Veronica W Skrevet 24. august 2012 #1 Skrevet 24. august 2012 Når tok dere kontakt for å starte utredning? Usikker på hvor lenge jeg orker vente.. samtidig som man tviholder på tanken om at det går alene!
Gjest janne89 Skrevet 24. august 2012 #2 Skrevet 24. august 2012 Bare gå og sjekk deg når du selv føler for det:)
Athene Skrevet 25. august 2012 #3 Skrevet 25. august 2012 Når det nærmer seg ett år er det bare å ta opp telefonen og ringe fastlegen for en samtale. Samtidig kan mannen din ringe sin fastlege og be om henvisning til sædprøve. Utredningsstyret kan ta litt tid. Først må du vente på time hos fastlege, eneste resultat av denne timen er som regel en henvisning til gynekolog. Deretter er det ofte måneder å vente før gynekologen har tid.
Veronica W Skrevet 27. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 27. august 2012 Mannen har tatt sædprøve, og jeg har tatt blodprøver på dag 3 i syklusen.. Gikk via privat gynekolog.. snakket med legen min, men ho mente man burde prøve 2 år, så henne vil jeg jo ikke gå gjennom lenger.. spørsmålet nå er dermed, er det gjort nok tester av meg mht syklusen min, eller gjør de slikt når man blir henvist til utredning?
jos Skrevet 27. august 2012 #5 Skrevet 27. august 2012 Har prøvd et år jeg også så lurer på det samme. Planlegger å dra til volvat til privat gynekolog. Kan man bare bestille time privat for egen us., samt ta med sædprøve fra mannen? De kan vel henvise deg videre til ytterligere utredning/ivf dersom de finner det hensiktsmessig?
Athene Skrevet 27. august 2012 #6 Skrevet 27. august 2012 Fastlegen skal henvise deg videre etter ett år, så her hadde jeg skjært gjennom. Eller byttet fastlege. De private og offentlige gynekologene er de samme personene, det er kun prisen som er forskjellig avhengig av om man har henvisning eller ikke. Det eneste som er god nok årsak til å utsette utredningen er dersom man har gått på hormonprevansjon frem til man begynte å prøve, da bør man beregne ekstra tid da det kan ta ett år før påvirkningen fra prevansjonen er ute av kroppen. Du bør også ta blodprøver på dag 21-23, dette påviser at eggløsning har skjedd. En utredning innebærer også at gynekologen har en samtale om syklusene dine, sykdomshistorie, og ser på deg med innvendig ultralyd. Neste steg i utredningen er at man måler dine eggreserver, dette skjer normalt først når henvisning til prøverør blir sendt.
idyll88 Skrevet 27. august 2012 #7 Skrevet 27. august 2012 har hatt ubeskyttet sex leeenge. Tester jeg tar er negative, men går rundt og er kvalm, dårlig matlyst, hyppig vannlating.. Kan jeg likevel være på tjukka? hadde 3 dager m mens 16 august
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #8 Skrevet 27. august 2012 har hatt ubeskyttet sex leeenge. Tester jeg tar er negative, men går rundt og er kvalm, dårlig matlyst, hyppig vannlating.. Kan jeg likevel være på tjukka? hadde 3 dager m mens 16 august Hvis du hadde mensen 16 august har du ikke hatt eggløsning engang, hvis du har en regelmessig syklus da... Og vær så snill, ikke kall det på tjukka- det heter gravid Anonym poster: 9dc84f51c046e479681f6e4d956b7e41
Veronica W Skrevet 28. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 28. august 2012 Fastlegen skal henvise deg videre etter ett år, så her hadde jeg skjært gjennom. Eller byttet fastlege. De private og offentlige gynekologene er de samme personene, det er kun prisen som er forskjellig avhengig av om man har henvisning eller ikke. Det eneste som er god nok årsak til å utsette utredningen er dersom man har gått på hormonprevansjon frem til man begynte å prøve, da bør man beregne ekstra tid da det kan ta ett år før påvirkningen fra prevansjonen er ute av kroppen. Du bør også ta blodprøver på dag 21-23, dette påviser at eggløsning har skjedd. En utredning innebærer også at gynekologen har en samtale om syklusene dine, sykdomshistorie, og ser på deg med innvendig ultralyd. Neste steg i utredningen er at man måler dine eggreserver, dette skjer normalt først når henvisning til prøverør blir sendt. Gikk på prevensjon helt frem til vi startet å prøve ja.. men jeg har hatt mensen regelmessig siden dag 1... Selvom litt varierende lengde på syklusene, (ikke veldig), så regner jeg med kroppen kom nokså fort i balanse? Pluss at jeg har testet med el-tester, som jeg får positive resultater på...
Athene Skrevet 28. august 2012 #10 Skrevet 28. august 2012 Gikk på prevensjon helt frem til vi startet å prøve ja.. men jeg har hatt mensen regelmessig siden dag 1... Selvom litt varierende lengde på syklusene, (ikke veldig), så regner jeg med kroppen kom nokså fort i balanse? Pluss at jeg har testet med el-tester, som jeg får positive resultater på... Det kan likevel ta tid før samspillet mellom hormonene er tilbake der de skal være. Det er sannsynligvis årsaken til at fastlegen vil at du skal vente litt lengre. Jeg fikk også regelmessige sykluser og positive eggløsningstester etter pilleslutt. Nærmere blodprøver viste at jeg ofte ikke hadde eggløsning likvel, kroppen bare prøvde på det (gir positiv eggløsningstest). Og at eggreservene var så dårlige at jeg sannsynligvis aldri kan få barn. Andre "langtidseffekter" av hormonprevansjon kan være at livmorslimhinnen ikke er god nok for å ta i mot et befruktet ett, at progesteronproduksjonen i lutealfasen ikke er god nok eller at hormonene som modner egget ikke "virker" godt nok ennå. Når kvinnen har regelmessige sykluser er det sannsynlighetsovervekt for at mannen er problemet, men jeg ser at dere alt har tatt sædprøver som var ok?
Veronica W Skrevet 28. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 28. august 2012 Det kan likevel ta tid før samspillet mellom hormonene er tilbake der de skal være. Det er sannsynligvis årsaken til at fastlegen vil at du skal vente litt lengre. Jeg fikk også regelmessige sykluser og positive eggløsningstester etter pilleslutt. Nærmere blodprøver viste at jeg ofte ikke hadde eggløsning likvel, kroppen bare prøvde på det (gir positiv eggløsningstest). Og at eggreservene var så dårlige at jeg sannsynligvis aldri kan få barn. Andre "langtidseffekter" av hormonprevansjon kan være at livmorslimhinnen ikke er god nok for å ta i mot et befruktet ett, at progesteronproduksjonen i lutealfasen ikke er god nok eller at hormonene som modner egget ikke "virker" godt nok ennå. Når kvinnen har regelmessige sykluser er det sannsynlighetsovervekt for at mannen er problemet, men jeg ser at dere alt har tatt sædprøver som var ok? Ja, prøvene til mannen så fine ut! Jeg hadde håpet at ho skulle ta en blodprøve på dagene i slutten av syklusen, lutealfasen, for å se hvordan det lå ann der... Men ho mente at siden jeg hadde positive tester, og har tempet, så var ikke det noen vits i.... For da var nok ting som det skulle være.. Men man blir vel utredet ytterligere når man blir henvist videre fra gynekologen.. så da tester de kanskje det der...
Athene Skrevet 28. august 2012 #12 Skrevet 28. august 2012 Ja, prøvene til mannen så fine ut! Jeg hadde håpet at ho skulle ta en blodprøve på dagene i slutten av syklusen, lutealfasen, for å se hvordan det lå ann der... Men ho mente at siden jeg hadde positive tester, og har tempet, så var ikke det noen vits i.... For da var nok ting som det skulle være.. Men man blir vel utredet ytterligere når man blir henvist videre fra gynekologen.. så da tester de kanskje det der... I og med at dere er så godt i gang med utredning hadde jeg bedt om henvisning til prøverør. Da blir dere utredet ferdig på sykehuset, med de siste prøvene dere behøver før endelig henvisning til IVF/ICSI sendes. Har du tempet har du jo ganske god kontroll på at progesteronnivået i lutealfasen er bra, og at lutealfasen er lang nok. Min erfaring er uansett at fastleger kan lite om dette, men at de liker å synse... Jeg hadde insistert på videre henvisning i en eller annen retning.
Veronica W Skrevet 29. august 2012 Forfatter #13 Skrevet 29. august 2012 I og med at dere er så godt i gang med utredning hadde jeg bedt om henvisning til prøverør. Da blir dere utredet ferdig på sykehuset, med de siste prøvene dere behøver før endelig henvisning til IVF/ICSI sendes. Har du tempet har du jo ganske god kontroll på at progesteronnivået i lutealfasen er bra, og at lutealfasen er lang nok. Min erfaring er uansett at fastleger kan lite om dette, men at de liker å synse... Jeg hadde insistert på videre henvisning i en eller annen retning. Jeg selv syns lutealfasen min er altfor kort.. men det syns ikke gynekologen eller fastlegen var noe problem... så det er mye forskjellige meninger som florerer om samme tema :/
Athene Skrevet 29. august 2012 #14 Skrevet 29. august 2012 Jeg selv syns lutealfasen min er altfor kort.. men det syns ikke gynekologen eller fastlegen var noe problem... så det er mye forskjellige meninger som florerer om samme tema :/ Under 11 dager er normalt for kort til at egget rekker å feste seg skikkelig. Så det er egentlig ikke et tema man kan ha så mange meninger om...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå