masse for inni og med skinn utenpå. Polvotter fungerer ikke, jeg har prøvd begge deler :fnise:).

Trekk på skinnhanskene når det skal lekes med den lille tassen.

Da får han en leke som rører på seg, men som ikke like lett forbindes med menneskets navne hud.

Det gjør heller ikke vondt for menneskehendene :)

Når hendene er bare, uten hansker og det skal forsøkes med kos; spray litt Feliway på hendene.

Jeg roper meget sjelden om Feliway i tide og utide, men akkurat her har det faktisk en hensikt når det kombineres med bare hender: luker vennlig, lukter snill, lukter kompis og kos, lukter noen som vil ham vel.

Jeg er forøvrig enig i at videoene ikke viser en aggresiv og redd kattunge. 'Grenseløs' synes jeg var en svært treffende definisjon, - så det bør absolutt være håp her synes jeg :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Hvis du leser innlegget helt, så står det at jeg fremprovoserer det noen ganger fordi jeg skulle filme. Til vanlig trenger man ikke fremprovosere noen verdens ting, fordi den angriper når du tar et glass vann, leser i et blad, sover på sofaen, tar på den eller løfter den opp.

Hadde du møtt den ville du sett at den ikke har normale grenser og at den ikke har noen hemninger overhode, som normale kattunger har.

Jeg leste innlegget ditt og holder fast på det jeg skrev, jeg synes det ser ut som normal kattungeoppførsel. Noen kattunger er fyrigere enn andre.

På den andre siden kjenner jeg også til katter som har vært et problem. Gjerne tatt fra moren for tidlig. De tilfellene jeg kjenner til der ANGREP katten minstejenta i huset. Heiv seg på, klorte seg fast og var fullstendig rabiat. Så rabiat at den voksne mannen i huset var redd katten. Den ble avlivet, de så ingen annen løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...