Gå til innhold

Så betatt av tidligere foreleser...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oi - jeg møter av og til en forsker jeg har hatt en del med å gjøre (fag, sommerjobb, mulig veileder) i gangene der jeg gjør masteroppgavearbeidet mitt, og må innrømme for meg selv at jeg er skikkelig betatt. Jeg har alltid likt ham, selv da jeg tidligere hadde samboer. Han er en del eldre enn meg (men jeg er en ganske voksen student), morsom og vi er ofte veldig på nett når vi prates.

Jeg vet ingenting om privatlivet hans, og det har aldri vært noen hentydninger til noe flørt annet enn helt vanlige spøker som bare skyldes felles humor. Men jeg begynner å tenke at om jeg får sjansen, ville jeg antagelig latt det gå lenger enn en avstands"forelskelse". Er det helt upassende? Han er ikke min veileder på masteroppgaven, og ikke foreleseren min lenger. Samtidig er det meget mulig jeg kommer til å jobbe ved samme institutt som ham senere, og da vil han på et eller flere vis ha en sjefsposisjon i forhold til meg.

Jeg kan selvsagt la dette ligge, antagelig dukker det ikke opp noen mulighet hvor jeg kan "tilnærme meg" heller. Men det er sjelden jeg føler såpass sterk tiltrekning og samtidig at vi kunne hatt mye felles...

(noe annet er at åh, så teit man blir når man er betatt... jeg får rar stemme og rødmer, sånn er jeg ikke med noen av de andre "autoritetene" ved universitetet)

Anonym poster: 8859932a36dcb3d84598e15089ea872e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt tips: Skriv et brev til han, men vent til du har sluttet å studere, fordi lærere/forelesere har en etisk forpliktelse til ikke å bli romatisk involvert med studenter...

Jeg var forelsket i en av foreleserne min på Universietetet, og hun var 30 år eldre enn meg(!) , veldig veldig pen, elegant og intelligent! Dette høres nok litt stalker-aktig ut, og jeg er ingen stalker, men jeg gikk rundt i 2 år og var hemmelig forelsket i henne, nøt alle forelesningen hun holdt på Universitetet... :rodmer: Så jeg vet hvordan det føles... Da jeg sluttet å studere, skrev jeg et brev til henne, hvor jeg hintet LITT om følelsene mine. Hun skrev tilbake og var veldig hyggelig. :) Men hun var ikke interessert... Likevel, å skrive til henne og vite at hun ikke var interessert hjalp meg, for det var slik jeg kom over henne...

Anonym poster: 9ef81d3287f6c7f17774c58a7ed77759

Skrevet

Takk for svar :) Jeg skjønner jo veldig godt de etiske retningslinjene, og ville egentlig vært innmari skuffa hvis han ikke respekterte disse. Det eneste jeg tenker er at han har jo ingen slik rolle i forhold til meg nå - men det er jo kanskje midlertidig. Det å skrive et brev er jo ikke så dumt, bedre enn å håpe på et julebord eller noe sånt :roll:

Gjest test123
Skrevet

bedre enn å håpe på et julebord eller noe sånt :roll:

LOL

• Liker 2
Skrevet

TS igjen - jeg føler vel ikke at jeg har noe problem med å "komme over" ham eller noe. Når det er en stund siden jeg har sett ham tenker jeg ikke på ham, og jeg kan være betatt av andre også, selv om det kanskje ikke har vært like sterkt enn så lenge. Men merker at jeg blir ganske mo i knærne når jeg treffer på ham :sjenert: Og at det er en tiltrekning jeg oppfatter som veldig god, egentlig.

Skrevet

Om du vil beholde din faglige integritet holder du helt nebb.(lett for meg å si som ikke klarer fremprodusere seksuelle følelser for professorer :gjeiper: )

Min erfaring er at professorer og forelesere ikke tar fem flate øre for å uttrykke følelser eller interesse, og har han ikke vist det ovenfor deg er han rett og slett ikke interessert.

Eller, iallefall ikke interessert nok til at jeg selv ville tatt sjansen om jeg faktisk ønsket meg en karriere der.

Det er nok konflikter i akademia fra før av, og om du ønsker å bli faglig respektert ligger du ikke med professorer i forkant av/starten av en ansettelsesprosess/ønske.

Prøv å huske på at et utall av andre studenter sikkert har vært like betatt av ham som deg.

Og det er vel få steder det sladres så mye som i akademia; jeg har fått servert så mye sexhistorier og diverse julebordsdramafortellinger fra universitetsansatte at jeg har ikke tall på det.

Jeg kjenner bedre til folk sitt sexliv enn jeg kjenner utgivelsene deres - og det er vel ikke er bra tegn ;)

Du får gjøre som du vil, men brevskriving er kanskje det kleineste jeg kunne tenkt meg å motta i den posisjonen, det hadde drept enhver eventuell gjensidig interesse.

Skal du sjekke ham opp - som jo er helt OK iogfor seg selv - så må du nesten gjøre det i en ikke-akademisk sammenheng hvor han har mer anledning til å ta av seg "professorhatten".

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar, norah, det er veldig godt å få det perspektivet også :) Nå tror jeg vel kanskje jeg hadde hørt noen historier hvis han hadde rykte på seg, og det er ikke et ille miljø når det gjelder etikk dette her altså... Han har vist mye interesse i faglig sammenheng (jeg er en dyktig og interessert student, arbeidssom i jobb etc, så ikke så rart), sendt mail for å anbefale kurs, "mast" om å være veileder (dog har de studentunderskudd), uttrykt ovenfor andre at jeg (og et par andre - viktig poeng!) var inspirerende etc. Alt i faglig kontekst. Han tuller og er litt personlig, men antagelig er han sånn med de fleste.

Men jeg er uansett helt enig med deg i at det er en veldig dårlig deal i forhold til jobb/ansettelsesprosess. Så jeg kommer til å la dette være som det er, blir vi godt kjent med tiden og det mot formodning skulle føles viktig nok å satse er det jo greit. Det er jo flere ektepar på campus :ler: Å sjekke ham opp på et julebord kommer jeg uansett IKKE til å gjøre... Sikkert ikke skrive brev heller.

Skrevet

Takk for svar, norah, det er veldig godt å få det perspektivet også :) Nå tror jeg vel kanskje jeg hadde hørt noen historier hvis han hadde rykte på seg, og det er ikke et ille miljø når det gjelder etikk dette her altså... Han har vist mye interesse i faglig sammenheng (jeg er en dyktig og interessert student, arbeidssom i jobb etc, så ikke så rart), sendt mail for å anbefale kurs, "mast" om å være veileder (dog har de studentunderskudd), uttrykt ovenfor andre at jeg (og et par andre - viktig poeng!) var inspirerende etc. Alt i faglig kontekst. Han tuller og er litt personlig, men antagelig er han sånn med de fleste.

Men jeg er uansett helt enig med deg i at det er en veldig dårlig deal i forhold til jobb/ansettelsesprosess. Så jeg kommer til å la dette være som det er, blir vi godt kjent med tiden og det mot formodning skulle føles viktig nok å satse er det jo greit. Det er jo flere ektepar på campus :ler: Å sjekke ham opp på et julebord kommer jeg uansett IKKE til å gjøre... Sikkert ikke skrive brev heller.

Jo, men jeg har og vært i den situasjonen hvor jeg har fått spesielt positiv tilbakemelding fra enkelte mannlige forelesere(noen skikkelige kjekkaser, andre dødsens gamliser høhø) - og jeg har aldri tolket det som noe mer enn akkurat det de sier.

Jeg har også sittet alene på kontor med veileder og hatt diskusjoner utover ren "teori" - men igjen; de får jo betalt for å sitte der, så....

Det jeg prøver å si er at dette ikke går mest utover han som allerede har etablert en posisjon, det går utover deg.

Det tar seg rett og slett ikke bra ut om dere to har en greie på gang, og du senere blir ansatt. Det vil kunne reflektere negativt på deg i en innstilling, helt ubevisst tilogmed.

Det finnes nok av andre folk å ligge med, og du er fanget i den klassiske "professorer er så intelligente og heite - tenk om han en dag på kontoret, en sen kveld mens vi diskuterer paradigmeskifter - bare tak tak i meg og presset meg litt oppi den velfylte bokhylla og sier at jeg er den smarteste og deiligste kvinnen han noensinne har møtt og så bare har vi heftig sex" fella.

Det som er realiteten er at han er en vanlig mann, sexen blir sannsynligvis bare helt OK, du er den som trenger å bygge litt faglig integritet her - og liggings med professorer kan ødelegge hele den karmaen.

Kan du ikke heller finne en kjekkas av en stipendiat å ligge med istedet? ;)

Skrevet

Haha - altså, jeg pleier ikke synes professorer er attraktive i det hele tatt :ler: Har også fått oppmerksomhet fra flere fordi jeg er interessert og flink... og det er absolutt ikke snakk om å finne noen å ligge med, der har jeg andre muligheter og tilbud. Følelsene fra min side er på et vis annerledes - noe som resonnerer på noe "viktig", men det betyr selvsagt ikke at det er fordi det er noe å gå etter. Bare at det kanskje er noe liknende jeg kan kjenne etter når jeg møter en jeg KAN være sammen med.

Og ser helt klart poengene dine, han er jo ikke i noen utsatt posisjon, og jeg vet han er smart nok til å spille på de strengene han kan for å få det som han vil, enten det gjelder å søke forskningsmidler eller få betatte studiner til å jobbe for seg.

Som sagt, jeg kommer ikke til å gjøre noe ut av dette. Sikkert ikke ligge med noen stipendiat heller, hvis jeg ikke plutselig finner en kjekk en inne i en krok :)

Skrevet

Don't shit where you eat.

Merkelig at det skal være så vanskelig å forstå.

Skrevet

Men Steinar: Det er masse par blant de ansatte her ved universitetet, og det er jo ikke så rart at en faller for noen en har felles særinteresser og verdier med. Jeg har aldri møtt så mange "sjelevenner" som her jeg studerer. Det er ikke dermed sagt at det er lurt å gjøre noe i alle situasjoner, for eksempel i denne. OM det skal skje noe, må det bli på et langt seinere tidspunkt, og jeg kommer ikke til å ta initiativet.

TS

Skrevet

Men Steinar: Det er masse par blant de ansatte her ved universitetet, og det er jo ikke så rart at en faller for noen en har felles særinteresser og verdier med. Jeg har aldri møtt så mange "sjelevenner" som her jeg studerer. Det er ikke dermed sagt at det er lurt å gjøre noe i alle situasjoner, for eksempel i denne. OM det skal skje noe, må det bli på et langt seinere tidspunkt, og jeg kommer ikke til å ta initiativet.

TS

Først og fremst må man være på samme nivå.

Foreleser og student passer seg bare ikke. Spesielt ikke for foreleseren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...