Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg tror min yngste sønn på 12 mnd har fått falsk krupp. Han har en karakteristisk bjeff-hoste og et par timer etter at han sovnet våknet han med pustevansker. Jeg kledde på ham og tok ham ut på verandaen og det hjalp umiddelbart. Nå sover han i vognen ute på verandaen.

Etter litt googling ser det ut til at falsk krupp er ufarlig, men ubehagelig og ofte skremmende for foreldre og barn. Jeg skjønte raskt at det var det, og ble ikke så veldig redd egentlig. Men er det virkelig ufarlig, eller kan det utvikle seg til å bli noe alvorlig? Leser om barn som er lagt inn på sykehus, får medisiner, osv. Hvor vanlig er dette? Hvor lenge varer det?

Saken er at vi er bedt i bryllup i helgen, og nå er jeg så usikker på om jeg bør reise. Det er et nært vennepar av oss, og det er over 6 timer kjøring.Meningen er at ei venninne skal passe barnet hos seg. Men hun har et barn på nesten samme alder, og nå begynte jeg å tenke på evt smittefare..? Jeg kommer selvsagt til å snakke med henne i morgen, og antagelig ringe legen for å høre litt og, men tar gjerne imot innspill herfra. Er det fullstendig uansvarlig å reise?

Jeg er ikke en urolig sjel, og klarer nok å reise dersom det anses som ufarlig, jeg stoler på venninnen min. Men hvis barnet er sykt er det kanskje best å være hos mamman/pappan sin.. Det er jo ikke så gammelt. Eller er det litt hysteriskt iom at det anses som en relativt uskyldig sykdom....? Eller?

Edit: Glemte å skrive at allmenntilstanden er fin. Ingen feber. Har bare vært litt forkjølet/hes i et par dager. Dersom det endrer seg blir jeg selvsagt hjemme.

Endret av flickan
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil anbefalle deg å ta en telefon til en barneklinikk hvis dere har det. De har gode kunnskaper om slikt.

Alternativt vil kan du ringe fastlege kontoret, de fleste pleier å være behjelpelig med spørsmål og de har mulighet til å undersøke med legen dersom de selv er usikker.

Skrevet

Viruset smitter, men som oftest ikke symptomene, så det bør ikke være noe problem. Symptomer etter smitte er som oftest lett forkjølelse.

Informer venninnen din om hva hun bør gjøre, så det er det ikke noe farlig :)

Skrevet

Kjære deg.

Vi har to barn som har/ har hatt falsk krupp.

Den eldste hadde så tunge anfall at hun måtte medisineres på sykehus.

Det er ubehagelig men ikke livstruende.

Kald luft og kald drikke hjelper som regel for å dempe hevelsen i luftveiene.

Når det gjelder å reise bort:

Vi har ikke reist bort i perioder med krupp.

Det er fordi at barna ofte blir redde under anfall og trenger en rolig voksen de føler seg trygge hos.

Ettersom det høres ut som om anfallene til barnet deres ikke er så tunge er det ikke sikkert dette er nødvendig. Det er heller opp til den voksne som skal den lille og avgjøre om dette er noe hun vil ha ansvar for.

Vi har funnet ut at våre sjelden får anfall to netter på rad

og at vi kvelden før alltid kan høre at de er litt hese i stemmen. Slik har falsk krupp blitt litt lettere å forutse.

Dette smitter ikke. Falsk krupp er et symptom noen får når de er forkjølet.

Lykke til :) De vokser det av seg heldigvis.

Skrevet

Kjære deg.

Vi har to barn som har/ har hatt falsk krupp.

Den eldste hadde så tunge anfall at hun måtte medisineres på sykehus.

Det er ubehagelig men ikke livstruende.

Kald luft og kald drikke hjelper som regel for å dempe hevelsen i luftveiene.

Når det gjelder å reise bort:

Vi har ikke reist bort i perioder med krupp.

Det er fordi at barna ofte blir redde under anfall og trenger en rolig voksen de føler seg trygge hos.

Ettersom det høres ut som om anfallene til barnet deres ikke er så tunge er det ikke sikkert dette er nødvendig. Det er heller opp til den voksne som skal den lille og avgjøre om dette er noe hun vil ha ansvar for.

Vi har funnet ut at våre sjelden får anfall to netter på rad

og at vi kvelden før alltid kan høre at de er litt hese i stemmen. Slik har falsk krupp blitt litt lettere å forutse.

Dette smitter ikke. Falsk krupp er et symptom noen får når de er forkjølet.

Lykke til :) De vokser det av seg heldigvis.

Nei det smitter ikke, men forkjølelsesvirus smitter, og din venninnes barn kan da smittes og bli forkjølet.

Ellers har jeg samme erfaring som deg, hatt to barn med falsk krupp. Det ene måtte av og til inn på sykehus, etter hvert fikk vi inhalasjoner hjemme som hun kunne ta når hun fikk symptomer så unngikk vi flere innleggelser. Vokste det av seg i 3-4 års alderen.

Vi sov på samme rom som barnet når det var sykt, fordi kort tid med gråt utløste pustevansker og for henne var det viktig å forebygge dette med å være tidlig hos henne og gi medisiner eller ta henne ut i kaldt vær.

Skrevet

To av våre tre barn har hatt falsk krupp, og selv om det kanskje ikke er livstruene, er det fryktelig ubehagelig når de ikke får puste skikkelig. Vi har vært innlagt flere ganger på sykehus for å få adrenalininhalasjoner og medisin (kortison). Det er ganske sterke medisiner, så de blir ganske slappe og trøtte av den. Jeg vil ikke anbefale å reise fra barnet når det har falsk krupp.

Skrevet

Hei, takk for alle svarene. Etter å ha merket hvor ubehagelig det er for barn og mor gjennom natten kommer jeg ikke til å reise fra barnet.

Jeg har ringt bruden og spurt om å få ta med barnet, og hun sa at det var greit, så det ordner seg likevel. :) Han er jo i kjempefin form nå, og så får jeg heller ta en rolig og tidlig kveld med barnet.

Skrevet

Lurt av deg :)

Man får så liten glede av å reise til bryllupet alene uansett. Blir sittende der å bekymre seg for barnet isteden.

Fint at den lille kan bli med :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...