LittleJ Skrevet 24. august 2012 #1 Skrevet 24. august 2012 Shettisen som står på utegangen sammen med våre hester blir ikke tatt vare på i det hele tatt! Han er 3 ell 4 år gammel og er ikke engang leietemt... Den eneste trimmen han har fått i sitt liv er de gangene vi har hatt han med som løshest. Han har ikke hatt eget kraftfor siden før sommeren og før det igjen kunne han gå uten i en måned i slengen. Det har gjort at vi har måtte bruke av vårt kraftfor til han iom. at alle blir fora sammen og det er umulig og ikke minst slemt å holde han utenfor. Han har også sommereksem, noe vi påpekte for eier i fjor. Eier som ikke kan noe om hest mente det ikke var det, men det har kommet tilbake i år. Det blir ikke behandla enda vi har bedt de kjøpe Superbra Hästsalve for å smøre på så han skal slippe å bli altfor plaga. Vi har ikke råd til å bruke penger på å behandle han (koster mellom 400 og 500 kr. for en boks) og det skal jo ikke være vårt problem heller! Sånn for å understreke hvor dumme disse menneskene er satt de ponnien ut til våre hester i dyp gjørme 2-3 dager etter kastrering. De er interessert i å selge han, problemet er bare at de trur de sitter på ei gullgruve De mener de skal få 5000 kr. for en ponni som ikke kan noenting og i tillegg har sommereksem... Dette fordi de har en sele og fordi de brukte penger på å kastrere han. Som om de får tilbakebetalt det liksom! Vel vel, de har hvertfall gått bort fra å skulle ha 15.000 for han sånn som de ville i fjor! Om en uke flytter vi våre hester og ponnien blir stående alene. De skal forsåvidt flytte selv også, enten i utgangen av denne mnd. ell neste, er ikke helt sikker. Så hva gjør man da? Jeg hadde ei som var interessert i å kjøpe, men ingen betaler så mye for en "drittponni"! Men om noen er interessert i en veldig snill ponni og har for mye penger så si fra! Hadde vært en kjempefin barneponni! (han har blitt veldig ålreit til det han faktisk har lært, vi har jo måtte oppdra han litt for å holde ut)
Gjest Lille-pus Skrevet 24. august 2012 #2 Skrevet 24. august 2012 Du tar en hyggelig telefon til Matilsynet, forteller hva du er bekymret mht helsen hans, og spør dem hvordan du skal gå frem videre nå. 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2012 #3 Skrevet 24. august 2012 Noen er nødt til å få oppmerksomheten til disse idiotene og forklare de at ponnien ikke har det bra, og at de ikke kan tjene penger på den fordi de ikke tar seg av den eller noe som helst. Jeg blir så provosert av slike mennesker, du skal være glad jeg ikke vet hvem det er, det hadde ikke vært første gang jeg har gneldra vett i folk når det kommer til slikt "hestehold". Bra at ponnien har hatt dere til nå som har tatt dere litt av den, stakkars. Du kan ringe mattilsynet og oppgi alt du har gjort her. Anonym poster: c3d79103ac01b574e2f3ce6dd04c81c5
LittleJ Skrevet 24. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 24. august 2012 Du kan godt få vite hvem det er for å prøve for å si det sånn! Vi har prøvd i flere år, vi! De måtte avlive gamlehesten fordi den ble kjempetynn pga. den mista tenner. Vi MASTE og KRANGLA med de i over et år, hvor de påsto de hadde hatt dyrlege på han. Gamle-eieren, som faktisk var dyrlege, ringte og kjefta på meg helt til jeg forklarte saken. Ifølge de er det nemlig helt normalt for en hest å gå med diarè over lengre tid og man kan fikse det på samme måte som med mennesker: Brød! MT gidder jeg ikke kontakte! Kontakta de når samme ponni sto ute i hagen dems bindt i kjetting fordi de ikke gadd kastrere han og vi da ikke ville ha han sammen med våre hopper. Kontakta også MT pga. den andre hesten de hadde som nå er avliva pga. mye av det vi maste på de i over et år på å fikse... Så MT har jeg lite tillit til gitt!
Mmmmarielle Skrevet 24. august 2012 #5 Skrevet 24. august 2012 Du kan ikke si at du ikke gidder å kontakte mattilsynet, du er bare nødt til å ringe inn og fortelle om dette her, selv om du har forsøkt før! Ikke hold noe igjen, og få understreket hvor ille det faktisk står til. Du kan ikke gi deg. 4
LittleJ Skrevet 24. august 2012 Forfatter #6 Skrevet 24. august 2012 Du kan ikke si at du ikke gidder å kontakte mattilsynet, du er bare nødt til å ringe inn og fortelle om dette her, selv om du har forsøkt før! Ikke hold noe igjen, og få understreket hvor ille det faktisk står til. Du kan ikke gi deg. Ikke gidder? Har sagt at jeg har prøvd flere ganger uten resultat. Skal sies at når smeden min, som også jobber som dyrepleier og har god kontakt med MT, ringte de angående den hesten de måtte avlive, da endelig skjedde det ting! Problemet med ponnien er at det her (dessverre) ikke er noe som regnes som livsfarlig for hesten og derfor gjør de ikke noe...
Mmmmarielle Skrevet 24. august 2012 #7 Skrevet 24. august 2012 Du kan godt få vite hvem det er for å prøve for å si det sånn! Vi har prøvd i flere år, vi! De måtte avlive gamlehesten fordi den ble kjempetynn pga. den mista tenner. Vi MASTE og KRANGLA med de i over et år, hvor de påsto de hadde hatt dyrlege på han. Gamle-eieren, som faktisk var dyrlege, ringte og kjefta på meg helt til jeg forklarte saken. Ifølge de er det nemlig helt normalt for en hest å gå med diarè over lengre tid og man kan fikse det på samme måte som med mennesker: Brød! MT gidder jeg ikke kontakte! Kontakta de når samme ponni sto ute i hagen dems bindt i kjetting fordi de ikke gadd kastrere han og vi da ikke ville ha han sammen med våre hopper. Kontakta også MT pga. den andre hesten de hadde som nå er avliva pga. mye av det vi maste på de i over et år på å fikse... Så MT har jeg lite tillit til gitt! Ikke gidder? Har sagt at jeg har prøvd flere ganger uten resultat. Skal sies at når smeden min, som også jobber som dyrepleier og har god kontakt med MT, ringte de angående den hesten de måtte avlive, da endelig skjedde det ting! Problemet med ponnien er at det her (dessverre) ikke er noe som regnes som livsfarlig for hesten og derfor gjør de ikke noe... Ikke gidder, det var dine ord, jeg bare siterer deg. Du må bare fortsette å ringe, som du sikkert har skjønt så tar ikke de ansvar for hesten, det har tydeligvis du tenkt til å gjøre, siden du spør etter råd. Mitt beste tips er at du fortsetter å kontakte mattilsynet, og ikke gir deg på det. 3
absinthia Skrevet 24. august 2012 #8 Skrevet 24. august 2012 (endret) Dersom dere har leiekontrakt der hestene står, så er det bare å sette visse krav i den. Dessverre er det ikke sånn at mattilsynet følger opp folk som tidligere har blitt nødt til å avlive dyr som ikke har fått den medisinske behandlingen de skulle ha hatt. Men... Dersom dere selv vet noe om foring, så vet dere at en Shetlandsponny som ikke får noe særlig trim, på ingen måte har behov for kraftfor. Overdreven bruk av kraftfor på en slik hest kan som du burde vite, føre til forfangenhet og de fleste fagfolk vil råde ingen eller svært sparsommelig bruk av kraftfor til en slik ponni og heller la den leve av høy, silo eller ensilasje. Endret 24. august 2012 av absinthia 3
Gjest Lille-pus Skrevet 24. august 2012 #9 Skrevet 24. august 2012 Bare for å slå det fast så er Mattilsynet riktig instans i slike tilfeller. Så til alternativene, som ikke er gratis: du kan skaffe en skikkelig stallplass til ham, og overtale eieren til å la deg dekke disse utgiftene. Du kan prøve deg på en telefon til distriktsvetrinæren, og høre hva han/hun sier. Du kjøper ham og tar selv hånd om ham. Jeg vet ikke hvilken løsning du hadde sett for deg her, men slik situasjonen foreligger så må man prøve å få det beste ut av de mulighetene som finnes.
