-hild Skrevet 24. august 2012 #1 Skrevet 24. august 2012 Vi skal ha en liten sammenkomst i kveld etter jobb, med bl.a sjøkreps og reker. Jeg har fått ansvar for shopping, og vil være den som står og tilbereder i hvertfall noe av det. Rekene har jeg kontroll på, både når det gjelder mengde og tilbehør. Når det gjelder sjøkrepsen er jeg mer usikker. Jeg tenkte å be om å få den ferdig kokt, men bør jeg også be om at de deler den for meg og tar ut paven og strengen, eller er det noe vi ordner greit selv? Og hvordan serverer vi den enklest og best? Jeg har aldri prøvd meg på sjøkreps, så dette blir spennende!
Brunhilde Skrevet 24. august 2012 #2 Skrevet 24. august 2012 Jeg har aldri hatt muligheten til å kjøpe levende sjøkreps, bare ferdigkokt. Du "deler" den selv, og tar ut strengen. "Paven" sitter i hodet, akkurat som på rekene. Når du spiser kreps tar du av hodet, så knekker du bort skallet, fjerner strengen og spiser - omtrent som med reker. (Jeg syns sjøkreps er altfor dyr i forhold til hva man får. Det er lite kjøtt, og i det siste, når jeg har spist sjøkreps, syns jeg ofte konsistensen ikke har vært så bra.)
-hild Skrevet 24. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2012 Takk for svar! Dette blir nok bra, samme tilbehør som til rekene da? Skal hente de snart, fiskehandelen har nok også gode råd til meg :-)
Brunhilde Skrevet 24. august 2012 #4 Skrevet 24. august 2012 Takk for svar! Dette blir nok bra, samme tilbehør som til rekene da? Skal hente de snart, fiskehandelen har nok også gode råd til meg :-) Jeg bruker samme tilbehør som til reker, ja, men aller helst spiser jeg krepsen naturell, uten verken brød eller majones.
-hild Skrevet 25. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 25. august 2012 Det var veldig godt!! Og jeg tror jeg må si meg enig, den kan man godt spise uten loff og majones! Den fikk følge av en god sancerre (eller, i mitt tilfelle, farris) og det var en god kombinasjon :-) 1
Edie Skrevet 25. august 2012 #6 Skrevet 25. august 2012 Spiser gjerne sjøkrepsen med litt sitronsaft og pepper og drypper i aioli.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå