Gå til innhold

Sagt opp uten noe form for beskjed!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann :-)

Nå har jeg jobbet i 1,5 år på arbeidsplassen, men i dag da jeg kom på jobb og sjekket vaktlista var alle vaktene mine fjernet. Jeg hadde fast annenhver helg (fredag og lørdag), og noen dager i mellom. Men nå var det bare en svart strek over hele linja hvor dagene mine vanligvis stod. Jeg har ikke fått noe form for beskjed om dette, hverken muntlig eller skriftlig! Vet ikke helt hvordan jeg skal ta dette?

Jeg har aldri fått noen klager på jobben jeg har gjort, og har ofte fått skryt. Men jeg har vært borte 4 ganger i løpet av arbeidsperioden. 2 ganger sykemeldt (tilsammen 4 dager borte fra jobb), og 2 ganger egenmelding. Er dette grunn nok til å sparke meg/fjerne alle vakter? Må også føye til at jeg ALDRI har kommet for seint til jobb eller gjort noe annet som kan være årsak.

Har hørt at det er både lover og regler om hva slags grunnlag arbeidsgiver må ha for å kunne si opp en arbeidstaker. Er mine 6 dager med sykefravær nok?

Anonym poster: 3888ecdf88ef7e1729d75d9028d75d4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei,seks dagers sykefravær er ikke gyldig oppsigelsesgrunn. Men så kan du da heller ikke være oppsagt uten å ha fått beskjed om det?

Hva sier kontrakten din om timeantall per uke/måned?

Skrevet (endret)

Dette virker rart!

Endret av skrufstark
Gjest Snoken-
Skrevet

Uten kontrakt har du ikke rettigheter. Men du skulle ha hatt kontrakt fra dag en. Dette er grove brudd på arbeidsmiljøloven, jeg hadde anmeldt denne saken.

Skrevet

Er vel ikke direkte sagt opp, men jeg har jo ikke mer jobb. Er bare en svart strek ved navnet mitt hvor vaktene mine pleide å stå.

Jeg fikk aldri noe kontrakt. Har jobbet 2 ganger på denne plassen, med ca 1 års mellomrom, ingen av gangene har jeg fått kontrakt. Hver gang jeg har spurt har jeg fått til svar "jeg skal ordne det til neste gang".

Anonym poster: 7f8532313375b7b58e5fd57ea83f2be9

Skrevet

Uten kontrakt har du ikke rettigheter. Men du skulle ha hatt kontrakt fra dag en. Dette er grove brudd på arbeidsmiljøloven, jeg hadde anmeldt denne saken.

Ja, er det jeg er redd for. Har flere ganger vurdert å anmelde de for div. saker som ikke er slik som de burde være, men har ikke hatt lyst til å lage noe drama.

Skrevet

Selvsagt har du rettigheter. Arbeidsmiljøloven veier tyngre enn en kontrakt, evnt. mangel på sådan.

Arbeidstaker kan ikke gå på dagen selv om det ikke foreligger noen skriftlig arbeidsavtale, og arbeidsgiver kan ikke si opp arbeidstaker på dagen. Når oppsigelsestid ikke er skriftlig avtalt gjelder oppsigelsesfristene i § 15-3 i arbeidsmiljøloven.

(arbeidstilsynet.no)

§ 15-3. Oppsigelsesfrister (1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned

(lovdata.no)

Gjest Snoken-
Skrevet (endret)

Selvsagt har du rettigheter. Arbeidsmiljøloven veier tyngre enn en kontrakt, evnt. mangel på sådan.

Arbeidstaker kan ikke gå på dagen selv om det ikke foreligger noen skriftlig arbeidsavtale, og arbeidsgiver kan ikke si opp arbeidstaker på dagen. Når oppsigelsestid ikke er skriftlig avtalt gjelder oppsigelsesfristene i § 15-3 i arbeidsmiljøloven.

(arbeidstilsynet.no)

§ 15-3. Oppsigelsesfrister (1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned

(lovdata.no)

Beklager min feil. Jeg leste at de hadde fjernet vakter, ikke at hun var oppsagt på dagen. Endret av Snoken-
Skrevet

Selv uten kontrakt har du rettigheter. Først ville jeg forhørt meg med sjefen min hva som har skjedd. Deretter ville jeg kontaktet fri rettshjelp eller LO for å høre hva som er det lureste å gjøre videre

Skrevet

Beklager min feil. Jeg leste at de hadde fjernet vakter, ikke at hun var oppsagt på dagen.

Du leste nok rett :-)

Men det er jo nettopp det som er problemet, at jeg ikke har vakter. For uten vakter er det ingen penger. Begynner å lure på om dette er noe slags lurerier for å få meg til å si opp, siden de ikke har en god nok grunn til å gi meg fyken?

Skrevet

Forøvrig har du krav på arbeidskontrakt uansett om det er hel- eller deltid, fast eller midlertidig jobb. Det er arbeidsgivers ansvar å utarbeide en slik kontrakt. Bare det at du ikke har fått kontrakt er grunn til anmeldelse

Skrevet

Selv uten kontrakt har du rettigheter. Først ville jeg forhørt meg med sjefen min hva som har skjedd. Deretter ville jeg kontaktet fri rettshjelp eller LO for å høre hva som er det lureste å gjøre videre

Problemet er at jeg aldri får noen ordentlige svar fra sjefen. Hadde en lignende situasjon tidligere hvor jeg plutselig ikke hadde flere vakter (da uten den lange svarte streken), snakket da med h*n. Svaret jeg fikk var "Du var på hyttetur når du var sykemeldt, det fikk jeg høre fra h*n". Dette stemte overhode ikke, og jeg fikk bevist at dette ikke var sant. Men bare det at h*n hører på hva andre måtte si er jo i seg selv latterlig.

Men tenkte å stikke innom NAV, kanskje de har en løsning? For jeg må jo ha penger til jeg finner meg en ny jobb.

Gjest Snoken-
Skrevet

Problemet er at jeg aldri får noen ordentlige svar fra sjefen. Hadde en lignende situasjon tidligere hvor jeg plutselig ikke hadde flere vakter (da uten den lange svarte streken), snakket da med h*n. Svaret jeg fikk var "Du var på hyttetur når du var sykemeldt, det fikk jeg høre fra h*n". Dette stemte overhode ikke, og jeg fikk bevist at dette ikke var sant. Men bare det at h*n hører på hva andre måtte si er jo i seg selv latterlig.

Men tenkte å stikke innom NAV, kanskje de har en løsning? For jeg må jo ha penger til jeg finner meg en ny jobb.

Som jeg sa tidligere burde du anmelde saken, du kan ikke la dette fortsette å la sjefen gå ustraffet med dette. Du vil få erstatning for økonomisk tap, og jeg kan tenke meg at du vil få penger av NAV så lenge du ikke har jobb.
Skrevet

Som jeg sa tidligere burde du anmelde saken, du kan ikke la dette fortsette å la sjefen gå ustraffet med dette. Du vil få erstatning for økonomisk tap, og jeg kan tenke meg at du vil få penger av NAV så lenge du ikke har jobb.

Skal se hva jeg får til! Tusen takk for svar :-)

Gjest Snoken-
Skrevet

Skal se hva jeg får til! Tusen takk for svar :-)

Bare hyggelig. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...