Namine Skrevet 24. august 2012 #10 Skrevet 24. august 2012 Enig med absinthia, at ponnien ikke får kraftfor er ikke noe jeg reagerer på, en shettis som ikke er i trening, trenger ikke kraftfor, da det kan føre til flere problemer enn goder. Vitaminer og mineraler derimot kan det godt hende den har bruk for. Og selvfølgelig grovfor. At den derimot står ubehandlet med plager, er et stort problem, og det er flott at du reagerer på dette. Jeg ville tatt kontakt med mattilsynet igjen, gjerne via denne smeden, om han kjenner noen, og kanskje kan få en strørre reaksjon ut av mt. Benytt dere av de kontaktene dere kan! Ta det gjerne opp med stalleier, dere som reagerer på dette, å si at noe må skje, at noen må ta det opp med eier. Stalleier er vel ikke interessert i å ha slik oppførsel på sin stall, det er jo ingen god reklame for han/hun. Masse lykke til, håper at ponnien får den behandlingen den trenger!
Sugerøret Skrevet 24. august 2012 #11 Skrevet 24. august 2012 Ta bilder så du kan dokumentere flere av de tingene du mener er feil.Inkl. våteksem.Så sender du en bekymringsmelding til mattilsynet. En har plikt til å gjøre hva en kan om en påtreffer /er vitne til dyr som lider.!
LittleJ Skrevet 24. august 2012 Forfatter #12 Skrevet 24. august 2012 Dersom dere har leiekontrakt der hestene står, så er det bare å sette visse krav i den. Dessverre er det ikke sånn at mattilsynet følger opp folk som tidligere har blitt nødt til å avlive dyr som ikke har fått den medisinske behandlingen de skulle ha hatt. Men... Dersom dere selv vet noe om foring, så vet dere at en Shetlandsponny som ikke får noe særlig trim, på ingen måte har behov for kraftfor. Overdreven bruk av kraftfor på en slik hest kan som du burde vite, føre til forfangenhet og de fleste fagfolk vil råde ingen eller svært sparsommelig bruk av kraftfor til en slik ponni og heller la den leve av høy, silo eller ensilasje. Jada, kan såpass om foring (vi har en shettis selv som står et annet sted også, så vet om farene), så det er jeg klar over... Men som jeg skrev i innlegget så står jo alle hestene sammen og å ikke fore en hest er veldig slemt! Våre får Eggersman, og den han får er den med minst fett og energi og den er ikke farlig for han å få =) At han ikke har fått forfangenhet før er derimot veldig rart, da eierne først ga han 1 liter Komplett om dagen! Har ikke leiekontrakt og utleier bryr seg ikke! Vi flytter derfra nå pga. null tilsyn og sånt og vi får beskjed om at ponnien ikke er vårt problem om vi prøver si noe...
LittleJ Skrevet 24. august 2012 Forfatter #13 Skrevet 24. august 2012 Ikke gidder, det var dine ord, jeg bare siterer deg. Du må bare fortsette å ringe, som du sikkert har skjønt så tar ikke de ansvar for hesten, det har tydeligvis du tenkt til å gjøre, siden du spør etter råd. Mitt beste tips er at du fortsetter å kontakte mattilsynet, og ikke gir deg på det. Ja, vet =P Men mente at jeg ikke gidder prøve mer... For det er å stange huet i veggen da de ikke gjør noe med det da det egentlig ikke er livsfarlig!
LittleJ Skrevet 24. august 2012 Forfatter #14 Skrevet 24. august 2012 Bare for å slå det fast så er Mattilsynet riktig instans i slike tilfeller. Så til alternativene, som ikke er gratis: du kan skaffe en skikkelig stallplass til ham, og overtale eieren til å la deg dekke disse utgiftene. Du kan prøve deg på en telefon til distriktsvetrinæren, og høre hva han/hun sier. Du kjøper ham og tar selv hånd om ham. Jeg vet ikke hvilken løsning du hadde sett for deg her, men slik situasjonen foreligger så må man prøve å få det beste ut av de mulighetene som finnes. Du mener at jeg liksom skal betale for en ponni som ikke er min? Det kommer ikke akkurat på tale, har da mer enn nok med en hest og deltidsjobb... Ergo kjøper jeg han heller ikke. Og om jeg sku kjøpt han hadde jeg aldri betalt 5000 kr. for han for å si det sånn. Jeg har faktisk hatt folk som har vært interesserte, men de vil ikke betale så mye for det er han ikke verdt. Hadde jeg hatt for mye penger hadde jeg jo tatt han, men det er ikke tilfelle =P Tenkte jeg skulle prate med smeden min neste gang hu kommer og høre med henne, hu jobber som sagt også som dyrepleier. Vi flytter jo våre om en uke og jeg kommer til å reise innom der iblant for å sjekke hvordan den ponnien har det!
LittleJ Skrevet 24. august 2012 Forfatter #15 Skrevet 24. august 2012 Enig med absinthia, at ponnien ikke får kraftfor er ikke noe jeg reagerer på, en shettis som ikke er i trening, trenger ikke kraftfor, da det kan føre til flere problemer enn goder. Vitaminer og mineraler derimot kan det godt hende den har bruk for. Og selvfølgelig grovfor. At den derimot står ubehandlet med plager, er et stort problem, og det er flott at du reagerer på dette. Jeg ville tatt kontakt med mattilsynet igjen, gjerne via denne smeden, om han kjenner noen, og kanskje kan få en strørre reaksjon ut av mt. Benytt dere av de kontaktene dere kan! Ta det gjerne opp med stalleier, dere som reagerer på dette, å si at noe må skje, at noen må ta det opp med eier. Stalleier er vel ikke interessert i å ha slik oppførsel på sin stall, det er jo ingen god reklame for han/hun. Masse lykke til, håper at ponnien får den behandlingen den trenger! Som jeg skrev til absinthia så får han Eggersman uten no særlig form for energi og den slags og via det får han jo vitaminer han trenger =) Greia er jo at det koster oss penger å fore på han også, selv om det ikke er mye han får så blir det jo litt over et halvt år! Vi måtte også gi av vårt til den andre gamle hesten de hadde når de ikke gadd kjøpe for selv. Skal snakke med smeden neste gang hu kommer til oss og høre hva hu sier. Stalleier bryr seg ikke og mener det ikke er vårt (eller hans) ansvar...
LittleJ Skrevet 24. august 2012 Forfatter #16 Skrevet 24. august 2012 Ta bilder så du kan dokumentere flere av de tingene du mener er feil.Inkl. våteksem.Så sender du en bekymringsmelding til mattilsynet. En har plikt til å gjøre hva en kan om en påtreffer /er vitne til dyr som lider.! Jupp, og vi gjør så godt vi kan! Men vi har litt begrensa midler vi også med meg som har deltidsjobb, søstra mi som har vært lærling og nå blir uten jobb og ei som er i militæret... Det er bare så JÆVLIG irriterende at vi skal måtte bruke tid, energi og penger på en ponni de ikke bryr seg om! Og når jeg da har hatt folk som er interesserte krever de for mye penger! Måtte jo vært bedre å gi han bort når de ikke er der selv engang og betaler stalleie???
Mmmmarielle Skrevet 24. august 2012 #17 Skrevet 24. august 2012 Hvordan ser hovene til ponnien ut, er de ille?
LittleJ Skrevet 24. august 2012 Forfatter #18 Skrevet 24. august 2012 Hvordan ser hovene til ponnien ut, er de ille? Har egentlig ikke kikka på de på en stund, men er snart 4 mnd. siden noen skjærte de. Da var det selvfølgelig jeg som måtte ordne alt og de skulle gi meg penger senere... Fikk pengene etterhvert forsåvidt, men tok sin tid!
Gjest Lille-pus Skrevet 24. august 2012 #19 Skrevet 24. august 2012 Du mener at jeg liksom skal betale for en ponni som ikke er min? Det kommer ikke akkurat på tale, har da mer enn nok med en hest og deltidsjobb... Ergo kjøper jeg han heller ikke. Og om jeg sku kjøpt han hadde jeg aldri betalt 5000 kr. for han for å si det sånn. Jeg har faktisk hatt folk som har vært interesserte, men de vil ikke betale så mye for det er han ikke verdt. Hadde jeg hatt for mye penger hadde jeg jo tatt han, men det er ikke tilfelle =P Tenkte jeg skulle prate med smeden min neste gang hu kommer og høre med henne, hu jobber som sagt også som dyrepleier. Vi flytter jo våre om en uke og jeg kommer til å reise innom der iblant for å sjekke hvordan den ponnien har det! Jeg listet bare noen alternativ som kunne være verd å se litt på, - hvorvitd muligheten lå til stede kunne jeg ikke vite noe om. Bruk de kanalene du har, ta bilder av ham (også hovene. Det er et godt og viktig poeng Mmmmarielle nevner). Har du en frivillig organisasjon i din nærhet så kan du høre med dem om de er villige til å komme og se på ham, og eventuelt melde videre de også. Noen kommuner har Dyrevernnemd, men desverre ikke alle. dersom du bor i en kommune som har dyrevernnemd så kan du også ta kontakt med disse. Samme hvem du snakker av de nevnte instansene (Mattilsyn, kommunevetrinær, fylkesvetrinær eller dyrevernnemd, - så ta opp bekymringen i en rolig og saklig form. Det er alltid gunstig å ha en uttalelse fra vetrinær og bilder som kan underbygge din bekymring). Desverre er det slik at den som hjelper ofte må regne med å måtte bruke noen kroner (vetrinær etc) på å nå frem med sin bekymring. Det vet jeg og det vet ganske mange her inne. Så bruk de muligheten du har, kanskje har du i denne tråden fått noen tips som kan være til hjelp. La oss håpe det.
LittleJ Skrevet 24. august 2012 Forfatter #20 Skrevet 24. august 2012 (endret) Jeg listet bare noen alternativ som kunne være verd å se litt på, - hvorvitd muligheten lå til stede kunne jeg ikke vite noe om. Bruk de kanalene du har, ta bilder av ham (også hovene. Det er et godt og viktig poeng Mmmmarielle nevner). Har du en frivillig organisasjon i din nærhet så kan du høre med dem om de er villige til å komme og se på ham, og eventuelt melde videre de også. Noen kommuner har Dyrevernnemd, men desverre ikke alle. dersom du bor i en kommune som har dyrevernnemd så kan du også ta kontakt med disse. Samme hvem du snakker av de nevnte instansene (Mattilsyn, kommunevetrinær, fylkesvetrinær eller dyrevernnemd, - så ta opp bekymringen i en rolig og saklig form. Det er alltid gunstig å ha en uttalelse fra vetrinær og bilder som kan underbygge din bekymring). Desverre er det slik at den som hjelper ofte må regne med å måtte bruke noen kroner (vetrinær etc) på å nå frem med sin bekymring. Det vet jeg og det vet ganske mange her inne. Så bruk de muligheten du har, kanskje har du i denne tråden fått noen tips som kan være til hjelp. La oss håpe det. Glemte nevne at jeg var i kontakt med SPCA i forbindelse med den andre hesten og da fikk jeg beskjed om at det kunne ikke det ta seg av, det måtte MT gjøre... Problemet er at nå som vi har tatt oss av han er det ikke sterkt nok til at MT reagerer! Hesten kan ikke dø av litt sommereksem og da gjør de ingenting. Ponnien lider jo ikke (enda), bortsett fra at det må jo klø no jævlig å ha eksem. Han har litt pannelugg igjen og ca. halve halen og det er det. Men kommer til å snakke med smeden min når hu kommer igjen og følge med på hva som skjer med ponnien etter at vi har flytta. Ponnien blir jo da alene der med eiere som ikke bryr seg og stalleier som ikke anser det som sitt problem! Det ligger ikke så langt unna, så har mulighet til å følge med. Aller helst håper jeg de setter ponnien en annen plass når de flytter selv, men de skal ikke flytte altfor langt unna de heller så det vet jeg ikke. Flytter de han håper jeg stalleier der er mer vettug enn vår! Edit: Penger til veterinær har vi ikke til han... En ting er om det hadde vært min egen, men å bruke mange 100, hvis ikke 1000 kr. på en ponni som ikke er min har jeg ikke mulighet til! Endret 24. august 2012 av LittleJ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå