Gå til innhold

Trenger man høstdress? 1,5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Gutten vår på 1,5 år har akkurat begynt i barnehagen. Når det er grisete ute har han foreløpig på seg regnbukse og gummistøvler.

Til vinteren skal han jo ha vinterdress. Men trenger han også en høstdress for mellomperioden?? Hva har barna på seg ute på høsten før snøen kommer?

Evnt. noen tips til slik høstdress? Hvilket stoff bør den være? Noe annet jeg må se etter??

Skrevet

Ja, han trenger høstdress, for alle dager det ikke regner, men er for kaldt til å gå ute i "innebukse". Og vinterdress bør man nesten ikke bruke før det blir ordentlig kaldt, eller snøen kommer.

Dessuten sitter unger mye på bakken, og blir lett våte om bakken er fuktig. (Ikke regn, men fuktig sand/gress) De kan jo ikke sende ut ungen din i regntøy fordi det er dugg i gresset?

Vi har super erfaring med Troll som vår/høst-dress.

Men det viktigste er vel at det er vind og vanntett, tåler bruk, og er behagelig å bevege seg i.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt Reflex sin høstdress til sønnen min. I barnehagen hans er det stort sett Reflex det går i når det gjelder regntøy, vår- og høstdresser, mens de fleste har Reima vinterdresser.

Skrevet

Vi har ikke hatt høstdress, ser ikke behovet.

Barnet får på seg regnbukse, men ikke regnjakke, de dagene det er vått men ikke regner. Under er det strømpebukse, eller fleesjoggebukse, eller ull- alt etter temperaturen.

De gangene vi har hatt vinterdress med løst for har vi også tatt ut foret og brukt bare ytterdelen på vår og høst.

Anonym poster: b66d8dddf91467a246cd3b14b2782ff7

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Her på østlandet er det et absolutt behov for høstdress/parkdress.

Gummibukser blir fort klamt, så ser ingen grunn til å bruke regntøy når det ikke er vått ute.

Endret av Magdalene
  • Liker 2
Skrevet

Kjekt å ha, men ikke uunnværlig, mener jeg- på Østlandet ;)

Småbarn er som regel ikke ute i mange timer i strekk uansett, så jeg synes at en regnbukseløsning fungerer helt greit. Ikke frister det å kjøpe tre dyre kvalitetsdresser i året heller, når høstdressen er for liten neste vår og bare er i bruk noen timer i uka i høstmånedene.

Barnehagen har aldri etterlyst høstdress heller, så jeg plasserer det definitivt i kategorien "tilvalg". Kjekt å ha, men det går helt greit uten.

Skrevet

Jeg ser ikke behovet for å kjøpe såkalt høstdress. Vi har enten brukt regntøy (for våte dager), vinterdress (for kalde dager), og overtrekksbukse og jakke for relativt tørre dager som er for varme for vinterdress. Da kan du ha ull/fleece under det ytterste laget. Det fungerer helt fint! Bor i Bergen.

Skrevet

overtrekksbukse og jakke for relativt tørre dager som er for varme for vinterdress.

Det blir jo "same shit" om man bruker jakke og bukse eller høstdress.

Sønnen min bruker høstdress fra Reima hele vinteren, varierer hvor mye ull han har under etter temperaturen. Da er det lettere å regulere, barnehagen vår i fjor var mye mer fornøyd med den løsningen enn med de dressene med tykt fór man ikke kan ta ut.

• Liker 3
Skrevet

Det blir jo "same shit" om man bruker jakke og bukse eller høstdress.

Sønnen min bruker høstdress fra Reima hele vinteren, varierer hvor mye ull han har under etter temperaturen. Da er det lettere å regulere, barnehagen vår i fjor var mye mer fornøyd med den løsningen enn med de dressene med tykt fór man ikke kan ta ut.

Ja, og derfor skrev jeg at det ikke var nødvendig med høstdress.

Gjest pysepusen
Skrevet

Vi trenger absolutt høstdress. Her bruker vi jo parkdressen hele året også, utenom når det er skikkelig kaldt og vi bruker vinterdress. Jeg synes ikke det er så behagelig å gå i regntøy derfor går min så lite som mulig i sitt regntøy. Er det litt fuktig går han i parkdress. Det blir også litt kaldt i september/oktober å gå i bare bukse.

Vi bruker mye Reflex. Er veldig fornøyd med dette merket både til parkdress, vinterdress og regntøy. Tror de fremdeles har vårens dresser til halv pris på Barnas Hus :lur:

Skrevet

Synes absolutt høstdress er nødvendig, vi bruker de vår-sommer-høst, det er ikke akkurat varmt å være ute i timesvis når det er 14 grader og vind heller. Å gå i regntøy er klamt, en dress puster. Trenger ikke å være så dyrt heller, feks har G-sport endel av fjorårets Vill-dresser på tilbud til 399 kr (veldeig fornøyd med de). Og er de myke så kan de fint holde to sesonger, det skal jo helst være litt å gå på i lengden.

• Liker 1
Skrevet

Konklusjonen er altså at man trenger et "ytterlag" når det blir for tørt for regntøy og for varmt for vinterdress - men det spiller ingen rolle om det er en såkalt "høstdress" eller om det rett og slett er overtrekksbukse og jakke?

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammelt er barnet ditt/hvor lenge har du brukt bukse og jakke? Hvilket merke? Jeg kunne tenke meg det jeg også, i stedet for reservedress her hjemme, kanskje.

Skrevet

Jeg prøvde meg på å prøve å droppe parkdress, men det oppstod både titt og ofte at vi hadde behov for dress. Ville ikke bruke regndressen hans når det var tørt eller bare litt fuktig, så endte opp med å kjøpe en billig dress til 249 som vi så langt er fornøyd med. :)

Skrevet (endret)

Hun er 3 år, og vi brukte bukse og jakke i fjor også. Første høsten i barnehagen hadde vi en slags parkdress som vi hadde arvet., da var hun 1,5 år og satt mye i ro, så da var det greit med hel dress. Når barna blir så store at de løper mye rundt, synes jeg det er like greit med todelt - det er mer anvendelig og kan varieres mer. Vi har ikke brukt noe spesielt merke - overtrekksbuksene har vært Lindex og H&M, jakke fra Navigare. Det funker bra, selvfølgelig ikke helt vanntett, men det er heller ikke nødvendig. Med todelt kan man f.eks. bare bruke buksen når det bare er litt vått i gresset, man trenger ikke bruke hele munduren.

Det er også slik at vi har endt opp med å bruke vinterdressen fra oktober til april, omtrent. Vi bor i Bergen, og selv om det ikke er de laveste temperaturene her, så er det ofte surt, kaldt og blåsete, og da helt passende med en vinterdress (vi har brukt Kaks). I tillegg kommer alle dagene der det regner. Da er det ikke mange uker i året man trenger annen påkledning ...

Endret av Harlekin
Skrevet

Vi har en flott Skogstad dress med fòr som kan tas ut, dermed er det en helårsdress ;)

Sport1 har ofte tlbud på Skogstad på våren/sommeren, og da er det jo flott pris på de!

De er også litt store i størrelsen, så sønnen her bruker dressen i 2 år - og da gjennom hele året.

Skrevet

Vi bruker parkdressen mye mer enn regntøyet. Parkdressen er jo til en viss grad vannavvisende også,og barna blir ikke så klam i dem. For mine barn synes jeg absolutt det har vært nødvendig med parkdress,det er jo ofte fuktig i gresset og sanden. Og barn i barnehage ER faktiske ute mange timer hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...